Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji prinsip pembelajaran Teori Mentalis dalam teksKesusasteraan Melayu sekolah menengah. Kajian ini juga menilai perkaitan prinsippembelajaran Teori Mentalis yang dipelopori oleh Noam Chomsky dalam teksKesusasteraan Melayu sekolah menengah. Teori Mentalis mengutamakan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Cynthia Layah Ak Geraman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6952
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6952
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Cynthia Layah Ak Geraman
Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji prinsip pembelajaran Teori Mentalis dalam teksKesusasteraan Melayu sekolah menengah. Kajian ini juga menilai perkaitan prinsippembelajaran Teori Mentalis yang dipelopori oleh Noam Chomsky dalam teksKesusasteraan Melayu sekolah menengah. Teori Mentalis mengutamakan kemahiran membaca danjuga menulis dalam kalangan pelajar. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian secara kuantitatif dan data dianalisis menggunakan Cohens Kappa untuk mengukur tahapkesahan dalam penyelidikan. Pemilihan subjek kajian melibatkan 100 orang pelajar tingkatan6 dan 179 orang pelajar tingkatan 4 aliran sastera. Instrumen kajian yang digunakandalam kajian ini ialah skala likert bagi darjah persetujuan yang berbeza yang terdapatdalam soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan analisisinferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian Korelasi Pearson yang menerangkanperbezaan serta hubungan antara pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawaPrinsip Pembelajaran Teori Mentalis dapat memberi kesan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu dan membantu pelajar untuk memahami Kesusasteraan Melayu. Kesimpulandaripada kajian menunjukkan keberkesanan prinsip pembelajaran kepada pelajar dari segi bahasatelah meningkatkan pemikiran kristis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan prinsippembelajaran Teori Mentalis dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaranKesusasteraan Melayu.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Cynthia Layah Ak Geraman
author_facet Cynthia Layah Ak Geraman
author_sort Cynthia Layah Ak Geraman
title Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah
title_short Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah
title_full Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah
title_fullStr Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah
title_full_unstemmed Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah
title_sort prinsip pembelajaran mentalis dalam teks kesusasteraan melayu sekolah menengah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6952
_version_ 1747833336129126400
spelling oai:ir.upsi.edu.my:69522022-04-11 Prinsip pembelajaran Mentalis dalam teks Kesusasteraan Melayu sekolah menengah 2020 Cynthia Layah Ak Geraman Kajian ini bertujuan untuk mengkaji prinsip pembelajaran Teori Mentalis dalam teksKesusasteraan Melayu sekolah menengah. Kajian ini juga menilai perkaitan prinsippembelajaran Teori Mentalis yang dipelopori oleh Noam Chomsky dalam teksKesusasteraan Melayu sekolah menengah. Teori Mentalis mengutamakan kemahiran membaca danjuga menulis dalam kalangan pelajar. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian secara kuantitatif dan data dianalisis menggunakan Cohens Kappa untuk mengukur tahapkesahan dalam penyelidikan. Pemilihan subjek kajian melibatkan 100 orang pelajar tingkatan6 dan 179 orang pelajar tingkatan 4 aliran sastera. Instrumen kajian yang digunakandalam kajian ini ialah skala likert bagi darjah persetujuan yang berbeza yang terdapatdalam soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan analisisinferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian Korelasi Pearson yang menerangkanperbezaan serta hubungan antara pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawaPrinsip Pembelajaran Teori Mentalis dapat memberi kesan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu dan membantu pelajar untuk memahami Kesusasteraan Melayu. Kesimpulandaripada kajian menunjukkan keberkesanan prinsip pembelajaran kepada pelajar dari segi bahasatelah meningkatkan pemikiran kristis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan prinsippembelajaran Teori Mentalis dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaranKesusasteraan Melayu. 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6952 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6952 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi Abdullah Yusof et.al ( 2009 ) Semantik dan Pragmatik Bahasa Melayu. KualaLumpur:Pustaka Salam Sdn. BhdAbdul Halim Ali ( 2006 ) Teori dan Kritikan Sastera Barat dan Malaysia. Tanjung Malim:Profesional BaharuAbdul Halim Ali ( 2006 ) Mendekati Puisi Melayu Tradisional. Tanjung Malim: ProfesionalBaharuAbd. Aziz Talib ( 2000 ) Pedagogi Bahasa Melayu Prinsip, Kaedah dan Teknik. Kuala Lumpur : UtusanPublication & Distributors Sdn. BhdAbdul Rahman Abdul Majid Md Idris ( 2012 ) Teori Falsafah Bahasa ( Teori Rashid ) Tanjong Malim :Penerbit UPSIAbdul Ghafar Md Din ( 2003 ) Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur : Utusan Publication &Distributors Sdn. BhdAhmad Khair Mohd Nor ( 2003 ) Pengantar Sintaksis Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Utusan Publicationdan Distributor.Anita Woolfolk, Anita Woolfolk Hoy & Lorraine McCune-Nicolich ( 1980) Educational Psychology ForTeachers. University of Minnesoto : Prentice HallAriff Mohemad et.al ( 2009 ). Kesusasteraan dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur PustakaSalam Sdn. BhdAsmah Omar. ( 1984 ) Kaedah Pengajaran Bahasa .Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Asmah Haji Omar ( 1992 ) Kajian Perkembangan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka.Amir Awang ( 1986 ) Teori-teori Pembelajaran. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Bloomfield, L ( 1933 )Language . New Jersey: Holt, Rinehart & WinstonBloom. B ( 1964 ) Stability and Change In Human Characteristics. New York : Wiley Dr Mansoer Pateda( 1991) Linguistik Terapan. Nusa IndahF.R Palmer ( 1992 ) Semantik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka ( Penterjemah: Prof.Abdullah Hassan)Fraenkel, J.R Wallen et.al ( 2012 ) How to Design and Evaluate Research In Education ( 8?? ed) NewYork : Mc Graw HillFleiss ( 1981 ) Statistical Methods for Rates and Proportions ( Edisi Ke-2 ). New York : John WileyGardner,W ( 1995 ) On the Rebiability of Sequential Data: Measurement, Meaning and Corrections. NewJersey : EribaumGeorge,D & Mallery, P. ( 2009 ) SPSS for Windows Step by Step : A Simple Guide and Reference. 14.0Update. Edisi Ke-7. Boston : Allyn & BaconH.W Fowler & F.G Fowler ( 1964 ) The Concise Oxford Dictionary Of Current English. Oxford :Clarendon PressJuriah Long et.al ( 1990 ) Pengkaedahan Pengajaran Bahasa Melayu. Petaling Jaya : FajarBakti.Judith, S. & McNary, S. ( 1999 ) Structural Equating Modelling. LISTSERV E-mailDiscussion Group on AugustKamaruddin Hj. Husin et.al ( 2004 ) Pedagogi Asas Pendidikan. Kuala Lumpur: KayazanuEnterprise.Kamaruddin Hj Husin et.al ( 2011 ) Pedagogi Bahasa Amalan Bilik Darjah. Perak:Emeritus PublicationsKamarudin Hj Husin ( 1990 ) Pengajaran dan Pembelajaran Lisan. Kuala Lumpur : DewanBahasa dan Pustaka.Kamarudin Hj Husin ( 1995 ) Pengkaedahan Mengajar Bahasa. Kuala Lumpur:Kumpulan BudimanKamarudin Hj. Husin ( 1998 ) Pedagogi Bahasa, Perkaedahan. Kuala Lumpur : Budiman Sdn.BhdKamarudin Hj Husin ( 1986) Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Selangor : Sarjana ( M ) Sdn.BhdKnapton. J. ( 1967 ) Teaching A Literature-Centered English Programme. New York : Random HouseKarmiloff-Smith, A ( 1986 ). Some Fundamental Aspects Of Language Development After Age5. In. P. Fletcher & M. Garman ( Eds ) Language Acquisition ( 2?? Ed ) New York: CambridgeUniversity Press.Kamus Dewan ( 2002 ) Edisi Ketiga . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan PustakaLawton, Denis.( 1973 ) Social Change Educational Theory and Curriculum Planning.Ken : Hudder and Stoughton EducationalMengantar Simanjuntak ( 1987 ) Pengantar Psikolinguistik Moden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan PustakaMok Soon Sang ( 1998 ) Pedagogi 3 Pengajian dan Penilaian , Pemulihan, Pengayaan dan PendidikanInkuiri. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. BhdMok Soon Sang ( 2010 ) Pedagogi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran. Puchong : MultimediaSdn. BhdMohd Majid Konting ( 2000) Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan PustakaNik Safiah Karim ( 1968 ) Penyelidikan Bahasa-bahasa Orang Asli di Tanah Melayu.Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan PustakaPuteri Roslina Abdul Wahid. ( 2004 ) Bahasa Antara. Kuala Lumpur : Dewan Bahasadan PustakaRaminah Hj Sabran & Rahim Syam ( 1985 ) Kajian Bahasa. Petaling Jaya : Fajar BaktiRaminah Hj Sabran ( 1987 ) Hubungan antara Beberapa Displin Ilmu Linguistik dengan Pengajaran Bahasa dalam Monograf Linguistik, Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Bil 5.Universiti Malaya : Kuala LumpurRashidi Azizan dan Abdul Razak ( 1995 ) Pengajaran dalam Bilik Darjah. Kaedah dan Strategi.Selangor : Mas EnterpriseRahil Mahyuddin et.al ( 2009 ) Amalan Pengajaran Berkesan. Selangor : KarismaPublications Sdn. BhdSeri Lanang Jaya Haji Rohani ( 1996 ) Orientasi Komunikatif dalam Pengajaran danPembelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Tesis Sarjana Pendidikan UKMSiti Hajar Abdul Aziz ( 2009 ) Bahasa Melayu 11. Selangor : Oxford Fajar Sdn. BhdSyed Ali Ashraf ( 1989 ) Prinsip dan Kaedah Islam di Dalam Pengajaran IlmuKesusasteraan, Falsafah Kesusasteraan dan Seni Halus. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Skinner, B.F. ( 1957 ) Verbal Behaviour. East Nprwalk: CT : Appleton Century Crofts Vygotsky (1934 ) Thought and Language. MIT Press: Cambridge, MassWoolfolk, A.E and McCune Nicolica ( 1980 ) Educational Psychology For Teachers.New Jersey: Prentice HallZamri Mahmod ( 2007 ) Psikolinguistik dalam Pengajaran dan Pemerolehan BahasaPertama dan Kedua. Selangor: Karisma Publication Sdn. Bh