Pembangunan modul lakaran dan kesannya terhadap pencapaian murid dalam mata pelajaran Reka Bentuk Teknologi (RBT)

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul lakaran untuk mata pelajaran Reka Bentuk</p><p>dan Teknologi (RBT) dan mengkaji kesannya terhadap pencapaian murid tingkatan satu di</p><p>sekolah menengah di Malaysia. Modul ini di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Anisah Ahmad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6978
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul lakaran untuk mata pelajaran Reka Bentuk</p><p>dan Teknologi (RBT) dan mengkaji kesannya terhadap pencapaian murid tingkatan satu di</p><p>sekolah menengah di Malaysia. Modul ini dibangunkan berasaskan teori kontruktivisme dan</p><p>model Hope. Lima konstruk iaitu pengenalan lakaran, elemen lakaran, prinsip lakaran, lakaran</p><p>piktorial dan kesan visual telah diadaptasi daripada model Hope. Kajian ini mengunakan reka</p><p>bentuk kuasi-eksperimen untuk menentukan kesan modul manakala model Kajian Reka Bentuk</p><p>dan Pembangunan (DDR) digunakan untuk membangunkan modul. Modul telah disahkan oleh</p><p>tujuh orang pakar dengan nilai kesepakatan melebihi 70 peratus. Instrumen kajian terdiri pada</p><p>ujian pra-pos, soal selidik dan protokol temu bual juga telah disahkan oleh tujuh orang pakar.</p><p>Nilai kebolehpercayaan soal selidik menggunakan pekali Alfa Cronbach, = 0.96. Dalam</p><p>pembangunan modul, pendekatan DDR dengan tiga fasa telah digunakan. Dalam fasa pertama,</p><p>analisis keperluan dan analisis dokumen telah dijalankan dan didapati sebanyak 23 subkonstruk</p><p>berjaya dikenalpasti untuk isi kandungan modul. Dalam fasa kedua, pendekatan Fuzzy Delphi</p><p>Method (FDM) telah dijalankan untuk mengesahkan konstruk dan sub konstruk untuk modul</p><p>dan didapati lima konstruk utama dan 18 sub konstruk telah diterima oleh panel pakar Delphi.</p><p>Fasa ketiga pula bertujuan untuk menentukan kesan modul di mana empat kumpulan rawatan</p><p>dan empat kumpulan kawalan telah dibina dengan sampel keseluruhan seramai 132 murid yang</p><p>telah dipilih secara rawak kluster daripada dua buah sekolah menengah. Dapatan utama kajian</p><p>kuasi-eksperimen ini menggunakan analisis SPANOVA mendapati terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan untuk ujian pos di antara empat kumpulan rawatan dan empat kumpulan kawalan [F</p><p>(7,124) = 96.68; p<0.05] dengan nilai Partial Eta Square adalah 0.837 Ini bermakna terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan markah pasca antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan</p><p>dengan kesan saiz terhadap kumpulan rawatan sebanyak 83.7%. Data temu bual pula</p><p>menunjukkan guru yang mengajar kumpulan rawatan bersetuju bahawa modul lakaran ini</p><p>berguna dalam membantu aktiviti guru untuk meningkatkan kemahiran murid dalam subjek</p><p>lakaran. Kesimpulannya, dapatan utama kajian menunjukkan modul lakaran ini berkesan untuk</p><p>meningkatkan kemahiran murid dalam bidang lakaran. Implikasi kajian menunjukkan bahawa</p><p>modul ini boleh digunapakai oleh guru RBT yang mengajar subjek lakaran.</p>