Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti dan menganalisis Buku Teks BraillePendidikan Kesenian Tahun 1 (BTBPKT1) dan proses Pembelajaran dan Pemudahcara(PdPc) Pendidikan Kesenian (Suaian) (PKS) Tahun 1 dan juga menilai kebolehbelajaran berdasarkanmodel penilaian Kontek-Input-Proses-Produk (KI...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norzuraina Mohd Nor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:7
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HV Social pathology
Social and public welfare
spellingShingle HV Social pathology
Social and public welfare
Norzuraina Mohd Nor
Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti dan menganalisis Buku Teks BraillePendidikan Kesenian Tahun 1 (BTBPKT1) dan proses Pembelajaran dan Pemudahcara(PdPc) Pendidikan Kesenian (Suaian) (PKS) Tahun 1 dan juga menilai kebolehbelajaran berdasarkanmodel penilaian Kontek-Input-Proses-Produk (KIPP) oleh Stuflebeam. Kajian penilaian ini menggunakanreka bentuk kajian kes. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang melibatkan lima orangmurid ketidakupayaan penglihatan dan empat orang guru. Data diperolehi melalui pemerhatian,temubual, tugasan, dan analisis dokumen. Data tugasan dianalisis menggunakan perisian SPSS,manakala data temubual dianalisis menggunakan perisian NVIVO. Kerangka teoritikal kajian adalahberdasarkan Teori Pembelajaran Humanistik, Teori Sosio-Budaya (Scaffolding), dan Teori PembelajaranTingkah Laku. Hasil dapatan analisis dokumen pada peringkat penilaian konteks (K) menunjukkanBTBPKT1 adalah dokumen yang menyokong proses PdPc. Hasil pemerhatian dan temubual pada peringkatpenilaian input (I) pula mendapati ketidaksesuaian daripada aspek transkripsi, reka letak, dansusun atur teks Braille dalam BTBPKT1 mengganggu keupayaan membaca dalam kalangan murid danseterusnya mengganggu kebolehbelajaran yang melibatkan kefahaman terhadap kandungannya. Hasiltemubual dan pemerhatian pada peringkat penilaian proses (P) menunjukkan terdapat masalah dalamproses PdPc, terutamanya kemahiran guru dan murid dalam Braille, pengetahuan guru terhadap seni danmodifikasi, masa penggunaan BTBPKT1, masa proses PdPc, cara penggunaan BTBPKT1, dominasi guru dalamproses PdPc, dan kreativiti murid. Tambahan pula, penggunaan BTBPKT1 di dalam kelas berada padatahap minimum. Manakala, pada peringkat penilaian produk (P), didapati aspek kebolehbelajaranBTBPKT1 meningkat menerusi tugasan yang dihasilkan. Kesimpulannya, BTBPKT1 sesuai digunakan olehmurid, namun mereka memerlukan bantuan guru berkemahiran. Implikasi daripada kajian ini adalahterdapatnya keperluan bagi penggunaan BTBPKT1 dalam proses PdPc, namun kompetensi guru perludimantapkan. BTBPKT1 juga perlu ditambahbaik di dalam aspek transkripsi dan modifikasi bagimemenuhi keperluan murid untukkesamarataan dalam pendidikan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Norzuraina Mohd Nor
author_facet Norzuraina Mohd Nor
author_sort Norzuraina Mohd Nor
title Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian
title_short Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian
title_full Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian
title_fullStr Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian
title_full_unstemmed Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian
title_sort penilaian kipp dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks braille pendidikan kesenian
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7
_version_ 1747832881034559488
spelling oai:ir.upsi.edu.my:72020-02-07 Penilaian KIPP dalam pembelajaran dan pemudahcara murid ketidakupayaan penglihatan menggunakan buku teks Braille pendidikan kesenian 2019 Norzuraina Mohd Nor HV Social pathology. Social and public welfare Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti dan menganalisis Buku Teks BraillePendidikan Kesenian Tahun 1 (BTBPKT1) dan proses Pembelajaran dan Pemudahcara(PdPc) Pendidikan Kesenian (Suaian) (PKS) Tahun 1 dan juga menilai kebolehbelajaran berdasarkanmodel penilaian Kontek-Input-Proses-Produk (KIPP) oleh Stuflebeam. Kajian penilaian ini menggunakanreka bentuk kajian kes. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang melibatkan lima orangmurid ketidakupayaan penglihatan dan empat orang guru. Data diperolehi melalui pemerhatian,temubual, tugasan, dan analisis dokumen. Data tugasan dianalisis menggunakan perisian SPSS,manakala data temubual dianalisis menggunakan perisian NVIVO. Kerangka teoritikal kajian adalahberdasarkan Teori Pembelajaran Humanistik, Teori Sosio-Budaya (Scaffolding), dan Teori PembelajaranTingkah Laku. Hasil dapatan analisis dokumen pada peringkat penilaian konteks (K) menunjukkanBTBPKT1 adalah dokumen yang menyokong proses PdPc. Hasil pemerhatian dan temubual pada peringkatpenilaian input (I) pula mendapati ketidaksesuaian daripada aspek transkripsi, reka letak, dansusun atur teks Braille dalam BTBPKT1 mengganggu keupayaan membaca dalam kalangan murid danseterusnya mengganggu kebolehbelajaran yang melibatkan kefahaman terhadap kandungannya. Hasiltemubual dan pemerhatian pada peringkat penilaian proses (P) menunjukkan terdapat masalah dalamproses PdPc, terutamanya kemahiran guru dan murid dalam Braille, pengetahuan guru terhadap seni danmodifikasi, masa penggunaan BTBPKT1, masa proses PdPc, cara penggunaan BTBPKT1, dominasi guru dalamproses PdPc, dan kreativiti murid. Tambahan pula, penggunaan BTBPKT1 di dalam kelas berada padatahap minimum. Manakala, pada peringkat penilaian produk (P), didapati aspek kebolehbelajaranBTBPKT1 meningkat menerusi tugasan yang dihasilkan. Kesimpulannya, BTBPKT1 sesuai digunakan olehmurid, namun mereka memerlukan bantuan guru berkemahiran. Implikasi daripada kajian ini adalahterdapatnya keperluan bagi penggunaan BTBPKT1 dalam proses PdPc, namun kompetensi guru perludimantapkan. BTBPKT1 juga perlu ditambahbaik di dalam aspek transkripsi dan modifikasi bagimemenuhi keperluan murid untukkesamarataan dalam pendidikan. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif Abdul Ghani Yunus (1986). Prinsip Pemilihan, Penyesuaian Dan PenggunaanBahan Sastera Dalam Pendidikan Bahasa Melayu. Jurnal Dewan Bahasa. Disember, 1071 1080.Abdul Rahman Salleh & Muhbib Abdul Wahab. 2004. Psikologi Sesuatu Pengantar Dalam Perspektif Islam.Surabaya: Pustaka Antara.AEB(2017) Art Education For The Blind / Art Beyond Sight Network. Diperoleh pada Disember 2017daripada https://en.unesco.org/partnerships/non-governmental-organizations/art-education-blind-art-beyond-sight-network.AFB.(2004.) Braille Literacy,American Foundation for the Blind, diperoleh pada 5 Feb 2017 daripadahttps://www.afb.org/default.aspxAhmad Yunus Mohd Noor., Tengku Intan Zarina Tengku Puji. (2014). Keperluan Hadis Braille DalamPendidikan Khas: Satu Cabaran Terhadap Pengajian Islam. Diperoleh pada 15 April 2018https://www.researchgate.net/publication/285584715_ keperluan_ hadis_braille_dalam_pendidikan_khas_satu_cabaran_terhadap_pengajian_islam.Aisyah Sjahrony., Maimun Aqsha Lubis., Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff . (2017).Kepentingan Kebolehbacaan Buku Teks Dalam Dunia Pendidikan. Diperolehpada 2 May 2017, from spaj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/viewFile/5/5.Akhiar Pardi., Shamsina Shamsudin.(2013).Pengurusan Bilik Darjah Dan Tingkah Laku, Freemin HorisonSdn Bhd, Kuala Lumpur Malaysia.Akhmad Nang Laksono.(2017). Evaluasi Program Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Smk Kesehatan BinaTama Yogyakarta Dengan Menggunakan Model CIPP. Thesis Sarjana yang tidak diterbitkan.Akta Orang Kurang Upaya.(2008).Undang-Undang Malaysia, Akta 685.Akta Pendidikan 1996 (Akta 550), Kementerian Pendidikan Malaysia. Diperoleh daripadahttp://www.polisas.edu.my/portal/images/stories/Mqa/Akta550.pdfAlias Mahmud., Nor Hayati Alwi., Tajularipin Sulaiman.,Aminuddin Hassan. (2012).Penggunaan Model Cipp Dalam Penilaian Kurikulum Separa Perubatan. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan Dan Pembangunan SumberManusia. Universiti Putra Malaysia.Amy. R Mc Kenzi., Sandra Lewis.(2008).The Role And Training Of ParaprofesionalsWho Ork With Student Who Are Visually Impared. Journal of VisualImpairement & Blindness.Andrews,J.F,Leigh,I.W and Weiner,M.F. 2004. Deaf people evolving perspektivesfrom psychology,education and sociology.Pearson.USA.Arshnah Sakura Arshad. 2011. Asas pendidikan Asas. Program pendidikan khasintegrasi.Selangor.Asperini, L.G. 2002). The Cuban Education System:Lessons And Dilemmas.Education Reform And Management :Publication Series.Atkinson, R.L, Richard, Smith,E.E., Bem,D.J.(2001). Pengantar Psikologi. Edisi Kesebelas. (DrWidjaja Kusuma,Terjemah) Interaksara. Batam.Azaha Ibrahim. (2004). Sikap Dan Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Kesusasteraan Melayu: SatuKajian Kes. Tesis Sarjana Yang Tidak Diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Azizi Ahmad, Mohd Isha Awang. (2014).Pentaksiran pendidikan. Dewan Bahasa dan Pustaka. Malaysia.Azizi Jaafar(2015), Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam Sekolah Menengah BerasaskanModel Context-Input-Process-Product (CIPP).Universiti Utara Malaysia.Azizi Yahaya, Jamaluddin Ramli, Shahrin Hashim, NoordinYahaya.(2016).Sejaumanakah (Model Stufflebeam (Kipp) Boleh Membantu Dalam Penilaian ProgramPembelajaran?.Diperoleh pada 5 April 2017 daripada https://core.ac.uk/display/11785929Azizi Yahaya.(2001). International Conference On Challenges And Prospects In Teacher Education.Concorde Hotel Shah Alam 16 & 17 July 2001.Azman Hasana, Sharifah Nurulhuda Tuan Mohd Yasina, Mohd Fauzi Mohd Yunus (2015). Procedia - SocialAnd Behavioral Sciences 195 844 849 diperolehpada 12 Julai 2017 daripada Www.Sciencedirect.ComAznan Mohamed.(2012). Pembangunan Dan Penilaian Kepenggunaan Perisian Kursus Belajar PowerpointInteraktif (Belpi). Tesis PhD Yang Tidak Diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) (2011). Buku Panduan Kreativiti Pembangunan Dan Amalan DalamPengajaran Dan Pembelajaran. Kementerian Pelajaran Malaysia.Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK). (2012). Dokumen Standard Kssr Dsv Tahun 3.Bahagian Perancangan Dan Penyelidikan Pendidikan. (2003). Trend Indikator Pendidikan Malaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia. Putrajaya.Balai Seni Lukis Negara.(2018). Prosiding Sidang Seni 2008. KementerianPerpaduan, Kebudayaan, Kesenian Dan Warisan Negara.Barratt,S.J. (2008). The Special EducatorS Tool Kit.Sage Publication.IndiaBirch, B. (1996). Louis Braille, Penerbit Pt Gramedia Pustaka Utama. Bird, K.(1991).ThePossibilities Of Art Education For The BlindBokova, I.,(2012). International Arts Education Week 2012 Interviewing Diperoleh Pada 8Ogos 2012daripada Http:// Www.Unesco.Org/New/En/Unesco/Events/Prizes-And-Celebrations/Celebrations/International-Weeks/International-Arts-Education-Week-2012/.Bryan. C. (2005). Analysis Of The Principals Perceptions Of The Implementation An Impact Of TheAccelerated Reader And Other Selected Reading Strategies Used By Texas Gold Performance ElementarySchool. Boston: Allyn And Bacon.Carrie Leigh La Voy.(2016).Mathematics And The Visually Impaired Child: Diperoleh pada 17 Julai2017 daripada https://www.researchgate. net/ publication /36712015_Chan, B. F., (1977). Audio Visual Aids In Teaching. Anthonian Store Sdn Bhd.Chang, H. W. (1997). Teori Seni Tampak. Asas Seni Reka. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Che Aleah Ladin. (2015). Pentaksiran Berasaskan Sekolah Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah.Thesis yang belum diterbitkan. UPSI.Chick, Anne.(2017).Co-creating an accessible, multisensory exhibition with the National Centre forCraft & Design and blind and partially sighted participants. In: REDO: 2017 Cumulus InternationalConference, 30 May - 2 June 2017, Kolding Design School, Kolding Denmark. Diperoleh pada 5 Mac 2017daripada http://eprints.lincoln.ac.uk/27590/.Choong, L. K. (2008(B). Murid Dan Alam Belajar. Penerbit Budiman. Selangor. Choong, L. K.(2008(A).Falsafah Dan Pendidikan Di Malaysia. Penerbit Budiman.Selangor.Choong, L. K., (2007). Kaunseling: Teori Dan Praktis. Pengetahuan & Pengalaman Pengamal. Kl :Kumpulan Budiman.Chow, F. M., Jaizah Mahamud.(2011). Kajian Tindakan:Konsep Dan Amalan Dalam Pengajaran. Selangor :Penerbit Multimedia.Chua, T.T., Koh, B.B.(1992). Pendidikan Khas Dan Pemulihan. Bahasa Asas.Siri Pendidikan. KualaLumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Chua, Y. P. (2011). Kaedah Penyelidikan, Edisi Kedua. Kl: Mc Grow Hill Education.Chua, Y.P.(2014). Kaedah dan statistik penyelidikan. McGraw-Hill. Kuala Lumpur.Cole, Chan .(1990). Method And Strategies For Special Education. Prentice Hall, New York.Combs, B. (2009). Mengajar Secara Efektif. Terjemahan. Siti Aishah Mohd. Elias.Institut Terjemahan Negara Malaysia Bhd. Kuala lumpur.Creswell, J. W. (2015).A concise introduction to mixed methods research L.os Angeles: SAGE.Creswell, J.W.(2008). Educational Research : Planning Conducting, And Evaluating Quantative AngQualitative Research(3rd Edtion). New Jersey: Pearson Prentice Hall.Data Pendidikan Khas (2015), KPM diperoleh pada 14 Feb 2017 daripada https://www.moe.gov.my/images/Terbitan/Buku-informasiDora Athan.(2009). Mengenalpasti Keberkesanan Pengunaan Buku Teks Dalam Pengajaran Dan PembelajaranBahasa Melayu (Penulisan): Satu Kajian Dalam Kalangan Murid-Murid Masalah Pembelajaran(Lembam) DiSekolah Kebangsaan Joseph, Kuching. Thesis yang belum diterbitkan. Open University Malaysia.Douglas, H. F., (2015), Voices Of Individuals With Disabilities In Art Museum Programming: APerson-Centered Approach. University Of Arizona.DSKP KPM.(2015). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran. Kementerian Pendidikan Malaysia.Earle, K. (2006). Meeting the needs of your most able pupils in art. London: David Fulton.Eck, L.R.(2006).Nbc, Evaluation And Assessment In Middle-Level Art Education Applications OfConstructivist Theory . Los Angeles (Ca) Unified School DistrictEftah Mohd@ Haji Abdullah. (2011). Kesan Penggunaan Model Pentaksiran Prestasi (Model Forps) DalamPengajaran Dan Pembelajaran Sains. Thesis yang belum diterbitkan. UPSI.Falsafah Pendidikan Kebangsaan (1988) Kuala Lumpur .Pusat Perkembangan Kurikulum.Falsafah yang takditerbitkan. Fakulti Pengajian Islam Malaysia. UKM.Faridah Salam.(2015). Kesan Pembelajaran Berasaskan Projek Dengan Scaffolding Terhadap PencapaianDan Peningkatan Pembelajaran Ict Pelajar Tingkatan 4.Tesis PhD Yang Tidak Diterbitkan.Universiti Pendidikan Sultan Idris.Fatimah Nazihah Mohd Nazir1, Tengku Intan Zarina Tengku Puji2 & Latifah AbdulMajid.(2013). Ciri-Ciri Penulisan Jawi Braille Bagi Murid Berkeperluan Khas Masalah Penglihatan DiMalaysia. UKM.GOI. (1999). Visual ArtsArts Education Teacher Guidelines. Dublin, Government Of IrelandGoldgerg,M. (1997). Art And Learning. An Intergrated Approach To Teaching Ang Learning InMulticultural And Multilingual Settings. Usa :Longman.Golos, D.B.(2006), Using Instructional Videos In American Sign Language As A Tool Tofacilitate TheDevelpomentof Emergenr Literacy Skills In Deaf And Hard Of Hearing Preschool Children.Tesis PhdYang Tidak Diterbitkan University Of Colorado.Hajarul Bahti Zakaria, Mohd. Huzairi Awang, Bani Hidayat & Nor Hayati Fatmi.(2010). MemperkasaPendidikan Alquran Pelajar Bermasalah Penglihatan. Prosiding Seminar Kebangsaan PendidikanNegara-481 Diperoleh pada 14 April 2017, from https://www.researchgate.net/profile/ 280240116_Haliza Hamzah., Joy N. S., Rafidah Kastawi. (2008). Perkembangan Kanak-Kanak.Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.Hamdi Ishak. 2010. Pekak dan bisu menurut perspektif islam. KL : DBP.Hamdi Ishak.(2011). Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Di Sekolah Kebangsaan PendidikanKhas(Masalah Pendengaran) Satu Kajian Kes. Kl : UKM.Hasnah Toran., Mohd Hanafi Mohd Yasin., Mohd Mokhtar Tahar., Norasuzaini Sujak. (2014). SokonganDan Halangan Yang Dihadapi Pelajar-Pelajar Kurang Upaya Di Sebuah Institusi Pengajian Tinggi DiMalaysia , Ajtlhe, 18-29Hayhoe, S.( 2011.) Is belief more important than perception for art students with visualimpairments. Seminar presented to Graduate Studies in Education, Harvard University, On WednesdayOctober 5th Education, Metropolitan Museum of Art, New York. Centre for the Philosophy of Natural &Social Science, London School of EconomicsHayhoe, S.(2008). Arts, Culture And Blindness: Studies Of Blind Students In The Visual Arts.CambriaPress, Youngstown, Usa.Jaan Mikk.(2002). Experimental Evaluation Of Textbooks And Multimedia. Paper Published In StaffanSelander & Marita Tholey (Eds.). New Educational Media.Jamalludin Harun., Zaidatun Tasir. (2003). Multimedia Dalam Pendidikan. PTSJamila K.A Mohamed Kutty. (2001). Penglibatan Golongan Pekak Dan KurangPendengaran Dalam Pembelajaran Dewasa. Tesis Yang Tidak Diterbitkan UPM Serdang. Malaysia.Jamilah Omar. (2004). Kreativiti Dalam Lukisan Kanak-Kanak Prasekolah Suatu Kajian Perbandingan.Malaysia : Tesis Yang Tidak Diterbitkan Upsi.JKMM (Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia). (2013). Profail Statistic 2013.Kuala Lumpur: Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia.Johanes Bin Bulot@Bulat .(2012). Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran Terhadap Penerapan Asas SeniReka Dalam Pengkaryaan . Tesis Sarjana Yang Tidak Diterbitkan.Universiti Pendidikan Sultan Idris.Johannes Wheeldon., Mauri K. Ahlberg. (2012). Visualizing social science research Los Angeles: SAGEPublications.Kamus Dewan. (2002). Kuala Lumpur.Dewan Bahasa Dan Pustaka.Kamus Dewan. 2002. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Karin De Costa.,Gerrit Loots(2004), Somewhere In Between Touch And Vision: In Search Of AMeaningful Art Education For Blind Individuals.Kassim Abbas. (2009). Media Dalam Pendidikan. Perak Malaysia: Penerbit UPSI.Khadijah Rohani Mohd. Yunus. (2001). Kebolehbacaan Dalam Buku Teks. BahanKursus Penulisan Buku Teks Sekolah Menengah. Diperoleh pada 14 April 2017,from spaj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/5Khoo, Y. Y. (2008). Keberkesanan Kaedah Penyelesaian Masalah Secara Kalaboratif Dalam KalanganPelajar Ekonomi Tingkatan Enam.Tesis Phd Yang Tidak Diterbitkan. Kl.Kim, E.(2006). Meeting The Needs Of Your Most Able Pupils: Art, David Fulton Publishers. UnitedKingdom.Kim, E., Curry, G.(2005) Meeting Sen In The Curriculum: Art, David Fulton Publishers. UnitedKingdom.Kinash, S., Paszuk, A. (2007). Accessible Education For Blind Learners, Kindergaerden ThroughPostsecondaryiap-Information. Age Publishing. Canada.KPM.(2012). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia(PPPM) 2013-2025. KPMKurikulum Standard Sekolah Rendah.(2003)Kuala Lumpur .Pusat PerkembanganKurikulum.Kway, E. H. (2007). Penggunaan Slate And Stylus Di Kalangan Pelajar CacatPenglihatan. Tesis Phd Yang Tidak Diterbitkan Universiti Pendidlkan SultanIdrisLaili Etika Rahmawati1, Liza Tri Handayani, Noer Hayati & Chrismeina TulusAstuti(2016) Teknik Penilaian Unjuk Kerja Dalam Buku Siswa Kelas X SmaKurikulum 2013.The 3rd University Research Colloquium 2016 Issn 2407-9189diperoleh daripada https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/6702Laporan Tahunan (2016), Kementerian Pendidikan MalaysiaLatifah Monnas.(2015). Penilaian Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak, SatuTinjauan Awal Di Pra Sekolah Dalam Daerah Tawau, Sekolah PendidikanPembangunan Sosial, Universiti Malaysia Sabah.Lay, Y. F., Khoo, C. H. (2009). Pengenalan Kepada Analisis Data BerkomputerDengan Spss 16.0 For Windows. Selangor: Vento Publishing.Lee, L.W., Lee, B. H.(2011). Analisis Jenis Kesalahan Kod Braille Bahasa MelayuDalam Kalangan Pelajar Yang Mengambil Kursus Bermasalah Penglihatan.USMLembaga Penyelidikan Undang-Undang. (2003). Akta Pendidikan 1996 (Akta 550)Dan Peraturan-Peraturan Terpilih. Kl : International Law Book Service.Leonard Ms Yong. 1994. Kreativiti Ke Arah Pembangunan Pembentukan MasyarakatKreatif. Kl : Arenabuku Sdn Bhd.Lim, C. H. (2007). Penyelidikan Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Dan Kualitatif.Shah Alam. Selangor. Malaysia : Mcgraw-Hill Education.Limage, L.( 2005). The Political Economy Of Textbooks And Literacy. Literacy ForLife. Unesco: The Efa Global Monitoring Report. Retrieved 2 May 2017, fromLowry P. (1997). The Essential Guide To Art & Design. Scotland : Hodder &Stoughton.Matlamat dan Misi. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).Md Nasir Ibrahim, Iberahim Hassan. (2003). Pendidikan Seni Untuk Maktab DanUniversiti. Selangor : PTS Publication.Merriam, S.B.(2001). Qualitative Research And Case Study Applications InEducation: Revised And Expanded From Case Study Research In Education.San Francisco: Jossey Bass.Middleton, H.(2011).Technology, Learning And Working: Blind And Vision-ImpairedPeoples Use Of Technology For Aid For The Blind Society QueenslandMinistry Of Education Malaysia (2001) Education In Malaysia. A Journey ToExcellence. Kuala Lumpur.KPMMohammad Mohammadia, Heidar Abdib, ( 2014 ) 1148 1155. A, B UrmiaUniversity, Urmia, Iran diperoleh daripada Https://Nfb.Org/Images/Nfb/Publications/Fr/Fr10/ Issue3/F100325.Html.Mohammed Faizal Abd Wahid.(2017). Pendidikan Seni Visual Pendidikan KhasTingkatan 2. Aras Mega Sdn Bhd. Selangor Malaysia.Mohd Fadzli Ismail & Mohd Suki Othman.(2012). Faktor-Faktor YangMempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Pengajaran & PembelajaranBahasa Arab: Satu Tinjauan Di SMAP Kajang. Persidangan KebangsaanPengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Universiti Kebangsaan Malaysia,Bangi.Mohd Johari Ab. Hamid.(2006). Metodologi Pendidikan Seni Visual. Penerbit Upsi,Perak Malaysia.Mohd Johari Abd Hamid. (2004(B). Falsafah Dan Kritikan Seni. Penerbit UPSI.Perak Malaysia.Mohd Salleh Lebar.(1999). Masalah PnP Kanak-Kanak Berkeperluan Khas DalamPendengaran. UPM Serdang.Mok, S. S. (2009). Literatur Dan Kaedah Penyelidikan. Selangor : PenerbitMultimedia.Mole, J. & Peacock, D. (2005). Learning, Teaching And Assessment. A Guide ToGood Practice For Staffteaching D/Deaf Students In Art, Design AndCommunication. Ms 2-12. Interviewing Diperolah 7 Nov 2012 Daripada MolePeacock Http://Www2.Wlv.Ac.Uk/Teachingdeafstudents/Art_Design.PdfMuhamad Mustaqim Muhamad Zarif.( 2013). Braille, Sejarah Dan Kaedah. PenerbitUSIM.Mujibul Hasan Siddiqui. (2009). Educational Evaluation. New Delhi: A.P.H.Publishing.Musa Ubangida Balasa,(2006).An Evaluation Of Art Education Programmes In SomeAhmadu Bello University, Zaria.Nani Menon dan Rohani Abdullah. 2003. Panduan mengembangkan daya fikir kanakkanakPra-sekolah. Pahang. Malaysia: PTS PublicationsNicolau, Hugo & Guerreiro, Tiago & Jorge, Joaquim. (2009). Designing Guides forBlind People. Instituto Superior Tcnico, Departamento de EngenhariaInformtica, Lisboa, Portugal. Interviewing fromhttps://www.researchgate.net/publication/235005410Noor Aini Ahmad.(2015). Belajar Kemahiran Mengenal Huruf Menggunakan AktivitiMembentuk Doh, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu Jpbm 71-80. Diperoleh 2May 2017, from http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/article/view/91Noor Suziantie Rodzee. (2011). Keberkesanan Dalam Aktiviti Mewarna Di KalanganKanak-Kanak Pra Sekolah. Thesis Yang Belum Diterbitkan. UPSI.Nor Ashikin Alias. (2012). Pembangunan Laman Web Sains Prasekolah BerdasarkanPendekatan Visual Dinamik. Tesis Yang Tidak Diterbitkan Universiti TeknologiMalaysia.Nor Jannah Hassana,Safani Barib, Norshidah Mohd Salleh dan Muhammad IsmailSalleh. (2015). Cabaran Pengajaran Matematik Murid BermasalahPenglihatan di Malaysia. Persidangan Serantau Siswazah Pendidikan.Diperoleh daripada http://ukm.academia.edu/NorJannahHassan.Nor Jannah Hassana,Safani Barib, Norshidah Mohd Sallehc & Muhammad IsmailSalleh, (2016), Cabaran Pengajaran Matematik Murid Bermasalah PenglihatanDi Malaysia. Jurnal Al-Turath.Nor Suhara Fadzil. (2015). Penilaian Pelaksananan Kokurikulum Di SekolahMenengah. Thesis yang belum diterbitkan. Universiti Kebangsaan Malaysia.Norainah Mohd Saleh.( 2004). Tahap Kebolehbacaan Dan Kefahaman MembacaPara Pelajar Tingkatan Empat Berdasarkan Petikan Teks Cerpen AntologiAnak Laut; Hubungkaitnya Dengan Pencapaian Gred Bahasa Melayu PMR.Tesis Sarjana Yang Tidak Diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Norakyairee. Mohd Raus., Mohd Nur Adzam Rasdi., Norazman Alias., NorhasniraIbrahim., Norullisza Khosim. , Noornajihan Jaafar.(2013). Pengajaran Al-QuranBraille: Isu Dan Cabaran Semasa (The Teaching Of Quranic Braille: Its IssuesAnd Current Challenges) Universiti Sains Islam Malaysia interviewing fromhttp://ejum.fsktm.um.edu.my/article/1416.pdfNorashiken Bt Ismail. 2002. Persepsi guru dan murid tahun 5 cacat pendengaranterhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran, satutinjauan di SK Pend. khas Kuala Lumpur dan Selangor. Tesis PHD yangtidak diterbitkan. UPSI.Norizan Ismail.(2016). Penilaian Program Memperkukuh Bahasa Inggeris Di SekolahRendah Negeri Kelantan. Tesis yang belum diterbitkan. Universiti PendidikanSultan IdrisNorzuraina(2013) Pendekatan Visual Untuk Meningkatkan Kreativiti Murid CacatPendengaran Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual. Tesis yang belumditerbitkan. UPSINur Khairul Nisha Roslan, Haris Abd. Wahab .(2013). Pencapaian Akademik PelajarKurang Upaya Penglihatan Yang Mengikuti Program Pendidikan Khas.International Journal On Quranic Research (IJQR) University of Malaya,MalaysiaNurshuhada Ibrahim.( 2014). Penilaian Murid Terhadap Gaya Pengarang KaranganGuru Bahasa Melayu Tingkatan 4. UPM.Nurul Farehah Mohamad Uri., Mohd Sallehhudin Abd Aziz. (2017). PenilaianAlternatif: Meneroka Keberkesanan Penilaian Kendiri Dalam Kalangan PelajarJurusan Kejuruteraan. Diperoleh pada 2 May 2017,http://ejournal.ukm.my/akademika/ article/view/13734Othman Lebar. (2006). Penyelidikan Kualitatif:Pengenalan Kepada Teori DanMethod. Perak: Penerbit UPSI.Pagliaro, C. M. (1998). Mathematics Preparation And Profesional Development OfDeaf Education Teachers. American Annals Of The Deaf.Phillips, F,(1997), Evaluating Arts Education, Gia Newsletter, Vol 8, No 2 (Fall 1997)Pingel.F, (2010).Unesco Guidebook On Textbook Research And Textbook Revision2nd Revised And Updated Edition, Paris/Braunschweig. Diperoleh darihttp://unesdoc.unesco.org/images/0011/001171/117188E.pdf pada 12 Jan 2017.Presley., Dandrea, F.M.(2008). Assistive Technology For Students Who Are Blind OrVisually Impaired, A Guide To Asessment. Afb Press, Amarican Foundation ForThe Blind.UsaPrince, E.S.(2008) Art Is Fundamental, Teaching The Elements And Principles Of ArtIn Elementary School, Chicago.Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK). (2003). Dalam Rancangan KurikulumPendidikan Seni Visual.Pusat Perkembangan Kurikulum. Kuala LumpurPusat Perkembangan Kurikulum (PPK). (1988). Falsafah Pendidikan Kebangsaan. KLPusat Perkembangan Kurikulum (PPK). (2001). Falsafah Pendidikan Kebangsaan,Pusat Perkembangan Kurikulum.(2012). Dokumen Standart Kssr Dsv Tahun 3.Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur ..Puvesnsvary Mithiah., Radziah Abdul Rahim., Noor Hashima Abd Aziz., NorFadhilah Mat Nayan., Mastura Badzis., Sivabala Naidu. (2008). QualitatifResearch: Data Collection & Data Analysis Techniques. Jurnal Pengurusan DanKepimpinan Pendidikan.Institute Aminuddin Baki.Ragbir Kaur. (2009).Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan Untuk Kpli.PercetakanSeasons.KlRagbir Kaur.(2008).An Education Revision Guide For KPLI.KumpulanBudiman.Selangor.Rahani Wahid.(2012).Kesan Jenis Fon Terhadap Kebolehbacaan Paparan Teks DiLaman Web. Tesis PhD Yang Tidak Diterbitkan. Universiti Pendidikan SultanIdrisReidmiller, L.L .(2003).Art For The Visually Impaired And Blind: A Case Study OfOne Artists Solution. Ohio State UniversityRidzuan Hussin(2009) Perisian kursus multimedia mata pelajaran pendidikan senivisual bagi topik logo (APH-Pensil) .Tesis PhD Yang Tidak Diterbitkan.UKMRidzuan Hussin, Suraya Ahmad Kamel & Asmahan Mokhtar .(2016). KeberkesananPersekitaran, Imej Dan Huruf Dalam Pendidikan Myjurnal Seni DanPendidikan Seni (40-46). Universiti Pendidikan Sultan Idris.Rohani Abdullah.(2001). Perkembangan Kanak-Kanak Penilaian Secara Portfolio.Penerbit UPM Selangor.Rohani Nasir., Fatimah Oma.r(2006). Kesejahteraan Manusia. Perspektif PsikologiUkm Selangor.Rosiah Mahat. (1993). Penggunaan Alat Bantuan Mengajar (ABM) Di Dalam KelasKanak-Kanak Cacat Pendengaran.(Satu Kajian Kes Di Sk Pendidikan KhasBandar Seremban). MPIK Kuala Lumpur.Sacks, Sharon Z., Hannan, Cheryl K., Erin, Jane N.(2011), Journal of VisualImpairment & Blindness diperoleh pada 12 julai 2017 dari https://arizona.pure.elsevier. com/en/publications/childrens-perceptions-of-learning-braillequalitative-and-quantitSafarihairol Mustafa. (2007). Interactive Multimedia As A Tool For Learning ToEnhance Pre-School Deaf Students Learning Activities.Uitm Shah AlamSalisbury, R.(2008). Teaching Pupils With Visual Impairment, A Guide To MakingSchool Curriculum Accessible. London.Schirmer,B.R.(2001). Psychological, Social And Educational, Dimensions OfDeafness.Allyn And Bacon.Kent State University.UsaShinkfield,A. J; Stufflebeam, D.L.(1995), Systematic Evaluation. USASidek Mohd Noah.(2005). Pengujian dan penilaian dalam kaunseling teori danaplikasi. UPM.Singh, J. P.(2003).Technology for the blind concept and context. New Delhi:Kanishka.Spesifikasi KPM(2016). Bahagian Buku Teks. KPM.Spungin, S.J. (2002). When You Have A Visually Impaired Student In YourClassroom. Afb Press, Amarican Foundation For The Blind.Usa.State University.Com, (2013). Developmental Theory - Vygotskian TheoryInterviewing Diperolah 7 Mac 2013 DaripadaHref="Http://Education.Stateuniversity.Com/Pages/ 1912/ Developmental-Theory-Vygotskian-Theory.Html">Developmental Theory - VygotskianTheorySurat Pekeliling Ikhtisas KPM Bilangan 8 Tahun 2016(2016)KPMSurayah Zaidon, Haslinda Md. Ali (2009). Penilaian dalam pendidikan prasekolah.Kuala Lumpur: PTS ProfessionalSyar Meeze Mohd Rashid., Norlidah Alias., Nazean Jomhari., Mohd Yakub ZulkifliMohd Yusof.(2015). Reka Bentuk Isi Kandungan Kurikulum Bahasa IsyaratMalaysia (Bim) Untuk Perkara Asas Fardhu Ain (Pafa). Juku: Jurnal Kurikulum& Pengajaran Asia Pasifik. Retrieved 2 May 2017, fromhttp://repository.um.edu.my/116483.Syed Kamaruzaman Syed Ali.(). Pelaksanaan Kurikulum Pendidikan JasmaniTingkatan 4 Bagi Tunjang Kecergasan Fizikal Berdasarkan Model PenilaianStufflebeam. TesisSyllabus Of Arts Education .(2008).National Council Of Educational Research AndTraining Sri Aurobindo Marg. New DelhiTaha Abd. Kadir. (1977). Persekitaran Rumahtangga Dan Pencapaian AkademikMurid-Murid Di Sekolah Menengah Kebangsaan. Tesis Sarjana Yang TidakDiterbitkan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Tan, H. L, Ee, A. M. (2009). Penilaian dalam proses pendidikan asas pendidikan 3.Fajar Bakti Shah Alam.Tomlinson, C. A. (2001). How to reach and teach all children in the inclusiveclassroom: Chapter 1: Reaching all students through differentiated instruction.In Rief, S. F. & Heimburge, J. A. (2nd Ed.)Unesco. (1994). The Salamanca World Conference On Special Needs EducationDiperolah 7 Nov 2012 Daripada Http://Www.Unesco .Org/Education/Pdf/Salama_E.PdfUnesco. (2006). Road Map For Art Education, Unesco World Conference On ArtsEducation That Was Held In Lisbon, Portugal In March. Diperolah 7 Nov 2012daripada Http://Www.Unesco.Org/ New/Fileadmin/ Multimedia/Hq/Clt/Clt/Pdf/Arts_ Edu_Roadmap_En.Pdf.Unesco. (2010).The Second World Conference On Arts Education Seoul Agenda:Goals For The Development Of Arts Education. Diperolah 7 Nov 2012 daripadaHttp://Www.Unesco.Org/New/Fileadmin/Multimedia /Hq/Clt/ Clt/ Pdf/Seoul_Agenda_En.Pdf.Wan Mohamad Wan Muda. (1998). Seminar Penulisan Dan Penilaian Buku-BukuTeks Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur: Biro Buku Teks.Wan Zaid Wan Mahmud.(2010). Senibina Deria /Sensory Architecture DalamPersekitaran Pembelajaran Golongan Bermasalah Penglihatan. UKM Bangi.WHO,(2011), World Report on Disabilities, diperoleh darihttps://www.unicef.org/protection/World_report_on_disability_eng.pdf pada25 Jan 2017.Wong, H.S.(2006). Persekitaran pembelajaran pelajar cacat peglihatan di Malaysia.Kuala Lumpur: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.Wong, S. (2010). Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia.Diperoleh pada 14 April 2017, daripada Http://Konsumerkini.Net.My/V1/Index.Php/Berita-Terkini/Isu-Oku/214-Kepentingan-Pendaftaran-Orang-Kurang-UpayaWong,L. P. D. (2011). Textbook evaluation: A framework for evaluatioing thefitmness of the Hong Kong new secondary school (NSS) curriculum. CityUniversity of Hong Kong.Yin, K.R. (2009). Case Study Research . Design Ang Method Fourth Edition. UK.Zainiah Mohamed Isa.(2013). Keberkesanan Kaedah Pembacaan Buku CeritaBertahap Terhadap Kemahiran Pemunculan Literasi Kanak-Kanak Prasekolah.Tesis PhD Yang Tidak Diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Zaiton Mohamad., Lee, C. H., Zamri Mohd Noor., Muharni Binti Mustafar.(2016).Pendidikan Kesenian Tahun 1, Dewan Bahasa dan Pustaka.Zalizan Mohd Jelas. (2010). Pendidikan Inklusif dan Pelajar Berkeperluam Khas.Malaysia: Penerbit UKM.Zamri Mahamod, Mahidin Awang Itam, & Afendi Hamat (2011). Sikap Guru BahasaMelayu Sekolah Rendah Terhadap Penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu.Diperoleh pada 2 May 2017, dari https://core.ac.uk/download/pdf/11492175.pdfZulazhan Abdul Halim.(2011). Kebolehbacaan Buku Teks Balaghah Sijil TinggiAgama Malaysia Di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri. Tesis Phd yangbelum diterbitkan. UPSI