Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak

Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialahtalaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepadamurid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalammelahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contohbacaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhd Syahazizamir Sahmat
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7001
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:7001
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Muhd Syahazizamir Sahmat
Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
description Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialahtalaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepadamurid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalammelahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contohbacaan yang paling cantik dan bermutu kepada murid. Bacaan yang baik ini dapatdinilai dengan bacaan yang menepati hukum tajwid, suara yang baik, lagu yangberlahjah arab serta bacaan yang tenang. Walau bagaimanapun, masih kurang gurutarannum yang berkemahiran dalam mengajar ilmu tarannum. Oleh itu, kajian inibertujuan untuk mengenalpasti pola pengajaran tarannum al-Quran di Sarawakdalam melihat dari aspek demografi guru, kaedah, teknik, aktiviti dan abm. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kualitatif yang dilakukan secara temu bual separaberstruktur. Hasil dapatan menunjukkan setiap guru mempunyai pengalaman danberkemahiran yang tinggi dalam ilmu tarannum. Selain itu, hasil dapatanmenunjukkan guru menggunakan pelbagai kaedah, teknik dan aktiviti yangtersendiri sesuai dengan keadaan pelajar. Walau bagaimanapun, hasil dapatanmenunjukkan penggunaan ABM dalam pengajaran tarannum masih kurang diamalkan dan ianya perlu kepada penambahbaikan. Kesimpulannya,penambahbaikan perlu dilakukan dari setiap aspek bagi meningkatkan kualiti guru.Implikasinya, kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan sekaligus dapat membantumeningkatkan lagi kompetensi guru dalam mengajar tarannum al-Quran khususnyadi Sarawak.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhd Syahazizamir Sahmat
author_facet Muhd Syahazizamir Sahmat
author_sort Muhd Syahazizamir Sahmat
title Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
title_short Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
title_full Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
title_fullStr Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
title_full_unstemmed Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak
title_sort pola pengajaran tarannum al-quran di sarawak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7001
_version_ 1747833345695285248
spelling oai:ir.upsi.edu.my:70012022-04-20 Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak 2021 Muhd Syahazizamir Sahmat BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialahtalaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepadamurid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalammelahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contohbacaan yang paling cantik dan bermutu kepada murid. Bacaan yang baik ini dapatdinilai dengan bacaan yang menepati hukum tajwid, suara yang baik, lagu yangberlahjah arab serta bacaan yang tenang. Walau bagaimanapun, masih kurang gurutarannum yang berkemahiran dalam mengajar ilmu tarannum. Oleh itu, kajian inibertujuan untuk mengenalpasti pola pengajaran tarannum al-Quran di Sarawakdalam melihat dari aspek demografi guru, kaedah, teknik, aktiviti dan abm. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kualitatif yang dilakukan secara temu bual separaberstruktur. Hasil dapatan menunjukkan setiap guru mempunyai pengalaman danberkemahiran yang tinggi dalam ilmu tarannum. Selain itu, hasil dapatanmenunjukkan guru menggunakan pelbagai kaedah, teknik dan aktiviti yangtersendiri sesuai dengan keadaan pelajar. Walau bagaimanapun, hasil dapatanmenunjukkan penggunaan ABM dalam pengajaran tarannum masih kurang diamalkan dan ianya perlu kepada penambahbaikan. Kesimpulannya,penambahbaikan perlu dilakukan dari setiap aspek bagi meningkatkan kualiti guru.Implikasinya, kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan sekaligus dapat membantumeningkatkan lagi kompetensi guru dalam mengajar tarannum al-Quran khususnyadi Sarawak. 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7001 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7001 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Al-QuranAb. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi. 2010. Strategi Dan Kaedah PengajaranPendidikan Islam. Dlm, Ab Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi (pnyt).Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam Siri 1. Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.Ab. Halim Tamuri, Ahmad Munawar Ismail Amal Hayati Md. Noor & MohdIzzuddin Mohd Pisol. 2013. Penilaian Guru terhadap Pelaksanaan Model-Model Tilawah al-Quran Program j-QAF. International Journal of IslamicThought. Vol. 3: (June) 2013. ISSN 2232-1314Abdul Rahim Abdul Rashid. 2002. Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Sosial:Teori Dan Amalan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Abdullah Amin. 1994. Kaedah Dan Teknik Pengajaran Menurut Ibnu KhaldunDan Al- Qabisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan pustaka.Ahmad Khalid. (1986). Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal al-muallimin waahkam al-mu allimin wal muta allimin. Tunisia: As-Sharikat al-Tunisiyahal-Tauzi.Ahmad Muhammad Abdul Ghaffar. 1996. Belajar Ilmu Tajwid Muhammad AbdulGhaffar. Kuala Lumpur: Nurul Has.Ahmad Nuruddin Mat Yunoh. 2008. Seni Lagu Al Quran: Kajian TerhadapSumbangan Haji Nik Jaafar Bin Nik Ismail. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur:Akademi Pengajian Islam Universiti Malaysia.Ahmad Sahli Hasan. 2008. Kelas Khas Kemahiran Al-Quran Di Smka FalahiahPasir Pekan: Tinjauan Mengenai Metodologi Pengajaran DanKeberkesanannya. Tesis Sarjana. Kuala Lumpur: Akademi PengajianIslam, Universiti Malaya.Ahmad Shafiq Mat Razali, Wan Hilmi Wan Abdullah, Wan Nasyruddin WanAbdullah, Shahidan Ahmad & Mohamad Fuad Ishak. 2015. ImplikasiKetokohan Qari-Qari Tanah Melayu Terhadap Kewujudan ProgramTarannum Di Malaysia: Satu Tinjauan. Jurnal Fakulti Pendidikan: UKMAhmad Syafiq Mat Razali. 2015. Bacaan Berlahjah Arabiyyah Dalam KalanganJohan Qari Dan Qariah Peringkat Kebangsaan Malaysia. Tesis Sarjana.Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ahwani, Ahmad Fuad. (1955). At-tarbiyyah fil Islam aw ta alim fi rayil Qabisi.Kaherah: Dar Ehya al-Kutub al-Arabiyyah.Al- Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1995. Ar- Risalah Al MufassolahLi Ahwal Al Muallimin Wa Ahkam Almuallimin Wal Mutallimin. Kaherah:Dar Ehya al Kutub al- Arabiyyah.Al- Shabuni, Muhammad Ali. 1996. At Tibyan Fi Ulumil Quran. Beirut; Alam alKutub. Al-Nashmy, Ajil Jasim. 1980. Ma'alim Fi Tarbiyah. Kuweit:Maktabah al-Manar.Al-Alusi, Syihab al-Din l-Sayyid Mahmud al-Baghdadi, al, (1994m), Ruh al-Maani, Beirut: Ihya al-Turath al-Arabiy. Hal 15 & 16Al-Buti, Said Ramadhan. (1991). Fiqh Sirah Nabawiyah. Beirut: Darul FikriAlis Puteh. 2012. Pendidikan dan Pembangunan kejayaan Bahasa MelayuSebagai Bahasa Pengantar di Malaysia. Sintok: Universiti Utara MalaysiaPress.Al-Namiy, Abdullah Al-Amin. (1994). Kaedah dan teknik pengajaran menurut IbnKhaldun dan Al-Qabisi. (Mohd Ramzi Omar, Trans.). Dewan Bahasa danPustaka: Kuala Lumpur. (Original work published 1984.Al-Shabuny, Mohd Ali. 1985. At-Tibyan Fi Ulum Al-Quran. Beirut: 'Alam al-Kutub.Ary, D, Jacobs, L.C; Razavieh, A. 2002. Introduction To Research In Education.Azmil Hashim, Mazhair Shahroz Muhasip dan Mohd Burhan Jusoh. 2014. JurnalTeknikal Dan Sains Sosial Bil 1 Jil 1 Jun 2014, Persepsi Pelajar TerhadapAmalan Pembelajaran Tarannum al-Quran, Universiti Pendidikan SultanIdris.Azmil Hashim. 2010. Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di DarulQuran Jakim Dan Maahad Tahfiz Al Quran Negeri (MTQN). Tesis Ph.DBangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Bogdan, R. C. and Biklen, S. K. 1992. Qualititative Research For Education: AnIntroduction To Theory And Methods. Boston: Allyn&Bacon.Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penyelidikan. Kuala Lumpur: M.C. Graw HillEducation.Ee, Ah Meng. 1987. Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.Farah Ilyani Zakaria & Mohd Aderi Che Noh. 2011. Pelaksanaan Kelas KemahiranAl- Quran Satu Analisis. Journal of Islamic and Arabic Education.Farah Ilyani Zakaria. 2011. Penilaian Perlaksanaan Pengajaran Dan PembelajaranTarannum Al-Quran Kelas Khas Kemahiran Membaca Dan Menghafaz Al-Quran (KKQ) Di Selangor. Tesis Sarjana. Bangi: Universiti KebangsaanMalaysia.Gall, J.P; Gall, M.D&Borg, W.R. 2005. Applying Educational Research a PracticalGuide. Boston: Allyn and Bacon.Gamal Abdul Nasir Zakaria. 2003. Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam Ibnu Sahnun,Al- Qabisi, Ibnu Khaldun. Kuala Lumpur: Pts Publication & Distribution SdnBhd.Howell. 1983. Auditory Feedback of The Voice in Singing. London: Academic PressInc.Huberman, A.M and Miles, M.B. eds.1994. Data Management and AnalysisMethods Thousand Oak, CA: SAGE Publications.Ibn al-Jazari, Syihab al-Din Abi Bakr Bin Ahmad Bin Muhammad, (1418H), SyarhTayyibah al-Nasyr fi al-Qiraat al-Asyr, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.Ibn al-Manzur, Muhammad b. Mukarram al-Afriqiyy al-Misri. 1956. Lisan Al-Arab,Bayrut: Dar al-Sadir, jld.12, hlm. 256.Ibn Khaldun. 2000. Muqadimah Ibn Khaldun. Terj. Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan Pustaka.Ibnu Khaldun. 1948. Muqaddimah Ibnu Khaldun. Qaherah: Al-Maktabah Al-TijarahAl-Kubra.Ishak Abd manaf. (2006). Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Jawi DalamPendidikan Islam Di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua. Tesis Sarjana. KualaLumpur: Universiti Malaya.Juriah Long, Raja Fauzi Musa, Zarin Ismail, Khalid Abdullah & PutehMohamed.1999. Pendidikan Bahasa Melayu di IPTS: Satu Kajian AnalisisKeperluan. Laporan Akhir Penyelidikan. Fakulti Pendidikan. UniversitiKebangsaan Malaysia.Kamarul Azmi Jasmi & Abdul halim Tamuri. 2007. Pendidikan Islam, KaedahPengajaran Dan Pembelajaran. Johor Bharu: Universiti Teknologi MalaysiaKamarul Azmi Jasmi, Ab Halim Tamuri & Mohd Izham Mohd Hamzah. 2012. SifatDan Peranan Keperibadian Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) DanHubungannya Dengan Motivasi Murid. Jurnal Teknologi. Skudai: UniversitiTeknologi Malaysia.Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. 2013, Sejarah, Kaedah, Serta ModelPengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models OfTeaching And Learning Of The Quran), kertas kerja pertama ini dibentangkandalam bengkel pemulihan dan pengayaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)al- Quran pra jawi pada 28-29 oktober, 2013 bertempat di dewan syarahan,masjid negara jalan perdana 50480, Kuala Lumpur: Fakulti PendidikanUniversiti Malaya. (jil. 22, 173-183).Kamarul Azmi Jasmi. 2012. Metodologi Pengumpulan Data Dalam PenyelidikanKualitatitif In Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri ResortMelaka on 28-29 Mac 2012. Organized by Institut Pendidikan Guru MalaysiaKampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru,Negeri Johor Darul Ta'zim.Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral. (2008).Laporan Pemantauan Peperiksaan Kelas Kemahiran Al Quran. Putrajaya:Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam Dan Moral.Khalid bin Isa. 2011. Tan Sri Haji Hassan Azhari: Sumbangannya Dalam IlmuTarannum di Malaysia: Tesis Sarjana. Kuala Lumpur. Universiti Malaya.Labieb Saied (t.t), Melagukan Al-Quran, Surabaya Indonesia: (t.c), hlm. 10.M.Misbachul Munir. 1995. Pedoman Lagu-Lagu Tilawatil Quran Yang DilengkapiLondon: Sounders Normal Press.Mazhair Shahroz Bin Muhasip. 2014. Penilaian Pelaksanaan Pengajaran DanPembelajaran Tarannum Al Quran Di Kuala Lumpur Dan Selangor,Universiti Pendidikan Sultan Idris.Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri dan Azmil Hashim 2013. Persepsi PelajarTerhadap Kaedah Pengajaran Al Quran Di Sekolah Menengah KebangsaanNegeri Perak. Cultivating research culture towards Islamic and ArabicLanguage Education Excellence in Southeast Asia, Epf Institute. KajangSelangor Malaysia, 6-7 April 2013.Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri dan Azmil Hashim. 2014. Kaedah PengajaranAl-Quran Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Perak. InternationalJournal of Islamic Studies and Arabic Language Education. ISSN: IJISAE1(Special Issues) February 2014: 35-44Muhamad Nasir, Mohamad Salleh; Hussin, Zaharah; Mohamed, Mohd Faisal.2020. Reka Bentuk Model Pengajaran Taranum Al-Quran: AnalisisTerhadap Model-Model Pengajaran Yang Terpilih. Journal of IslamicEducational Research, [S.l.],v.5,p.11-20,sep.2020.ISSN0128-2069.Selangor, hlm. 6.Mohamed Hj Yusuf. 1992. Pengajian Al-Quran Berlagu Di Kelantan: SejarahDan Perkembangannya, Kertas Projek. Bangi: Universiti KebangsaanMalaysia.Mohd Aderi Che Noh. 2008. Hubungan Antara Amalan Pengajaran Guru DanPencapaian Tilawah Al-Quran Murid Tingkatan 2 Di Malaysia. TesisDoktor Falsafah. Serdang: Universiti Putra Malaysia.Mohd Aderi Che Noh. 2009. Amalan Pengajaran Tilawah Al-Quran: SatuTinjauan Terhadap Persepsi Guru Di Sekolah Menengah Harian Malaysia.Journal of Islamic and Arabic Education. Bil. 1 (1). Bangi: UKM.OnlineJournal.Mohd Aderi Che Noh. 2011. Pelaksanaan Kelas Kemahiran Al-Quran DiMalaysia: Satu analisis. Journal of Islamic and Arabic Education. Bil. 3 (1).Bangi: UKM.Online Journal.Mohd Ariffin. 2010. Tahap Penguasaan Tarannum Bayyati Daripada HarakatSatu Hingga Enam Dalam Kalangan Murid IPGM Kampus PerempuanMelayu Melaka Kelas Persediaan Program Ijazah Sarjana MudaPendidikan Pengajian Agama (PISMP PA). Tesis Sarjana, FakultiPendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohd Faisal, Zawawi Ismail, Rahimi Mohd Saad, 2010. Al-Quran Awareness:Reality And Challenges In Islamic Education In School. Journal for IslamicEducational Studies, (1) 1: 133-144.Mohd Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Napiah Bin Haji Sahrani. 2001. Qiraat Dan Tarannum Dalam Tilawah Al-Quran. Seminar kebangsaan pengajian ilmu al-Quran di dewan PersidanganIdeal, anjuran bersama Pusat Islam Universiti Putra Malaysia dan unitBahasa Arab Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa dan Moden danKomunikasi Universiti Putra Malaysia. Universiti Putra Malaysia, 1-2September 2001.Mohd Yusuf Ahmad. 2000. Sejarah Dan Kaedah Pendidikan Al-Quran. KualaLumpur: Penerbitan Universiti Malaya.Muhammad Lukman Bin Ibrahim & Mohd Yusuf, Mohd Yakub @ Zulkifli BinMohd Yusoff & Mustaffa Bin Abdullah , Ibrahim. 2012. Pro dan KontraTarannum di dalam Tilawah Al-Quran: Satu Kajian Perbandingan. The 2ndAnnual International Quranic Conference 2012, 22-23 Feb 2012,University of Malaya.Muhammad Lukman Ibrahim. 2010. Tarannum Al Quran Melalui Tariq AlSyatibi: Kajian Terhadap Pengamalannya Dalam Kalangan Qari-QariKelantan Ke Majlis Tilawah Al Quran Peringkat Kebangsaan MalaysiaAntara Tahun 1990- 2005. Tesis Dr Falsafah. Kuala Lumpur: UniversitiMalaya.N.J Lass. 1982. L.V. Mc Reynolds dan J.L.Northen. (t.t) speech language andhearing.Nasir Bin Muhammad & Rubiyah Bt Haron. 2005. Tahap Penguasaan Bacaan al-Quran di Kalangan Guru Pelatih Bukan Pengkhususan Pengajian AgamaIslam. Alor Setar: Institut Perguruan Darul Aman.Nik Jaafar Nik Ismail. 1998. Buku Qawaid Tarannum: Cara Berlagu. KualaLumpur: Darul Fikir Sdn Bhd.Nik Jaafar Nik Ismail. 2007. Buku Qawaid Tarannum. Kuala Lumpur: Darul FikirSdn Bhd.Noor Hisham Md Nawi Kongres Pengajaran Dan Pembelajaran UKM 2011,Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula Konsep-konsep AsasMenurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden, Pusat PengajianBahasa & Pembangunan Insaniah Universiti Malaysia Kelantan, KertasKerja Ini Dibentangkan Dalam Kongres Pengajaran Dan PembelajaranUKM 2011 Pada 18-20 Disember Di Hotel Vistana Pulau Pinang.Norakyairee Mohd Raus & Adnan Mohamed Yusoff. 2008. Pengajaran IlmuTarannum Al-Quran. Selangor: Open Universiti Malaysia.Norfazillah Hassan & Latifah Abdul Majid. 2015. Elemen Tarannum dalamPengajaran Tilawah al-Quran: Satu Tinjauan Literatur. ProceedingKolokium Antarabangsa Siswazah Pengajian Islam (KASPI). Bangi. UKMNorfazillah Hassan. 2016. Kemahiran Tarannum Guru-Guru Pendidikan IslamDaerah Hulu Selangor Dalam Pengajaran Tilawah Al-Quran. TesisSarjana. UKMNorzaini Azman & Mohamed Sani. 2007. Profesion Perguruan. Terbitan FakultiPendidikan. UKM.Paharudin Arbain. (2015). Eksplorasi Pelaksanaan Pengajaran Tilawah Al-QuranProgram J-Qaf Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Murid. Unpublisheddoctoral dissertation). Sultan Idris Education University,Tanjong Malim,Malaysia.Peraturan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Pindaan 2016, JAKIM.Malaysia.Robiatul Adawiah Jamali dan Tengku Sarina Aini Tengku Kasim. (2016). KajianPendekatan Pengajaran Tarannum Al-Quran Dalam Kalangan Guru PelatihSarjana Muda Pendidikan Islam. International Conference Islam in The MalayWorld. ICON IMAD VI.Said Labib. 1970m. Al-Taghanniy Bi Al Quran, Al-Hayah Al Ammah Li AlTawziwa Al-Nasyr. t.t. p.:t.ptSaidah Haris@Harith. 2009. Musicology in Islam and Quranic Chanting. TesisSarjana Interdisciplinary Islamic Studies. Jakarta: Institut Agama IslamNegeri Syarif Hidayatullah.Sakri Yusoff. 2012. Sikap Dan Minat Pelajar Kelas Kemahiran Membaca DanMenghafaz Al-Quran Di Negeri Perak. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan,Universiti Kebangsaan MalaysiaShahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd.Zohir Ahmad. 2003. Pedagogi:Strategi Dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan. Kuala Lumpur: PTSProfessional Publishing Sdn.Bhd.Sharifah Alwiah Alsagof. 1983. Ilmu Pendidikan Pedagogi. Kuala Lumpur:Heinemann Asia.Siti Uzairiah Mohd Tobi. 2017. Kajian Kualititatif Dan Analisis Temu Bual,Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.Wan Bakar Wan Dagang, 1990, Pengajaran Dan Pendidikan Al Quran DalamKurikulum Baru Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Islam 3(3): 21-31.Wan Fakhrul Razi Wan Mohammad. 2008. Haji Ahmad Bin Mat Som Pergau DanSumbangannya Dalam Pengajian Tarannum Di Kelantan. Tesis Sarjana.Kuala Lumpur: Universiti MalayaWan Hilmi Wan Abdullah. 2010. Fannu Tilawah Al-Quran. Bangi: JabatanPengajian al-Quran dan al-Sunnah. Fakulti Pengajian Islam, UniversitiKebangsaan Malaysia.Zamri Mahamod & Magdeline Anak Nor. 2012. Penguasaan PengetahuanPedagogi Kandungan Guru Bahasa Iban. GEMA: Online Journal ofLanguage Studies 12/2 (special edition): 593-608.Zulkifli Bin Dahlan. 1999. Metodologi Tarannum MPI. Kajian Keberkesanan,Kekuatan Dan Kelemahan: Satu Penilaian Semula. Disertasi Ijazah SarjanaPengajian Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Zulkifli Mohd Yusoff. 2011. Al Quran dan Sunnah Sebagai Sumber PendidikanIslam di Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.