Penggunaan kaedah Hukum Pengurusan Aksara dalam pembelajaran literasi bahasa cina dan minat murid-murid tahun satu
<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji sejauh mana kaedah pembelajaran Hukum Pengurusan Aksara</p><p>memberi kesan terhadap prestasi murid dalam menjawab soalan aksara Cina bagi mata pelajaran Bahasa</p><p>Cina berbanding deng...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7007 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji sejauh mana kaedah pembelajaran Hukum Pengurusan Aksara</p><p>memberi kesan terhadap prestasi murid dalam menjawab soalan aksara Cina bagi mata pelajaran Bahasa</p><p>Cina berbanding dengan kaedah pembelajaran konvensional. Reka bentuk kajian ini adalah reka</p><p>bentuk kuasi-eksperimen. Sampel kajian adalah terdiri daripada 34 orang murid tahun satu dari dua</p><p>buah sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) di daerah Kinta Selatan, negeri Perak. Sampel dibahagikan</p><p>kepada dua kumpulan, iaitu 17 orang murid daripada kumpulan rawatan diajar dengan menggunakan</p><p>kaedah pembelajaran Hukum Pengurusan Aksara dan 17 orang murid lagi daripada kumpulan kawalan</p><p>diajar dengan menggunakan kaedah pembelajaran konvensional. Tempoh kajian yang dijalankan ialah</p><p>selama 10 minggu. Kajian ini telah menggunakan ujian rintis, ujian pra, ujian pasca dan soal</p><p>selidik sebagai instrumen. Daripada ujian pra dan ujian pasca yang dipungut, skor pencapaian bagi</p><p>setiap murid dalam kumpulan dikira. Dengan skor yang diperolehi daripada soal selidik, skor min</p><p>minat murid kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan dikira. Data ujian pasca telah dianalisis dengan</p><p>menggunakan ujian Mann-Whitney U. Ujian menunjukkan nilai U =</p><p>86.500 dan nilai p = 0.045. Hasil ujian tersebut menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan</p><p>antara skor min ujian pasca kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, kaedah</p><p>Hukum Pengurusan Aksara adalah berkesan berbanding kaedah konvensional. Berdasarkan data soal</p><p>selidik, murid dalam kumpulan rawatan menerima baik pelaksanaan pembelajaran Hukum Pengurusan</p><p>Aksara. Implikasi kajian menunjukkan bahawa penggunaan kaedah Hukum Pengurusan Aksara </p><p>dalam pembelajaran literasi dapat meningkatkan skor pencapaian dan tahap minat murid</p><p>dalam pembelajaran aksara Bahasa Cina.</p><p></p> |
---|