Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat dalam menyelesaikan masalah kebarangkalian. Kajian ini berfokuskan kepada tiga persoalan kajian. Kajian ini melibatkan seramai 50 orang responden dari sebuah sekolah menengah di sekitar daerah Bera, Pahang den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Azlina Alias
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=705
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:705
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:7052020-02-27 Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR) 2014 Nor Azlina Alias QA Mathematics Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat dalam menyelesaikan masalah kebarangkalian. Kajian ini berfokuskan kepada tiga persoalan kajian. Kajian ini melibatkan seramai 50 orang responden dari sebuah sekolah menengah di sekitar daerah Bera, Pahang dengan mengedarkan instrumen kajian iaitu Probability Assessment Test. Enam orang pelajar yang dipilih secara bertujuan daripada sampel yang telah menjawab instrumen kajian ditemu bual untuk meneroka kefahaman dan kesilapan mereka tentang kebarangkalian. Hasil kajian mendapati tahap pemahaman pelajar dalam tajuk kebarangkalian masih pada tahap yang lemah dan perlu diperbaiki. Dapatan kajian menunjukkan jenis kesilapan pelajar yang paling kerap ditemui dalam pembelajaran kebarangkalian adalah salah konsep dan jenis kefahaman, iaitu kefahaman tentang istilah dan simbol yang digunakan dalam pembelajaran kebarangkalian. Kesilapan jenis kecuaian juga berlaku di mana pelajar memandang remeh ke atas sesetengah perkara. Kesilapan pemahaman terhadap soalan juga menyebabkan pelajar menggunakan bahasa rekaan sendiri bagi menerangkan istilah dan konsep yang disoal kepada mereka. Dapatan ini menunjukkan bahawa pemahaman istilah dan simbol dalam pembelajaran kebarangkalian perlu diberi penekanan oleh guru dalam pengajaran mereka. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=705 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=705 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Nor Azlina Alias
Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat dalam menyelesaikan masalah kebarangkalian. Kajian ini berfokuskan kepada tiga persoalan kajian. Kajian ini melibatkan seramai 50 orang responden dari sebuah sekolah menengah di sekitar daerah Bera, Pahang dengan mengedarkan instrumen kajian iaitu Probability Assessment Test. Enam orang pelajar yang dipilih secara bertujuan daripada sampel yang telah menjawab instrumen kajian ditemu bual untuk meneroka kefahaman dan kesilapan mereka tentang kebarangkalian. Hasil kajian mendapati tahap pemahaman pelajar dalam tajuk kebarangkalian masih pada tahap yang lemah dan perlu diperbaiki. Dapatan kajian menunjukkan jenis kesilapan pelajar yang paling kerap ditemui dalam pembelajaran kebarangkalian adalah salah konsep dan jenis kefahaman, iaitu kefahaman tentang istilah dan simbol yang digunakan dalam pembelajaran kebarangkalian. Kesilapan jenis kecuaian juga berlaku di mana pelajar memandang remeh ke atas sesetengah perkara. Kesilapan pemahaman terhadap soalan juga menyebabkan pelajar menggunakan bahasa rekaan sendiri bagi menerangkan istilah dan konsep yang disoal kepada mereka. Dapatan ini menunjukkan bahawa pemahaman istilah dan simbol dalam pembelajaran kebarangkalian perlu diberi penekanan oleh guru dalam pengajaran mereka.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nor Azlina Alias
author_facet Nor Azlina Alias
author_sort Nor Azlina Alias
title Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)
title_short Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)
title_full Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)
title_fullStr Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)
title_full_unstemmed Kefahaman dan kesilapan pelajar Tingkatan Empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (IR)
title_sort kefahaman dan kesilapan pelajar tingkatan empat mengenai konsep-konsep asas kebarangkalian (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=705
_version_ 1747832903811727360