Amalan pengurusan dan nilai etika guru koperasi cemerlang di dua buah sekolah menengah kebangsaan

<p>Berdasarkan data statistik Suruhanjaya Koperasi Malaysia 2017, terdapat sebanyak 191</p><p>buah koperasi sekolah yang masih berada ditahap perolehan turnover yang rendah. Hal ini</p><p>adalah kerana terdapat kelemahan amalan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salmah Salleh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7076
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Berdasarkan data statistik Suruhanjaya Koperasi Malaysia 2017, terdapat sebanyak 191</p><p>buah koperasi sekolah yang masih berada ditahap perolehan turnover yang rendah. Hal ini</p><p>adalah kerana terdapat kelemahan amalan pengurusan serta nilai etika dari segi</p><p>perancangan, kelolaan dan kawalan koperasi oleh ahli lembaga dan anggota koperasi</p><p>sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji amalan pengurusan dan nilai etika guru</p><p>koperasi di dua buah koperasi cemerlang sekolah menengah kebangsaan. Sehubungan</p><p>dengan itu, kajian ini telah dijalankan berdasarkan dua objektif kajian iaitu amalan</p><p>pengurusan dan nilai etika yang diamalkan oleh guru koperasi cemerlang di dua buah</p><p>sekolah menengah kebangsaan di negeri Selangor. Pengkaji menggunakan reka bentuk</p><p>kualitatif untuk mendapatkan data dengan menemu bual peserta kajian iaitu seramai empat</p><p>orang guru koperasi, menjalankan pemerhatian dan menganalisis dokumen yang berkaitan</p><p>dengan kajian. Kajian ini dilaksanakan di dua buah koperasi cemerlang sekolah dalam</p><p>daerah Hulu Langat. Data kualitatif yang diperolehi telah dianalisis berdasarkan transkripsi</p><p>temubual peserta kajian secara manual dengan menentukan tema-tema dan subtema yang</p><p>muncul daripada persoalan kajian yang telah ditetapkan. Dapatan kajian ini menunjukkan</p><p>bahawa elemen penting dalam amalan pengurusan adalah mempunyai perancangan</p><p>koperasi yang cekap diikuti dengan elemen kelolaan yang mantap dan berkesan serta</p><p>elemen kawalan yang berkualiti. Manakala nilai etika menumpukan nilai ketelusan dan</p><p>amanah terhadap pembangunan sahsiah diri di samping nilai etika yang lain iaitu sadik</p><p>(benar) dan semangat penyayang menjadikan sebagai sebahagian daripada identiti ahli</p><p>lembaga dan anggota koperasi yang cemerlang. Kesimpulannya, sesebuah koperasi perlu</p><p>mempunyai amalan pengurusan koperasi yang menitikberatkan perancangan, kelolaan dan</p><p>kawalan serta mempunyai nilai etika iaitu nilai ketelusan, amanah, sadik (benar) dan</p><p>semangat penyayang agar dapat memenuhi dasar yang telah ditetapkan oleh Suruhanjaya</p><p>Koperasi Malaysia. Justeru itu, kajian ini dapat menyumbang kepada pihak berkaitan</p><p>seperti Maktab Koperasi Malaysia (MKM), Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia</p><p>Berhad (ANGKASA), Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM dan koperasi sekolah di</p><p>Malaysia.</p><p></p><p></p>