Perspektif pelajar pendidikan awal kanak-kanak (PAKK) terhadap amalan pengajaran pensyarah

<p>Dalam kajian ini, pengkaji mengenalpasti perspektif pelajar pendidikan awal kanakkanak</p><p>terhadap amalan pengajaran pensyarah. Responden kajian adalah seramai 297</p><p>orang iaitu pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norrulkamari Daud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7077
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Dalam kajian ini, pengkaji mengenalpasti perspektif pelajar pendidikan awal kanakkanak</p><p>terhadap amalan pengajaran pensyarah. Responden kajian adalah seramai 297</p><p>orang iaitu pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak semester 4 dan semester</p><p>5. Reka bentuk kajian ialah kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen</p><p>kajian ini menggunakan borang soal selidik lima skala likert yang berfokus kepada</p><p>tiga konstruk utama iaitu kualiti pengajaran, kesesuaian aras pengajaran dan masa.</p><p>Anlisis deskriptif, ujian-t dan korelasi digunakan melalui perisian SPSS versi 20.0.</p><p>Nilai alpha Cronbach bagi keseluruhan tem yang dibina ialah 0.942. Hasil kajian</p><p>mendapati kualiti pengajaran mencatatkan min tertinggi iaitu 4.58 bagi tem bahan</p><p>pembelajaran dimuatnaik dalam MyGuru, manakala min terendah iaitu 4.12 bagi item</p><p>pensyarah menggunakan kepelbagaian ABM dalam pelaksanaan PdP. Selain itu, hasil</p><p>ujian-t pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar</p><p>semester 4 dan semester 5 bagi ketiga-tiga konstruk, dengan nilai p bagi tahap kualiti</p><p>pengajaran p>0.05 = 0.287, kesesuaian aras p>0.05 = 0.446 dan masa p>0.05 = 0.149.</p><p>Manakala kekuatan hubungan antara dua pembolehubah adalah kuat iaitu hubungan</p><p>kualiti pengajaran dengan kesesuaian aras pengajaran dengan nilai r adalah 0.780 ,</p><p>p>0.05, manakala hubungan kualiti pengajaran dengan masa ialah r = 0.783, p>0.05</p><p>dan hubungan kesesuaian aras pengajaran dengan masa, r = 0.724, p>0.05.</p><p>Kesimpulannya, ketiga-tiga konstruk adalah mempengaruhi tahap amalan pengajaran</p><p>pensyarah. Melalui kajian ini dicadangkan agar pensyarah lebih kreatif menggunakan</p><p>ABM yang bersesuaian dengan aktviti PdP. Implikasinya, pensyarah seharusnya</p><p>meneruskan amalan pengajaran sedia ada bagi meningkatkan keberkesanan PdP serta</p><p>berkemahiran dalam mengendalikan PdP dengan lebih berkesan.</p>