Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara

<p>MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan</p><p>hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih</p><p>rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Suriyani Sulaiman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:7080
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Siti Suriyani Sulaiman
Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
description <p>MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan</p><p>hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih</p><p>rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan penambahbaikan</p><p>untuk meningkatkan prestasi hafazan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji</p><p>perlaksanaan kaedah hafazan alternatif dalam program Ulul Albab di Maktab Rendah</p><p>Sains MARA. Kajian ini bertujuan untuk meneliti peruntukan masa, persediaan pelajar,</p><p>kaedah hafazan dan bentuk pentaksiran yang digunakan dalam pencapaian lisan serta</p><p>bertulis. Kajian ini dilaksanakan secara kaedah campuran dengan data yang diperolehi</p><p>secara kualitatif disokong oleh data kuantitatif. Kaedah hafazan alternatif (Kaedah Nadi</p><p>dan Jibril) telah dilaksanakan terhadap dua kumpulan kajian yang melibatkan pelajar di</p><p>MRSM Gemencheh. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik, ujian</p><p>Syafawi (Lisan), ujian Tahriri (Bertulis), catatan pemerhatian, rakaman video dan</p><p>temubual. Kebolehpercayaan instrumen yang digunakan berada pada tahap yang tinggi</p><p>dengan nilai Alpha Cronbach di antara 0.686 hingga 0.884 dan layak digunakan dalam</p><p>kajian sebenar. Data yang telah dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik</p><p>dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 23.0 yang merujuk kepada analisis</p><p>statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferensi (ANOVA Dua Hala).</p><p>Manakala bagi data kualitatif dianalisis dengan menggunakan perisian Nvivo. Implikasi</p><p>daripada ujian pra pasca yang dilaksanakan terhadap dua kumpulan rawatan dalam</p><p>kajian, membolehkan penambah baikan kepada perlaksanaan kaedah hafazan di MRSM</p><p>Ulul Albab. Modul yang dicadangkan melalui kaedah hafazan alternatif antara rumusan</p><p>yang boleh dijadikan rujukan dan panduan kepada semua pihak yang ingin menghafaz</p><p>ayat-ayat suci al-Quran khususnya kepada MRSM Ulul Albab dan institusi tahfiz yang</p><p>lain.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Siti Suriyani Sulaiman
author_facet Siti Suriyani Sulaiman
author_sort Siti Suriyani Sulaiman
title Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
title_short Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
title_full Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
title_fullStr Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
title_full_unstemmed Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
title_sort kaedah hafazan alternatif program ulul albab di maktab rendah sains mara
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080
_version_ 1747833352176533504
spelling oai:ir.upsi.edu.my:70802022-05-19 Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara 2021 Siti Suriyani Sulaiman BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan</p><p>hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih</p><p>rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan penambahbaikan</p><p>untuk meningkatkan prestasi hafazan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji</p><p>perlaksanaan kaedah hafazan alternatif dalam program Ulul Albab di Maktab Rendah</p><p>Sains MARA. Kajian ini bertujuan untuk meneliti peruntukan masa, persediaan pelajar,</p><p>kaedah hafazan dan bentuk pentaksiran yang digunakan dalam pencapaian lisan serta</p><p>bertulis. Kajian ini dilaksanakan secara kaedah campuran dengan data yang diperolehi</p><p>secara kualitatif disokong oleh data kuantitatif. Kaedah hafazan alternatif (Kaedah Nadi</p><p>dan Jibril) telah dilaksanakan terhadap dua kumpulan kajian yang melibatkan pelajar di</p><p>MRSM Gemencheh. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik, ujian</p><p>Syafawi (Lisan), ujian Tahriri (Bertulis), catatan pemerhatian, rakaman video dan</p><p>temubual. Kebolehpercayaan instrumen yang digunakan berada pada tahap yang tinggi</p><p>dengan nilai Alpha Cronbach di antara 0.686 hingga 0.884 dan layak digunakan dalam</p><p>kajian sebenar. Data yang telah dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik</p><p>dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 23.0 yang merujuk kepada analisis</p><p>statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferensi (ANOVA Dua Hala).</p><p>Manakala bagi data kualitatif dianalisis dengan menggunakan perisian Nvivo. Implikasi</p><p>daripada ujian pra pasca yang dilaksanakan terhadap dua kumpulan rawatan dalam</p><p>kajian, membolehkan penambah baikan kepada perlaksanaan kaedah hafazan di MRSM</p><p>Ulul Albab. Modul yang dicadangkan melalui kaedah hafazan alternatif antara rumusan</p><p>yang boleh dijadikan rujukan dan panduan kepada semua pihak yang ingin menghafaz</p><p>ayat-ayat suci al-Quran khususnya kepada MRSM Ulul Albab dan institusi tahfiz yang</p><p>lain.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Ab. Halim bin Surip (2015). Generasi Ulul Albab Penyelamat Ummah. Simposium</p><p>MRSM Ulul Albab.</p><p></p><p>Abd. Rahman, N. A. (2010). Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan al-Quran :</p><p>Satu Kajian di Seremban dan Banting. (Tesis Sarjana yang belum diterbit).</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor</p><p></p><p>Abdul Fatah Abdul Malik dan Mohd. Majid Konting (1993) Memahami Penyelidikan</p><p>Pendidikan : Satu Pengenalan. Kuala Lumpur : Universiti Putra Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah et.al (2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah</p><p>Hafazan Al-Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan</p><p>Terengganu. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar</p><p>Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Kaedah Hafazan Al-Quran</p><p>Sistem Turki Di Maahad Tahfiz Darul Tuba Di Tangkak. Skudai : Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar</p><p>Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Keberkesanan Kaedah Hafazan</p><p>Dilakukan Di Maahad Tahfiz Jugra Di Banting, Institut Tahfiz Al-Quran</p><p>Negeri Sembilan Dan Maahad Tahfiz Pulai Chondong Di Kelanta. Skudai :</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Hussin bin Salamon, Azmi Shah biin Suratman,</p><p>Sulaiman Shakib bin Mohd Noor, Kamarul Azmi bin Jasmi dan Abdul Basir</p><p>Samat @ Darawi (2005) Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-Quran</p><p>yang Efektif : Satu Kajian Di Kuala Lumpur dan Terengganu. Skudai :</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz, A., & Norhanan, A. R. (2010). Kaedah Hafazan Al-Quran Sistem Turki:</p><p>Kajian Di Tahfiz Al- Quran Darul Tuba. Jurnal Teknologi 2.</p><p></p><p>Abdul Rahim, M. M. (2008) Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan al-Quran : Suatu</p><p>Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah (Projek Sarjana) Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak</p><p></p><p>Abdul Rahman Abd Ghani, Abdul Munir Ismail & Wahibah Twahir@Tahir (2014).</p><p>Amalan Kaedah Hafazan al-Quran di Darul Quran.Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tanjung Malim Perak.</p><p></p><p>Abdullah U. A. H. B. H., Salamon, P. M. D. H. , Suratman, U. A. S., Noor, U. S. S.</p><p>B. M., Jasmi, U. K. A., & Darawi, U. A. B. B. S. @. (2005). Sistem</p><p>Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-QuranYang Efektif : Satu Kajian di</p><p>Kuala Lumpur dan Terengganu</p><p></p><p>Abdullah, A. H., Safar, A., Mustari, M.I., Muhammad, A., & Ismail, I. (2003).</p><p>Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz. Retrieved from</p><p>http://eprints.utm.my/2836/1/71871/pdf</p><p></p><p>Abu Abdillah Muhammad bin Ismail Al-Bukhari (2006). Sahih al-Bukhari. (Syed</p><p>Ahmad Semait penterjemah). Singapura : Pustaka Nasional.</p><p></p><p>Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Quran. Kuala Lumpur : Darul</p><p>Nu'man</p><p></p><p>Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Quran. Kuala Lumpur : Darul</p><p>Nu'man</p><p></p><p>Abu Mazaaya al-Hafiz (2012) Kaedah Mudah dan Cepat menghafal al-Quran.</p><p>Selangor : Al-Hidayah Publication.</p><p></p><p>Abu Najihat al-Hafiz (2002) Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor</p><p>: Darul Iman Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989) al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. al-</p><p>Munazimah al-'Arabiyya</p><p></p><p>Ahmad Fuad Al-Ahwani (1955). At-tarbiah fil Islam aw attaclim fi rayil al-Qabisi.</p><p>Kaherah : Dar Ihya al-Kutub al-Arabiyyah</p><p></p><p>Ahmad, M. Y. (2004) Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran. Kuala Lumpur,</p><p>Universitit Malaya</p><p></p><p>Al- Azami, M. M. (2003). The History of the Quranic Text from Revelation to</p><p>Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments.</p><p>Leicester: UK Islamic Academy.</p><p></p><p>Al- Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari-Qariah : Petunjuk</p><p>untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta</p><p>menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul</p><p>Iman.</p><p></p><p>Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah:</p><p>Dar al-Fikri.</p><p></p><p>Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah:</p><p>Dar al-Fikri.</p><p></p><p>Al-Attas. (2011). Teknik pengajaran kemahiran bertutur bahasa Arab di SMKA di</p><p>Malaysia. GEMA Online Journal of Language Studies , 67-82.</p><p></p><p>Al-Azami, M. M. (2003). The History of the Quranic Text from Revelation to</p><p>Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments.</p><p>Leicester: UK Islamic Academy.</p><p></p><p>Al-Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari-Qariah : Petunjuk</p><p>untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta</p><p>menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul</p><p>Iman.</p><p></p><p>Allan C. Ornstein & Francis P. Hunkins (1993), Curriculum; Foundations, principles</p><p>& Issues. London: Allyn Bacon.</p><p></p><p>Aminudeen Mohammad. (2012). Program Ulul Albab. (atas talian)</p><p>http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses</p><p>pada 12 Oktober 2014</p><p></p><p>Amjad Qasim (2014) Hafalan Al-Quran Dalam Sebulan. Kuala Lumpur : Jundi</p><p>Resources</p><p></p><p>Ariffin, S. (2012) Kaedah menghafal al-Quran di institusi tahfiz al-Quran di</p><p>Malaysia : Kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM</p><p>dengan kaedah al-Huffaz. Universiti Malaya, Wilayah Persekutuan Kuala</p><p>Lumpur.</p><p></p><p>Asraie (2012). Program Ulul Albab. (atas talian)</p><p>http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses</p><p>pada 12 Oktober 2014.</p><p></p><p>Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di</p><p>Darul Quran JAKIM Dan Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri. Bangi : Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Azmil Hashim & Ab. Halim Tamuri (2012). Perspektif Pelajar Terhadap Kaedah</p><p>Pembelajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic dan Arabic</p><p>Education, 4(2), 1-10.</p><p></p><p>Azmil Hashim & Misnan Jemali (2013). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran</p><p>Tahfiz Dengan Pencapaian Hafazan al-Quran : Kajian di Zon Tengah.</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjung Malim, Perak.</p><p></p><p>Azmil Hashim, (2010). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah</p><p>Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Journal of Islamic</p><p>Education, Januari 2013,Vol. 1 issue 1. retrieved form</p><p>http://umrefjournal.um.edu.my/filebank/published_article/4455/Article%203</p><p>%20Vol .%201,%20Issue%201.pdf on 6 September 2015</p><p></p><p>Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2013).</p><p>Hubungan Antara Strategi Dalam Gaya Pembelajaran Tahfiz Dan</p><p>Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar. Tanjong Malim : Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2014).</p><p>Kaedah Pembelajaran Tahfiz Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar.</p><p>Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative Research of Education: An</p><p>Introductive to Theories and Methods (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Borg W.R dan Gall M.D (1979) Educational Research : An Introduction (Third</p><p>Edition) London : Longman</p><p></p><p>Creswell, J. W. (2008) Educational Research ; Planning, Comducting and</p><p>Evaluating Quantitative Research (3rd. ed) New Jersey ; Pearson Education</p><p>Inc.</p><p></p><p>Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed</p><p>Methods Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles</p><p></p><p>Cua Yan Piaw (2014) Kaedah dan Statistik Penyelidikan (Buku 4). Selangor :</p><p>McGraw Hill Education Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Danial Zainal Abidin, (2015). Quran Saintifik ; Meneroka Kecemerlangan Quran</p><p>daripada Teropong Sains. PTS Publication</p><p></p><p>David Pratt (1980) Curriculum Design and Development. International Edition.</p><p>USA: Halcourt Brace Jovonarich</p><p></p><p>Ee, Ah Meng (1987) Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya : Fajar Bakti.</p><p></p><p>Fraenkel, Jack R. And Norman E. Wallen. (2009). How to Design and Evaluate</p><p>Research in Education. New York. McGraw-Hill Companies.</p><p></p><p>Gorard, S. dan Taylor, C. (2004) Combining Methods in Educational and Social</p><p>Research. London : Continuum.</p><p></p><p>Hair, J.F. Jr., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. & Tatham, R.L. (2006).</p><p>Multivariate Data Analysis, 6th Ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.</p><p></p><p>Ibnu Sahnun. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala</p><p>Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin As Suyuti (2005) Tafsir Jalalain. Bandung</p><p>:Sinar Baru</p><p></p><p>Jalaluddin bin Haji Hassanuddin al-Baghdadi (2014) Modul 1 Nadi Al-Baghdadi,</p><p>Batu Caves, Selangor</p><p></p><p>Jamil Ahmad. (2002). Pemupukan budaya kerja di kalangan guru di sekolah: satu</p><p>penilaian. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Janice M. Morse (2011) Verification Strategies for Establishing Reliability and</p><p>Validity in Qualitative Research. University of Alberta, Edmonton, Alberta,</p><p>Canada</p><p></p><p>Karim Amrullah, A.M. (1984). Islam dan Adat Minangkabau. Jakarta-Indonesia:</p><p>Pustaka Panjimas.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Malaysia Education Blueprint 2013-</p><p>2025 (Preschool To Postsecondary Education). Putrajaya: Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Kenneth S. Bordens Bruce B. Abbott (2011) Research Design and Methods A</p><p>Process Approach (Eight Edition) McGraw-Hill, New York</p><p></p><p>Kenneth S.Bordens dan Bruce B.Abbott (2011) Research Design and Method A</p><p>Process Approach. (Eight Edition) New York:McGraw-Hill.</p><p></p><p>Khairul Anuar Mohamad (2016) Sistem Kawalan Kualiti Huffaz. Memperkasa</p><p>Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat</p><p>Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia,</p><p>Bangi Selangor.</p><p></p><p>Kirk, R.E. (1984). Elementary statistics. 2nd ed. Monterey, California: Brooks / Cole</p><p>Publisishing Company.</p><p></p><p>Lawrence Manion & Keith Morrison (2008) Research Methods in Education, 6th</p><p>(sixth edition) University of Durham, United Kingdom</p><p></p><p>LeCompte, M., dan Priessle, J. (1993) Ethnography and Qualitative Design in</p><p>Educational Research. (Second Edition). London:Academic Press</p><p></p><p>Louis Cohen, Lawrence Manion dan Keith Morrison (2008) Research Method in</p><p>Education. (Sixth Edition). New York: Routledge</p><p></p><p>Maktab Rendah Sains Gemencheh. (2016). Diari Perancangan 2016. Gemencheh :</p><p>Maktab Rendah Sains Mara Gemencheh.</p><p></p><p>Maktab Rendah Sains Kepala Batas. (2016). Diari Perancangan 2016. Kepala Batas</p><p>: Maktab Rendah Sains Mara Kepala Batas.</p><p></p><p>Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra. (2016). Diari Perancangan 2016. Kota Putra</p><p>: Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra.</p><p></p><p>Mardhiah Yahaya (2017). Penilaian Program Tahfiz Ullul Albab Di Maktab Rendah</p><p>Sains MARA (Tesis Sarjana Pendidikan). Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Marzita Puteh dan Sadiah Baharom (2011) Penulisan Tugasan dan Tesis ;</p><p>Terjemahan Assignment and Thesis Writing by Jonathan Anderson and</p><p>Milicent Poole. Kuala Lumpur :UPSI dan ITNM</p><p></p><p>Meredith D.Gall, Joyce P.Gall dan Walter R.Borg (2007) Educational Research An</p><p>Introduction. (Eight Edition) Boston:Tom Convill.</p><p></p><p>Misnan Jemali dan Ahmad Sadadi (2003). Hubungan Antara Kaedah Menghafaz Al-</p><p>Quran Dengan Pencapaian Kursus Tahfiz Wa Al-Qiraat Pelajar Semester</p><p>Empat Dan Lima Di Maahad Tahfiz Wal Qiraat Di Perak. Seminar Kaedah</p><p>Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej Universiti Islam</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Modul Quranik. (2011). Bahagian Pendidikan Menengah. MARA.</p><p></p><p>Mohamad Marzuqi Abd Rahim (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan</p><p>alQuran : Suatu Kajian Maahad Tahfiz al-Quran Zon Tengah. Tesis Ijazah</p><p>Sarjana Pendidikan (Pengurusan dan Perkembangan Kurikulum). Tanjung</p><p>Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mohamad Naim Mat Salleh. 2003. Pencapaian Tilawah al-Quran Melalui</p><p>Penggunaan Kaedah Iqra di Sekolah-Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah</p><p>Setiu, Terengganu. UKM: Bangi.</p><p></p><p>Mohamad Suhaily dan Yusri Che Ngah (2013) Penilaian Outcome Sebagai Satu</p><p>Pendekatan Penyelidikan Untuk Mengukur Pencapaian Pelaksanaan Sesuatu</p><p>Program Atau Projek Pembangunan Kerajaan, Prosiding Seminar Sehari</p><p>Penyelidikan Fakulti Sains Kemanusiaan UPSI Tanjong Malim, Perak.</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan Praktikal</p><p>Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan</p><p>Praktikal Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril. Kuala Lumpur : PTS Darul</p><p>Furqan Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Mohd Ali Ash Shabuni (1985) Al-Tibyan fi 'Ulum al-Qur'an. Beirut: Dar al-Kutub.</p><p></p><p>Mohd Fazri Ahmad Murad. (1999). Metode-Metode Penghafalan al-Quran : Kajian</p><p>Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad</p><p>Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah Ijazah Sarjana Muda.</p><p>Universiti Malaya</p><p></p><p>Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur :</p><p>Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd. Salleh, A. (2004). Pendidikan Islam : Falsafah, Sejarah dan Kaedah</p><p>Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti.</p><p></p><p>Mokhtar, M. 2011. Determinants of household debt in Malaysia.A QM6334 Research</p><p>Methodology Project Paper for PhD Programme, INCEIF, Malaysia.</p><p></p><p>Mook Soon Sang (2003) Ilmu Pendidikan Untuk KPLI, Kuala Lumpur, Kumpulan</p><p>Budiman</p><p></p><p>Morrison K.R.B (1993) Planning and Accomplishing School-Centered Evaluation.</p><p>Derehem, U.K: Peter Francis</p><p></p><p>Muhammad Ali Ash Sabuni (2007). (M. Junaid al-Hashimi penterjemah). Sejarah</p><p>dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran. Kuala Lumpur : Al-Hidayah Publication.</p><p></p><p>Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran</p><p>Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers</p><p></p><p>Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran</p><p>Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers</p><p></p><p>Muhammad Fuad Abd. Baqi (1987) Mu'jam Mufahras Li Alfazh al-Quran, Mesir Dar</p><p>al-Bayan</p><p></p><p>Muhammad Qutb. (1990). Waqiuna al- Muassir. Arab Saudi: Muassasah al-</p><p>Madinah.</p><p></p><p>Naqib Abd al-Rahman. (1984). Buhuth fi al-Tarbiyah al-Islamiyah (Min afaq albahth</p><p>al-ilmi fi al-tarbiyah al-Islamiyah. Kaherah: Dar al-Fikr al-Arabi.</p><p></p><p>Nawas A. R., Muhamad, N., Ashaari, O., & Saaya, A. (1995). Tamadun Islam. Kuala</p><p>Lumpur: Pustaka Haji Abd Majid.</p><p></p><p>Noor Atiqah Abd. Rahman. (2010). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-</p><p>Quran: Satu Kajian di Seremban Dan Banting. Bangi: UKM.</p><p></p><p>Noor Azimah Surip & Ab. Halim Tamuri. (2010). Kaedah Hafazan Tilawah Al-</p><p>Qurandalam Pendidikan Islam. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia ICIED 2010 m/s 489-501.</p><p></p><p>Nor Fadilah dan A.Yusrianto Elga, Aktifkan Otak Kanan dengan Solat (2014)</p><p>Selangor : Hidayah House of Publication Sdn Bhd.</p><p></p><p>Nor Musliza Mustafa dan Mokmin Basri.(2014). Perbandingan Kaedah Hafazan</p><p>alQuran Tradisional dan Moden : Satu Kajian Awal. Proceeding of the Social</p><p>Sciences Research ICSSR 2014.</p><p></p><p>Noraine Abu (2001) Al-Quran Mukjizat Yang Terbesar Nabi Muhammad SAW .</p><p>Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers</p><p></p><p>Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn.</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Noresah Baharom, Ibrahim Ahmad, Azizah Supardi, Saidah Kamin, Aziah Tajuddin,</p><p>Salmah Jabbar, Hairani Mohd Khalid dan Roziah Abdullah (2005) Kamus</p><p>Dewan, Kuala Lumpur DBP</p><p></p><p>Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu</p><p>Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz,</p><p>Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa</p><p>PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari</p><p>http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P</p><p>ROSES_TRANFORMASI_PENDIDIKAN_Malaysia_KAJIAN_KES_SEKO</p><p>LAH_MENENGAH_IMTIAZ_TERENGGANU_1.</p><p></p><p>Norizah T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran</p><p>Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan</p><p>Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic</p><p>Education, 2(1), 114129.</p><p></p><p>Norizah, T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran</p><p>Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan</p><p>Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic</p><p>Education, 2(1), 114129</p><p></p><p>Othman Lebar. (2007). Penyelidikan kualitatif, pengenalan kepada teori dan metod.</p><p>Tanjong Malim : Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Pentaksiran Pentadbiran Ujian Bertulis ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia,</p><p>Kemeterian Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.</p><p></p><p>Penjaminan Kualiti ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kemeterian</p><p>Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.</p><p></p><p>Rahil Mahyuddin, Jamiah Mohamad & Kasnani Ab. Karim (2000) Psikologi</p><p>Pendidikan II. Kuala Lumpur : Longman.</p><p></p><p>Roohi Baalbaki, Dr, (1999). Kamus Mawrid (Cet. 12.). Beirut: Dar al-Ilm Lilmalayin</p><p></p><p>Rozmi Ismail. (2013). Metodologi penyelidikan, teori dan praktis. Bangi : Penerbit</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Sadullah (2008) 9 Cara Praktis Menghafal al-Quran. Jakarta : Gema Insani .</p><p></p><p>Sajjacholapunt, P., & Joy, M. S. (2014).Exploring Patterns Of Using Learning</p><p>Resources As A Guideline To Improve Self-Revision. International</p><p>Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain.</p><p>Retrieved from files.eric.ed.gov/fulltext/ED374704.pdf</p><p></p><p>Salleh. 1997. Pendidikan Islam : Falsafah, pedagogi dan metodologi. Shah Alam :</p><p>Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Sedek Ariffin & Siti Sarah Wahidah Wahid (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-</p><p>Quran. Universiti Malaya. Kuala Lumpur</p><p></p><p>Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program Sijil Tahfiz Al-Qur'an Darul</p><p>Quran JAKIM-Universiti Islam Antarabangsa Malaysia: Analisis Terhadap</p><p>Pencapaian Hafazan Dan Permasalahannya. Kuala Lumpur: University of</p><p>Malaya.</p><p></p><p>Shalabi, , A. (1954). History of Muslim Education. Beirut, Lebanon: Dar al-Kashaf</p><p></p><p>Sharifah Nor Puteh, And Aliza Ali, (2012) Persepsi Guru Terhadap Penggunaan</p><p>Kurikulum Berasaskan Bermain Bagi Aspek Pekembangan Bahasa Dan</p><p>Literasi Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay</p><p>Language Education (Mylej), 2 (1). Pp. 141-159. ISSN 2180-4842</p><p></p><p>Sharini Ishak (2017) Kaedah, Proses Dan Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran</p><p>Tahfiz Dalam Kalangan Murid Sekolah Agama Kerajaan, Universiti Pertanian</p><p>Malaysia, Selangor</p><p></p><p>Sheikh 'Abdullah Basmeih (2000). Tafsir Pimpinan ar-Rahman kepada Pengertian</p><p>al-Quran (30 Juz) Kuala Lumpur: DarulFikir.</p><p></p><p>Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory</p><p>procedures and techniques. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.</p><p></p><p>Syed Najmuddin Syed Hassan, Abdul Halim Tamuri, Isahak Othaman & Mohd Sabri</p><p>Mamat. (2009). Kajian persepsi pelajar terhadap tahap profesionalisme guru</p><p>Pendidikan Islam MRSM. Journal of Islamic and Arabic Education. 1(2), 31-</p><p>50.</p><p></p><p>Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social and</p><p>Behavioral Research. Thousand Oaks: Sage.</p><p></p><p>Taylor S.J dan Borgan R, (1989) Introduction to Qualitative Research Methods ; The</p><p>Search For Meaning, New York : John Wiley and Sons</p><p></p><p>Teuku Iskandar (2002) Kamus Dewan. Edisi Ketujuh. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa</p><p>dan Pustaka (DBP)</p><p></p><p>Umari, (1989). Madinah Society at the Time of the Prophet: Its Characteristics and</p><p>Organization. United Arab Bureau 1989-06-01.</p><p></p><p>Ustaz Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail</p><p>Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad, Idris Bin Ismail (2003)</p><p></p><p>Wan Chik Ibrahim (2007) A Guide To Writing Research Proposals The Experimental</p><p>Method, Tanjong Malim, Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Wan Laila Hazirah binti Arif Fadzillah, (2015) Laporan Industri, Kolej Univesiti</p><p>Islam Sultan Ahmad Shah, Pahang.</p><p></p><p>Wiwi Alawiyah (2013), Cara Cepat Untuk Menghafaz Al-Quran, Kuala Lumpur :</p><p>Al-Hidayah House and Publisher Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Yusuf. (2009). Guru dan Pembelajaran Bermutu. Bandung : Rifki.</p><p></p><p>Zulkifli Mohamad al-Bakri (2014) Hebatnya Kuasa Hafazan. Kuala Lumpur : PTS</p><p>Islamika Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Zulkifli Mohammad al-Bakri (2013) Hafazan al-Quran, Negeri Sembilan : Pustaka</p><p>Cahaya Kasturi Sdn Bhd</p><p></p>