Kesan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Tugasan (PPBT) terhadap pertuturan Bahasa Melayu murid sekolah rendah di Singapura

<p>Kajian ini mengetengahkan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Tugasan</p><p>(PPBT) bagi merangsang murid-murid yang terdiri daripada penutur natif Melayu</p><p>untuk bertutur bahasa Melayu. Dasar kedwibahasaan di Sing...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zainaba Omar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7083
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini mengetengahkan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Tugasan</p><p>(PPBT) bagi merangsang murid-murid yang terdiri daripada penutur natif Melayu</p><p>untuk bertutur bahasa Melayu. Dasar kedwibahasaan di Singapura yang menekankan</p><p>pembelajaran bahasa Inggeris dan satu bahasa ibunda menyebabkan murid-murid yang</p><p>mengambil bahasa Melayu tidak berupaya bertutur bahasa Melayu. Oleh itu, kajian ini</p><p>bertujuan meneroka keberkesanan PPBT untuk mengajar kemahiran bertutur bahasa</p><p>Melayu. Kaedah kuasi eksperimen digunakan bagi mengkaji keberkesanan PPBT untuk</p><p>mengajar kemahiran bertutur kepada murid sekolah rendah di Singapura. Kajian ini</p><p>melibatkan murid darjah lima dari dua buah sekolah yang berbeza. Sebuah sekolah</p><p>dengan murid seramai 30 murid menjadi kumpulan rawatan manakala sebuah sekolah</p><p>lagi dengan 22 murid sebagai kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan</p><p>PPBT dan kumpulan kawalan menggunakan pendekatan konvensional. Ujian pra</p><p>dijalankan sebelum kumpulan rawatan menjalani pembelajaran menggunakan PPBT</p><p>dan kumpulan kawalan menggunakan pendekatan konvensional. Kedua-dua kumpulan</p><p>kemudiannya menjalani ujian pasca. Kumpulan rawatan turut menjawab kajian soal</p><p>selidik sebelum dan selepas PPBT. Data yang diperoleh dianalisis secara inferensi dan</p><p>deskriptif dengan menggunakan Ujian Wilcoxon Signed Ranks dan Ujian Mann-</p><p>Whitney serta SPSS versi 25. Ujian Wilcoxon Signed Ranks menunjukkan perbezaan</p><p>signifikan antara ujian pra dan ujian pasca dalam aspek kelancaran bagi kumpulan</p><p>rawatan dengan nilai Z = -4.075, p < .001. Skor bagi penggunaan kosa kata pula</p><p>mempunyai nilai Z = -4.108, p < .001 manakala skor bahasa mempunyai nilai Z = -</p><p>3.811, p < .001. Dari segi motivasi dan keyakinan, 100% bersetuju bahawa PPBT</p><p>membantu mereka bertutur bahasa Melayu. Kesimpulannya penggunaan PPBT dapat</p><p>membantu dalam penguasaan kemahiran bertutur dan meningkatkan motivasi serta</p><p>keyakinan untuk bertutur bahasa Melayu. Implikasinya PPBT boleh digunakan oleh</p><p>guru-guru Bahasa Melayu, pembina bahan dan juga institut pendidikan perguruan bagi</p><p>membantu meningkatkan kemahiran dan motivasi untuk bertutur bahasa Melayu dalam</p><p>kalangan murid sekolah rendah di Singapura.</p>