Kerangka aktiviti imaginasi dalam pembelajaran literasi awal murid Orang Asli

<p>Kajian ini bertujuan menilai kesesuaian dan kebolehgunaan aktiviti imaginasi untuk</p><p>pembinaan kerangka aktiviti imaginasi dalam pembelajaran literasi awal murid Orang</p><p>Asli. Kajian ini menggabungkan pendekatan kualita...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Amar Faez Ahmad Fadzil
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7101
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan menilai kesesuaian dan kebolehgunaan aktiviti imaginasi untuk</p><p>pembinaan kerangka aktiviti imaginasi dalam pembelajaran literasi awal murid Orang</p><p>Asli. Kajian ini menggabungkan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan</p><p>menggunakan kaedah analisis meta, temu bual dan soal selidik. Instrumen kajian</p><p>terdiri daripada satu set soal selidik pakar dan protokol temu bual pakar untuk</p><p>mendapatkan data. Analisis meta dan temu bual dijalankan adalah untuk membina</p><p>senarai aktiviti imaginasi dalam pembelajaran literasi awal murid Orang Asli. Soal</p><p>selidik pula digunakan untuk menilai kesesuaian dan kebolehgunaan aktiviti-aktiviti</p><p>imaginasi untuk murid Orang Asli berdasarkan tiga kemahiran bahasa iaitu kemahiran</p><p>mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Teknik</p><p>analisis Fuzzy Delphi telah digunakan untuk menilai kesesuaian dan kebolehgunaan</p><p>aktiviti-aktiviti imaginasi tersebut.Sebanyak 30 kajian telah dianalisis dan tiga orang</p><p>pakar telah ditemu bual manakala soal selidik melibatkan 25 orang pakar daripada</p><p>lapan buah SMOA daerah Kuala Kangsar. Dapatan kajian menunjukkan terdapat 30</p><p>jenis aktiviti imaginasi yang boleh dilaksanakan dalam pembelajaran literasi awal</p><p>murid Orang Asli. Namun, aktiviti imaginasi yang sesuai dan dapat diguna pakai</p><p>untuk kemahiran mendengar dan bertutur adalah sebanyak 18 aktiviti, kemahiran</p><p>membaca sebanyak 16 aktiviti dan kemahiran menulis sebanyak 13 aktiviti sahaja.</p><p>Dapatan temu bual juga menunjukkan kesemua pakar bersetuju bahawa aktiviti</p><p>imaginasi mampu membantu meningkatkan penguasaan literasi awal murid Orang</p><p>Asli. Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa aktiviti imaginasi</p><p>sesuai diaplikasi dalam pembelajaran bagi membantu murid Orang Asli meningkatkan</p><p>penguasaan literasi mereka. Kajian ini memberi implikasi kepada para pendidik murid</p><p>Orang Asli untuk dijadikan panduan dalam merancang dan melaksanakan aktiviti</p><p>pembelajaran literasi awal yang sesuai dengan tahap dan persekitaran murid Orang</p><p>Asli.</p>