Kerangka aktiviti imaginasi dalam pembelajaran Sejarah sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan membina kerangka aktiviti imaginasi dalam pembelajaran</p><p>Sejarah sekolah menengah. Kajian dijalankan menggunakan pendekatan Fuzzy Delphi</p><p>dengan tiga langkah iaitu analisis meta, temu bual pakar da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Hajar Turemen
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7103
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membina kerangka aktiviti imaginasi dalam pembelajaran</p><p>Sejarah sekolah menengah. Kajian dijalankan menggunakan pendekatan Fuzzy Delphi</p><p>dengan tiga langkah iaitu analisis meta, temu bual pakar dan soal selidik Fuzzy</p><p>Delphi. Langkah satu dan dua dijalankan bagi menjawab soalan satu kajian iaitu</p><p>menghasilkan senarai aktiviti imaginasi dalam pembelajaran sekolah menengah.</p><p>Langkah tiga pula menjawab soalan dua, tiga dan empat kajian iaitu menentukan</p><p>kesesuaian aktiviti imaginasi dalam pembelajaran Sejarah sekolah menengah</p><p>berdasarkan tiga peringkat imaginasi iaitu sebelum, semasa dan selepas imaginasi</p><p>berdasarkan kesepakatan pakar. Sebanyak 26 bahan penyelidikan diekstrak melalui</p><p>analisis meta, manakala temu bual pula dijalankan ke atas tiga orang pakar dalam</p><p>bidang pendidikan Sejarah. Dapatan analisis meta dan temu bual digabungkan bagi</p><p>membentuk 32 aktiviti imaginasi yang kemudiannya dijadikan item dalam soal</p><p>selidik. Soal selidik kemudiannya dijalankan ke atas 25 orang pakar dalam bidang</p><p>sejarah yang terdiri daripada guru dan pensyarah berpengalaman bagi mendapatkan</p><p>kesepakatan mereka terhadap aktiviti imaginasi pada peringkat sebelum, semasa dan</p><p>selepas imaginasi. Dapatan soal selidik dianalisis dengan mematuhi tiga syarat Fuzzy</p><p>Delphi iaitu nilai purata threshold kurang daripada 0.2 (d < 0.2), kesepakatan pakar</p><p>melebihi 75%, dan nilai skor Fuzzy (A) lebih daripada nilai median (nilai cut) 0.5.</p><p>Hasil analisis Fuzzy Delphi menunjukkan pakar bersepakat terhadap 12 aktiviti pada</p><p>peringkat sebelum imaginasi, 21 aktiviti pada peringkat semasa imaginasi, dan 19</p><p>aktiviti pada peringkat selepas imaginasi bagi membentuk kerangka aktiviti imaginasi</p><p>dalam pembelajaran Sejarah sekolah menengah. Kesimpulan daripada kajian ini,</p><p>kesemua item telah mendapat kesepakatan pakar dengan nilai persetujuan yang baik</p><p>dan memenuhi ketiga-tiga syarat Fuzzy Delphi yang perlu dipatuhi. Justeru kerangka</p><p>yang dihasilkan diharapkan dapat membantu memberikan panduan kepada guru-guru</p><p>Sejarah sekolah menengah dalam merancang aktiviti dan membina bahan</p><p>pembelajaran yang menarik.</p>