Pembinaan modul pembelajaran kendiri strategi pemahaman membaca teks bahasa Arab
<p>Kajian ini bertujuan untuk membina modul pembelajaran kendiri strategi pemahaman</p><p>membaca teks bahasa Arab. Proses pembinaan modul berdasarkan adaptasi Model Sidek melalui</p><p>tiga fasa utama iaitu, analisis keperluan; r...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7128 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membina modul pembelajaran kendiri strategi pemahaman</p><p>membaca teks bahasa Arab. Proses pembinaan modul berdasarkan adaptasi Model Sidek melalui</p><p>tiga fasa utama iaitu, analisis keperluan; reka bentuk dan pembinaan; penilaian dan </p><p>pelaksanaan. Pendekatan kualitatif digunakan dalam semua fasa pembinaan melalui</p><p>pemerhatian, temubual separa berstruktur, kajian kepustakaan, bukti dokumen, ulasan dan komen</p><p>peserta kajian. Data kualitatif disokong oleh data kuantitatif yang diperolehi daripada soal</p><p>selidik kesahan kandungan modul oleh empat orang pakar bidang, dan ujian pencapaian (pra</p><p>dan pasca) oleh 30 orang responden. Data kualitatif dianalisis dengan mereduksikan,</p><p>memaparkan, dan membuat kesimpulan serta pengesahan data. Data kuantitatif dianalisis</p><p>menggunakan kadar peratusan dan kekerapan bagi soal selidik kesahan modul dan ujian t bagi ujian</p><p>pencapaian menggunakan aplikasi Microsoft Exel dan SPSS. Dapatan kajian fasa satu menunjukkan</p><p>wujudnya keperluan kepada pengajaran strategi pemahaman membaca (adaptasi kaedah Survey,</p><p>Question, Read, Recite, Review-SQ3R) secara bermodul. Fasa kedua telah menghasilkan draf modul</p><p>secara tersusun dan mempunyai kesahan yang tinggi berdasarkan penilaian kesahan kandungan</p><p>oleh pakar bidang. Rumusan ujian t pra kefahaman dan pasca kefahaman menunjukkan</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan (P<.000) bagi tahap ujian kefahaman pelajar sebelum dan</p><p>selepas mereka menggunakan modul. Dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan</p><p>(P<.000) bagi tahap masa pelajar menjawab soalan sebelum dan selepas mereka menggunakan</p><p>modul. Maka, pelaksanaan modul ini adalah efektif untuk membantu meningkatkan kefahaman</p><p>pelajar ketika membaca teks bahasa Arab dengan lebih tepat dan pantas. Kesimpulannya,</p><p>modul yang terhasil daripada proses pembinaan secara sistematik ini, mampu meningkatkan</p><p>kebolehan pelajar memahami bacaan bahasa Arab dengan lebih tepat dan pantas. Kajian ini</p><p>telah membawa kepada penghasilan model pembinaan modul pembelajaran kendiri dan </p><p>model strategi membaca yang dikenali sebagai SQR (Survey, Question, Read) yang </p><p>baharu. Penghasilan dan penggunaan modul pembelajaran kendiri ini relevan dengan tuntutan Dasar</p><p>Pendidikan Kebangsaan Malaysia yang ingin memastikan setiap murid Islam</p><p>berpeluang mengikuti Pendidikan Islam dan bahasa Arab yang berkualiti.</p><p></p> |
---|