Reka bentuk kraf songket dalam konteks sosialisasi di Mukim Losong Kuala Terengganu

<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti proses sosialisasi dalam kalangan keluarga</p><p>penenun serta masyarakat di Mukim Losong, Kuala Terengganu. Terdapat segelintir</p><p>penenun yang masih aktif dan mewarisi kemahiran bidang k...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Noriza Mohd Yasin@Hashim
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2021
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7133
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti proses sosialisasi dalam kalangan keluarga</p><p>penenun serta masyarakat di Mukim Losong, Kuala Terengganu. Terdapat segelintir</p><p>penenun yang masih aktif dan mewarisi kemahiran bidang kraf songket ini menerusi</p><p>sosialisasi. Penyelidik turut menjelaskan penyampaian ilmu kemahiran kraf yang</p><p>berlaku dalam konteks pembelajaran tidak formal melalui ejen sosialisasi seperti</p><p>institusi keluarga dan institusi pendidikan dalam keluarga penenun. Kajian ini</p><p>menggunakan reka bentuk kajian kes. Data-data diperolehi melalui kaedah</p><p>pemerhatian, temu bual bersama informan, rakaman visual dan dokumentasi. Dapatan</p><p>data di lapangan dianalisis secara berterusan menggunakan model Interaktif Miles dan</p><p>Huberman. Hasil penyelidikan ini menunjukkan bahawa proses sosialisasi dalam</p><p>menurunkan ilmu kemahiran menenun yang dipengaruhi oleh faktor persekitaran,</p><p>luaran dan dalaman telah memberi impak kepada golongan penenun di Mukim</p><p>Losong, Kuala Terengganu sama ada dalam proses pembuatan mahupun penciptaan</p><p>motif tenunan. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa proses sosialisasi</p><p>secara tidak langsung memberi kesan khususnya terhadap persekitaran seharian dan</p><p>keluarga penenun. Implikasi penyelidikan ini secara amnya menunjukkan pendedahan</p><p>dan peralihan ilmu kemahiran kraf songket menerusi sosialisasi keluarga dan</p><p>masyarakat setempat serta memainkan peranan penting dalam meneruskan warisan</p><p>tenunan songket di Terengganu.</p>