Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris
<p>Biola merupakan satu alat muzik yang penting dalam persembahan ensembel Melayu</p><p>Asli yang berfungsi sebagai pembawa melodi utama dan memainkan kaunter melodi.</p><p>Kemahiran permainan biola diwarisi secara informal dalam...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7141 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:7141 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
MT Musical instruction and study |
spellingShingle |
MT Musical instruction and study Irfendi Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris |
description |
<p>Biola merupakan satu alat muzik yang penting dalam persembahan ensembel Melayu</p><p>Asli yang berfungsi sebagai pembawa melodi utama dan memainkan kaunter melodi.</p><p>Kemahiran permainan biola diwarisi secara informal dalam persekitaran masyarakat</p><p>Melayu. Kajian ini bertujuan untuk menstrukturkan pengetahuan dan kemahiran biola</p><p>Melayu Asli ini ke dalam institusi pendidikan formal dengan membangunkan</p><p>kurikulum kursus Pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian</p><p>muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian yang dijalankan ini menggunakan</p><p>pendekatan kualitatif yang dibahagikan kepada tiga fasa. Fasa pertama pengumpulan</p><p>data yang berfokus kepada kerja mengenal pasti kandungan kurikulum yang diperolehi</p><p>melalui kaedah temubual penggiat, kajian pustaka dan penganalisaan terhadap rakaman</p><p>audio dan video permainan biola Melayu Asli. Fasa kedua memfokus kepada proses</p><p>menstruktur kandungan yang telah dikenal pasti ke dalam format proforma kursus. Pada</p><p>fasa yang terakhir, pengkaji telah mendapatkan penilaian pakar bagi mendapatkan</p><p>maklum balas kesesuaian kurikulum yang telah dibangunkan untuk digunapakai</p><p>sebagai satu kursus bagi pengajian muzik. Hasil penilaian pakar telah menjadi panduan</p><p>kepada pengkaji untuk menambahbaik proforma yang dibina sehingga akhirnya terhasil</p><p>satu kurikulum kursus Pengenalan Kepada Biola Melayu Asli yang lengkap.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Irfendi |
author_facet |
Irfendi |
author_sort |
Irfendi |
title |
Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris |
title_short |
Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris |
title_full |
Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris |
title_fullStr |
Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris |
title_full_unstemmed |
Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris |
title_sort |
pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada biola melayu asli dalam program pengajian muzik di universiti pendidikan sultan idris |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Muzik dan Seni Persembahan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7141 |
_version_ |
1747833360998203392 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:71412022-06-14 Pembangunan kurikulum kursus pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris 2021 Irfendi MT Musical instruction and study <p>Biola merupakan satu alat muzik yang penting dalam persembahan ensembel Melayu</p><p>Asli yang berfungsi sebagai pembawa melodi utama dan memainkan kaunter melodi.</p><p>Kemahiran permainan biola diwarisi secara informal dalam persekitaran masyarakat</p><p>Melayu. Kajian ini bertujuan untuk menstrukturkan pengetahuan dan kemahiran biola</p><p>Melayu Asli ini ke dalam institusi pendidikan formal dengan membangunkan</p><p>kurikulum kursus Pengenalan kepada Biola Melayu Asli dalam program pengajian</p><p>muzik di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian yang dijalankan ini menggunakan</p><p>pendekatan kualitatif yang dibahagikan kepada tiga fasa. Fasa pertama pengumpulan</p><p>data yang berfokus kepada kerja mengenal pasti kandungan kurikulum yang diperolehi</p><p>melalui kaedah temubual penggiat, kajian pustaka dan penganalisaan terhadap rakaman</p><p>audio dan video permainan biola Melayu Asli. Fasa kedua memfokus kepada proses</p><p>menstruktur kandungan yang telah dikenal pasti ke dalam format proforma kursus. Pada</p><p>fasa yang terakhir, pengkaji telah mendapatkan penilaian pakar bagi mendapatkan</p><p>maklum balas kesesuaian kurikulum yang telah dibangunkan untuk digunapakai</p><p>sebagai satu kursus bagi pengajian muzik. Hasil penilaian pakar telah menjadi panduan</p><p>kepada pengkaji untuk menambahbaik proforma yang dibina sehingga akhirnya terhasil</p><p>satu kurikulum kursus Pengenalan Kepada Biola Melayu Asli yang lengkap.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7141 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7141 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan <p>Ahmad, R. (2007). Ghazal Melayu Johor. Johor: Yayasan Warisan Johor.</p><p></p><p>Bakar, N. A. (2014). Modul asas pengajaran dan pembelajaran nyanyian lagu Melayu</p><p>Asli. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Bandung Philharmonic (2016). Indonesia Raya. Diperolehi pada 29 Jun 2020 daripada</p><p>https://www.youtube.com/watch?v=ufME2lGeYDE</p><p></p><p>Blues Gang & Hamzah Dolmat (2011). Tudung Periuk. M4v. Diperolehi pada 26 Jun</p><p>2020 daripada https://www.youtube.com/watch?v=P38X-dtRjGY</p><p></p><p>Bungin, M. Burhan. (2007). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan</p><p>Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.</p><p>Diperolehi pada 28 Julai 2020 daripada</p><p>http://repository.uinmalang.ac.id/1123/1/metodepengumpulan.pdf</p><p></p><p>Coombs, P, & Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty: How nonformal education</p><p>can help. Baltimore: University Press.</p><p></p><p>Dib, C. Z. (1988). Formal, Non-Formal and Informal Education: Concepts/Applicability.</p><p>Cooperative Networks in Physics Education. American Institute of Physics.</p><p></p><p>Din, N. I. (2005). Minat pelajar tingkatan 4 terhadap muzik tradisional gamelan di</p><p>salah sebuah sekolah projek. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Gagne, R. M., & Briggs, L. J. (1974). Principles of instructional design. Holt:</p><p>Rinehart & Winston.</p><p></p><p>ISCED. (2011). Non-formal education. Diperoleh dari 23 Mac 2020 daripada</p><p>http://uis.unesco.org/node/334726</p><p></p><p>Irma Suryani (2017). Pentingnya pendidikan informal tentang ekonomi pada keluarga</p><p>keluarga transmigran. Diperolehi pada 1 September 2020 daripada</p><p>file:///C:/Users/User/Downloads/2498-6131-1-SM.pdf</p><p></p><p>Ismail Ahmed, A. S. (2015). Unsur Sinkratisme dalam Instrumentasi Persembahan.</p><p>Jurnal Melayu, 308-327.</p><p></p><p>Ivan Luthfi (2014). Mengenal anatomi biola. Diperolehi pada 26 Jun 2020 daripada</p><p>https://www.youtube.com/watch?v=YCm2Pp6OvD0&t=34s</p><p></p><p>Kamarudin Husin & Siti Hajar Abdul Aziz (2004), Pedagogi asas pendidikan. Kuala</p><p>Lumpur: Kayazano Enterprise.</p><p></p><p>Konser Irama Lagu Melayu Asli Orkestra Simponi Kebangsaan (2011). Serampang</p><p>Laut.Diperolehi 25 Jun 2020 daripada</p><p>https://www.youtube.com/watch?v=DiVkDZX0L6Q</p><p></p><p>Leung, C.C (2003). The role of Chinese music in secondary school education in Hong</p><p>Kong. (Unpublished doctoral dissertation). RMIT University, Melbourne,</p><p>Australia.</p><p></p><p>Livingstone, D. (1999). Exploring the Icebergs of Adult Learning: Findings of the First</p><p>Canadian Survey of Informal Learning Practices. CJSAE 13 (2), 49-72.</p><p></p><p>Mahmud, A. (2012). Konsep dan Model Penilaian dalam Pelaksanaan Kurikulum.</p><p>Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan dan Pembangunan Sumber Manusia.</p><p>Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Malaysia, K. P. (1979). Laporan jawatankuasa kabinet mengkaji pelaksanaaan dasar</p><p>pelajaran (Laporan kabinet). Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Muhammad Zulfahmi (2013). Faktor-faktor penyebab instrumen biola jadi bagian</p><p>integral kebudayaan musik etnik melayu pesisir timur sumatera utara .</p><p>Diperolehi pada 27 Jun 2020 dari pada</p><p>https://media.neliti.com/media/publications/178294-ID-none.pdf</p><p></p><p>Patrayus (2010). Analysis and classification of ornaments in north indian(hindustani)</p><p>classical music. Diperolehi pada 27 Jun 2020 daripada</p><p>http://www.mtg.upf.edu/static/media/Pratyush-Master-Thesis-2010.pdf</p><p></p><p>ProfessorV. (2007). Violin lesson #2, Holding the bow. Diperolehi pada 29 Jun 2020</p><p>daripada https://www.youtube.com/watch?v=A1wnbFPRRMc.</p><p></p><p>Rahman, A. R. (2009). Proses pengajaran ensembel ghazal oleh jurulatih ghazal dalam</p><p>kegiatan kokurikulum di sekolah negeri Johor: Satu kajian kes. Tanjong Malim:</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Riqmadita Nawang (2009). Cara mudah bermain biola untuk pemula Yogyakarta</p><p>Ekpresi.</p><p></p><p>Schururensky, D. (2000). The Forms of Informal Learning: Towards a</p><p>Conceptualization of the Field. Centre for the Study of Education and Work.</p><p></p><p>Senandung klasik RTM (2009). Rancak bertemu_MatLong.flv. Diperolehi pada 1 Julai</p><p>2020 daripada https://www.youtube.com/watch?v=ps_QxLDuEYY</p><p></p><p>Shaliza Binti Dasuki. (2015). Perkembangan Budaya Popular dan Perubahan Sosio</p><p>Budaya Masyarakat Pasca Moden: Adaptasi Budaya Asing Dalam Perkahwinan</p><p>Melayu. ResearchGate.</p><p></p><p>Smith, M. K. (2001). What is non-formal education?, the encyclopaedia of informal</p><p>education.. Diperolehi pada 12th September 2019 daripada</p><p>http://infed.org/mobi/what is-non-formal-education/</p><p></p><p>Soleh, M. D. (2016). Dinamisasi saung angklung udio sebagai pusat pendidikan,</p><p>pelancongan dan pembuatan alat muzik di Bnadung Indonesia. Tanjong Malim:</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Subramaniam, S. (2015). Pemikiran Masyarakat Tamil Awal Dalam Kesusasteraan Tamil</p><p>Klasik. University of Malaya Student Repository, 60.</p><p></p><p>Tyler, R.W. (1950). Basic principles of curriculum and instruction. University of</p><p>Chicago, Chicago.</p><p></p><p>Tengku Ritawati Dachlan. (2016). Pembangunan kurikulum pemngajaran dan</p><p>pembelajaran lagu melayu asli untuk institusi formal. Tanjong Malim: Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Yatim, L. S. (2018). Nyanyian semerta: Proses pembelajaran, kepentingan serta</p><p>keberkesanannya dalam nyanyian. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris.</p><p></p><p>Yehudi Menuhin. (2011). Violin tutorial-5. Left hand playing. Diperolehi pada 28 Jun</p><p>2020 daripada https://www.youtube.com/watch?v=9qEIKoOXvWM</p><p></p><p>Yusof, A. (2011). Keseniaan Melayu Islam: Jiwa Islam Dalam Pengkaryaan. World</p><p>Congress FoR Islamic History and Civilization. Kuala Lumpur: Universiti</p><p>Malaya.</p><p></p><p>Zaharul Lailiddin Saidon (2014). Kelestarian dan Pengkomersialan Seni Persembahan</p><p>Tradisional Melayu dalam Kontekss Industri Kreatif: Cabaran & Peluang.</p><p>Kongres Warisan Melayu Sedunia 2014 (p. 1). Menara Matrade Kuala Lumpur:</p><p>ResearchGate.</p><p></p><p>Zaharul Lailiddin Saidon (2015). Penilaian dan pensijilan bagi muzik tradisional</p><p>Melayuberdasarkan model peperiksaan muzik bergred antarabangsa.</p><p>Malaysian Music Journal. 4. 47-66.</p> |