Aplikasi Komik Toondoo dalam pengajaran dan pemudahcaraan gaya bahasa puisi Melayu moden

<p>Kajian ini merupakan kajian kes yang bertujuan untuk memahami aplikasi Komik</p><p>Toondoo dalam pengajaran dan pemudahcaraan (Pdpc) gaya bahasa dalam puisi</p><p>Melayu moden bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Karen Guob
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7142
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini merupakan kajian kes yang bertujuan untuk memahami aplikasi Komik</p><p>Toondoo dalam pengajaran dan pemudahcaraan (Pdpc) gaya bahasa dalam puisi</p><p>Melayu moden bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian ini dibahagikan</p><p>kepada tiga aspek berdasarkan soalan kajian iaitu mengenalpasti masalah dalam PdPc</p><p>gaya bahasa puisi Melayu moden, membangunkan rancangan mengajar berbantukan</p><p>komik Toondoo dan mendapatkan maklum balas murid terhadap PdPc gaya bahasa</p><p>berbantukan komik Toondoo. Teori konstruktivisme oleh Jean Piaget dan Lee</p><p>Vygotsky digunakan dalam kajian ini untuk menerangkan perkembangan kognitif</p><p>pelajar melalui pembinaan pengetahuan baharu tentang puisi Melayu moden manakala</p><p>teori kolaboratif menerangkan pembelajaran aktif pelajar secara berkumpulan. Reka</p><p>bentuk kajian ini menggunakan kaedah kajian kes dan mengumpul data melalui temu</p><p>bual. Lima guru dan 10 pelajar Kesusasteraan Melayu dipilih menjadi informan</p><p>menggunakan teknik persampelan bertujuan. Instrumen kajian adalah protokol temu</p><p>bual dan senarai semak pemerhatian. Data dianalisis secara tematik berdasarkan data</p><p>temu bual. Hasil kajian menunjukkan pelajar-pelajar mempunyai persepsi yang positif</p><p>dan percaya penggunaan komik Toondoo boleh menarik minat mereka untuk belajar</p><p>serta membantu meningkatkan pemahaman di samping dapat meransang kreativiti</p><p>mereka. Namun dapatan tersebut masih belum cukup untuk mendorong mereka</p><p>membina pengetahuan baharu kerana mereka masih mempunyai sikap negatif yang</p><p>menjadi masalah sewaktu PdPc dalam aspek sikap malas belajar, kekurangan bahan</p><p>bantu belajar dan gagal menguasai bahasa Melayu. Kesimpulannya, kajian ini</p><p>mendapati penggunaan komik Toondoo dalam Pdpc gaya bahasa puisi Melayu moden</p><p>memberi kesan yang positif sekiranya guru dan pelajar mampu mengatasi masalah yang</p><p>wujud dalam Pdpc. Implikasinya penggunaan komik Toondoo dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran gaya bahasa dalam puisi Melayu moden perlu dilaksanakan di sekolah</p><p>bagi menambah baik PdPc Kesusasteraan Melayu.</p>