Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900

<p>Objektif kajian ini memfokuskan tentang tradisi pengebumian kubur gantung dalam</p><p>kalangan masyarakat Melanau tradisional di Kampung Tellian, Mukah, Sarawak. Kajian ini merangkumi</p><p>asal-usul masyarakat Melanau, proses...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kang, Sherrylyn
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7233
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:7233
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Kang, Sherrylyn
Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900
description <p>Objektif kajian ini memfokuskan tentang tradisi pengebumian kubur gantung dalam</p><p>kalangan masyarakat Melanau tradisional di Kampung Tellian, Mukah, Sarawak. Kajian ini merangkumi</p><p>asal-usul masyarakat Melanau, proses pengebumian tradisional, analisis fizikal dan</p><p>kesinambungan dengan kepercayaan Likow serta status social seseorang individu. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kaedah kualitatif dengan menekankan kaedah etnoarkeologi dengan membuat</p><p>kajian lapangan ke kawasan kajian iaitu di Kampung Tellian. Dengan kaedah tersebut, maklumat</p><p>mengenai tingkah laku dan sosiobudaya masyarakat Melanau dapat dikaitkan dengan kewujudan kubur</p><p>gantung di kampung tersebut. Rujukan ke perpustakaan tempatan seperti Pustaka Negeri Sarawak juga</p><p>dilakukan untuk menganalisis sumber-sumber sekunder yang berkaitan dengan kajian. Kaedah temu bual</p><p>juga dilakukan bersama- sama sejarawan tempatan di Kampung Tellian untuk mengesahkan kesahihan</p><p>maklumat sekunder yang telah dianalisis. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kubur gantung merupakan</p><p>pengebumian yang dikhaskan untuk golongan bangsawan dan juga pertengahan yang kaya sahaja sebelum</p><p>dikebumikan di dalam jerunei. Hal ini membuktikan bahawa kubur gantung ini sememangnya merupakan</p><p>pengebumian primer masyarakat Melanau Likow. Kajian ini juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan</p><p>secara fizikal dari segi bentuk pembinaan kubur gantung golongan bangsawan dan golongan</p><p>pertengahan. Pengebumian kubur gantung telah berkurangan semenjak campur tangan penjajah</p><p>Inggeris bermula pada tahun 1860 apabila pengebumian jerunei dilarang untuk dipraktiskan.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa tradisi pengebumian ini sudah tidak diamalkan lagi</p><p>disebabkan oleh beberapa faktor. Oleh itu, kajian ini sangat penting untuk mengenali kewujudan</p><p>kubur gantung terutamanya dari segi ciri-ciri fizikalnya yang mampu mencerminkan taraf hidup dan</p><p>status social seseorang individu dalam masyarakat. Secara keseluruhannya, implikasi kajian</p><p>ini sangat penting khususnya kepada pihak Jabatan Warisan Negara dan Jabatan Muzium Malaysia dalam</p><p>usaha untuk mengekalkan dan menyebarluaskan pengetahuan berkaitan kubur gantung yang semakin pupus.</p><p>Di samping itu, kajian ini juga memberi sumbangan yang sangat bermakna kepada masyarakat tempatan</p><p>mahupun luar negara dalam mengenali dan sekaligus</p><p>memahami tradisi pengebumian di Sarawak dan Melanau amnya.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Kang, Sherrylyn
author_facet Kang, Sherrylyn
author_sort Kang, Sherrylyn
title Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900
title_short Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900
title_full Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900
title_fullStr Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900
title_full_unstemmed Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900
title_sort tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung tellian mukah, sarawak 1800 1900
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7233
_version_ 1747833367494131712
spelling oai:ir.upsi.edu.my:72332022-07-05 Tradisi pengebumian kubur gantung dalam masyarakat kampung Tellian Mukah, Sarawak 1800 1900 2019 Kang, Sherrylyn <p>Objektif kajian ini memfokuskan tentang tradisi pengebumian kubur gantung dalam</p><p>kalangan masyarakat Melanau tradisional di Kampung Tellian, Mukah, Sarawak. Kajian ini merangkumi</p><p>asal-usul masyarakat Melanau, proses pengebumian tradisional, analisis fizikal dan</p><p>kesinambungan dengan kepercayaan Likow serta status social seseorang individu. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kaedah kualitatif dengan menekankan kaedah etnoarkeologi dengan membuat</p><p>kajian lapangan ke kawasan kajian iaitu di Kampung Tellian. Dengan kaedah tersebut, maklumat</p><p>mengenai tingkah laku dan sosiobudaya masyarakat Melanau dapat dikaitkan dengan kewujudan kubur</p><p>gantung di kampung tersebut. Rujukan ke perpustakaan tempatan seperti Pustaka Negeri Sarawak juga</p><p>dilakukan untuk menganalisis sumber-sumber sekunder yang berkaitan dengan kajian. Kaedah temu bual</p><p>juga dilakukan bersama- sama sejarawan tempatan di Kampung Tellian untuk mengesahkan kesahihan</p><p>maklumat sekunder yang telah dianalisis. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kubur gantung merupakan</p><p>pengebumian yang dikhaskan untuk golongan bangsawan dan juga pertengahan yang kaya sahaja sebelum</p><p>dikebumikan di dalam jerunei. Hal ini membuktikan bahawa kubur gantung ini sememangnya merupakan</p><p>pengebumian primer masyarakat Melanau Likow. Kajian ini juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan</p><p>secara fizikal dari segi bentuk pembinaan kubur gantung golongan bangsawan dan golongan</p><p>pertengahan. Pengebumian kubur gantung telah berkurangan semenjak campur tangan penjajah</p><p>Inggeris bermula pada tahun 1860 apabila pengebumian jerunei dilarang untuk dipraktiskan.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa tradisi pengebumian ini sudah tidak diamalkan lagi</p><p>disebabkan oleh beberapa faktor. Oleh itu, kajian ini sangat penting untuk mengenali kewujudan</p><p>kubur gantung terutamanya dari segi ciri-ciri fizikalnya yang mampu mencerminkan taraf hidup dan</p><p>status social seseorang individu dalam masyarakat. Secara keseluruhannya, implikasi kajian</p><p>ini sangat penting khususnya kepada pihak Jabatan Warisan Negara dan Jabatan Muzium Malaysia dalam</p><p>usaha untuk mengekalkan dan menyebarluaskan pengetahuan berkaitan kubur gantung yang semakin pupus.</p><p>Di samping itu, kajian ini juga memberi sumbangan yang sangat bermakna kepada masyarakat tempatan</p><p>mahupun luar negara dalam mengenali dan sekaligus</p><p>memahami tradisi pengebumian di Sarawak dan Melanau amnya.</p><p></p> 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7233 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7233 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Abdul Rashid Abdullah & Jayl Langub. (2011). Seping secondary burial: Past practices and present</p><p>day significance, Sarawak Museum Journal 68(90).</p><p></p><p>Appleton, A.L. (2004). Acts df integration, expressions of faith: Madness, death and ritual in</p><p>Melanau ontology. Massey University.</p><p></p><p>Appleton, A.L. (2011). Melanau secondary treatment of the dead: Re-membering connections. Sarawak</p><p>Museum Journal 68 (90).</p><p></p><p>Azizah Hamzah. (2010). Kaedah kualitatif dalam penyelidikan sosiobudaya. Jurnal Pengajian Media</p><p>Malaysia. 6(1).</p><p></p><p>Babcock, T.G. (1974). Indigeneous ethnicity in Sarawak. Sarawak Museum Journal 22: 191-202.</p><p></p><p>Barker, G. (2008). Burial ritual of prehistoric forager-farmers in Borneo: The Neolithic cemeteries</p><p>of Niah Cave, Sarawak. Sarawak Museum Journal.</p><p></p><p>Brooke, C. (1866). Ten years in Sarawak Vol 1. Tinsley Brothers, 118, Catherine St., Strands.</p><p></p><p>Buck, W.S. (1933). Notes on Oya Milanos. Sarawak Museum Journal Vol IV.</p><p></p><p>Chia, S. (2014). Pengebumian keranda kayu balak di Kinabatangan, Sabah.</p><p>Universiti Sains Malaysia Press.</p><p></p><p>Chin, L. (1988). Trade objects: Their impact on the cultures of the indigenous peoples of Sarawak.</p><p>Borneo Expedition Vol.30, No.1.</p><p></p><p>Clayre, I.F.C.S. (1970). The spelling of Melanau (Nee Milano). Sarawak Museum Journal 18 (36-37):</p><p>330-352.</p><p></p><p>Clayre, I.F.C.S. (1971). The house of Ipu corner and related Melanau matters. Sarawak Gazette</p><p>117(1366).</p><p></p><p>Clayre, I.F.C.S (1971b). A Milano is a Melanau by any other name. Sarawak Gazette 117(1358).</p><p></p><p>Douglass, M. (1965). Socio-economic aspects of secondary burial. OCEANIA 35(3). Durkheim, E.</p><p>(1965). The elementary forms of religious life. New York: Free Press. Dzulfa n. (2006).</p><p>Upacara kematian Melanau Likow di Sarawak. Universiti</p><p>Malaysia Sarawak.</p><p></p><p>Hanapi Abdullah dan Mohd Rizal Mohd Yaakup. (2003). Melanau dalam politik Sarawak: Tradisionalisme</p><p>dan pilihan raya. JEBAT 30.</p><p></p><p>Harrisson, T. (1960). Stone age ships of death: Worlds oldest boat coffins found in Sarawak</p><p>caverns reveal ancient culture. Life, January 11 1960.</p><p></p><p>Harrisson, B. (1964). Malaysian Borneo. Asian Perspective.</p><p></p><p>Harrisson, T. & Harrisson, B. (1969). The prehistory of Sabah. Sabah Society Journal 4.</p><p></p><p>Harrisson, T. (1974). Early jar burials in Borneo and elsewhere, Asian Perspectives XVII (2).</p><p></p><p>Harrisson, T. (1975). Early dates for Seated burial matting at Niah Caves, Sarawak Borneo, Asian</p><p>Perspectives Vol 18, No 2.</p><p></p><p>Hau, T.C. (2014). Proses pereputan dan perubahan pasca kematian: Ulasan. Sains Malaysiana 43(12)</p><p>(2014): 1873 - 1882.</p><p></p><p>Hose, C. & McDougall, W. (1912). The Pagan tribes of Borneo, Vol I. London: Macmillan & CO. Ltd.</p><p>St. Martins Street.</p><p></p><p>Hudson, A.B. (1966). Death ceremonies of the Padju Epat Maanyan Dayaks, Sarawak Museum Journal.</p><p>Hudson, A.B. (1983). Padju Epat: The Maanyan of Indonesia Borneo. Irvington. Jamuh, G. (1965).</p><p>Jerunei and the slave lament. Dlm M.G Dickson. A</p><p>SarawakAnthology. London: University of London Press.</p><p></p><p>Jeniri Amir. (1988). The Melanau community. Kuching: See Hua Daily.</p><p></p><p>Kaboy, T & Moore, E. (1967). Ceramics and their uses among the coastal Melanau,</p><p>The Sarawak Museum Journal Vol XV.</p><p></p><p>Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Metodologi pengumpulan data dalam penyelidikan kualitatif in Kursus</p><p>Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri Resort Melaka on 28 - 29 Mac 2012. Organized by</p><p>Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor</p><p>Bahru, Negeri Johor Darul Tazim. Hlm 3.</p><p></p><p>Keppel, H. (1896). The expedition to Borneo of H.M.S Dido 1843-1846. Historische Schiffahrt.</p><p></p><p>King, V.T. (1974). Maloh social structure. Sarawak Museum Journal 22(43).</p><p></p><p>King, V.T. (1976). Cursing, special death and spirits in Embaloh society. Sarawak Museum Journal.</p><p></p><p>King, V.T. (1985). Symbolism and material culture. Leiden. Leach, E. R. (1976).</p><p>Culture and communication. Cambridge: Cambridge University Press.</p><p></p><p>LeBar, F.M. (1970). Ethnic groups of Insular Southeast Asia. New Haven: Human Relations Area Files</p><p>Press.</p><p></p><p>Lee, Y. L. (1970). Population and settlement in Sarawak. Asia Pacific Press Pte. Ltd., Singapore.</p><p></p><p>Lloyd-Smith, L. (2012). Early Holocene burial practice at Niah Cave, Sarawak.</p><p>Journal of Indo-Pacific Archaeology 32(2012).</p><p></p><p>Low, H. & Brooke, J. (1848). Sarawak: Its inhabitant and productions. Richard Bentley, New</p><p>Burlington Street.</p><p></p><p>M. Kassim. (1994). Crop that changed an entire community. Wajah Melanau (Sarawak).</p><p></p><p>Metcalf, P. (1982). A Borneo journey into death: Berawan eschatology from its ritual,</p><p>Philadelphia: University Of Pennsylvania.</p><p></p><p>Morris, S. (1953). A report on a Melanau sago producing community in Sarawak.</p><p>London: H.M Stationery Office.</p><p></p><p>Morris, S. (1979). The coastal Melanau. Dalam Victor T.K. Essays On Borneo Societies 37-58. London:</p><p>Oxford University Press.</p><p></p><p>Morris, S. (1981). The Melanau View of Their Environment. Sarawak Museum Journal 29(50).</p><p></p><p>Morris, S. (1991). The Oya Melanau, Kuching: Malaysian Historical Society (Sarawak Branch).</p><p></p><p>Morris, S. (1997). The Oya Melanau: Traditional ritual and belief with a catalogue of belum</p><p>carvings. Sarawak Museum Jornal Vol LII.</p><p></p><p>Munan, H. (1998). Melanau bead culture: A vanishing world. BEADS: Journal of the Society of Bead</p><p>Researchers 10: 19-33.</p><p></p><p>Newington, P.C.B. Melanau memories. The Sarawak Museum Journal. No 17-18 (New Series). Vol X.</p><p></p><p></p><p>Noakes, J.L. (1949). The forgotten land. Sarawak Gazette Vol LXXV, No 1094. OBoyle, D. (2014). The</p><p>Berawans. The Borneo Rainforest.</p><p></p><p>271</p><p>Roth, H.L. (1896). Natives of Sarawak and British North Borneo, Vol I. Truslove & Hanson, 143</p><p>Oxfort Street & 6 Sloane Street.</p><p>Rubenstein, C. (1973). Poems of indegeneous people of Sarawak: Some of the songs and chants,</p><p>Sarawak Museum Journal 21 (42).</p><p></p><p>Scharer, H. (1963). Ngadju religion: The conception of God among a South Borneo people. The Hague:</p><p>Nijhoff.</p><p></p><p>Szabo, K., Piper, P., & Barker, G. (2008). Sailing between worlds: The symbolisms of death in</p><p>northwest Borneo, in Geoffry Clark, Foss Leach & Sue OConnor (ed.), Island of inquiry Colonisation</p><p>seafaring and the archaeology of maritim landscapes (Terra Australis 29), Australia National</p><p>University ePress, Canberra pp. 149-170.</p><p></p><p>Tan, N. H. (2014). Rock art research in Southeast Asia: A synthesis. The Australian National</p><p>University, Canberra.</p><p></p><p>Turner, V. (1967). The forest of symbols. New York: Cornell University Press.</p><p></p><p>Une Bedui. (1981). Komuniti Melanau Kampung Rejang, Kampung Jerijeh, Kampung Belawai: Satu kajian</p><p>etnografi secara umum. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Yasir Abdul Rahman. (1987). Melanau Mukah: Satu kajian budaya. Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Yunus Sauman. (2015). Tradisi pengebumian keranda kayu balak di Sabah dari perspektif</p><p>etnoarkeologi. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Yunus Sauman, et. al. (2015). Arkeologi sejarah dan budaya di Alam Melayu: Taburan</p><p>pengebumian keranda kayu balak di Sabah, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p>