Pembangunan modul Bio-GamyX dan kesannya terhadap motivasi, penglibatan dan pencapaian topik komposisi Kimia dalam sel
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan modul Bio-GamyX dan menentukan kesannya</p><p>terhadap motivasi, pelibatan dan pencapaian topik Komposisi Kimia Dalam Sel.</p><p>Kajian ini terdiri daripada dua fasa iaitu fasa pembangunan modu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7238 |
Tags: | Add Tag |
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangunkan modul Bio-GamyX dan menentukan kesannya</p><p>terhadap motivasi, pelibatan dan pencapaian topik Komposisi Kimia Dalam Sel.</p><p>Kajian ini terdiri daripada dua fasa iaitu fasa pembangunan modul dan fasa menilai</p><p>kesan modul. Reka bentuk kajian pembangunan digunakan dalam fasa pertama</p><p>manakala reka bentuk kuasi eksperimen digunakan dalam fasa kedua.</p><p>Pembangunan modul Bio-GamyX adalah berpandukan integrasi Model</p><p>Pembangunan Modul Sidek dan Lima Langkah Mengaplikasi Elemen Gamifikasi</p><p>Dalam Pembelajaran. Kesahan modul dinilai oleh sembilan pakar menggunakan dua</p><p>instrumen iaitu soal selidik kesahan modul dan soal selidik kesahan aktiviti modul</p><p>dengan indeks kesahan masing-masing 0.84 dan 0.88. Nilai kebolehpercayaan</p><p>modul (Alpha Cronbach = 0.71) diperoleh melalui kajian rintis. Pada fasa kedua,</p><p>responden kajian terdiri daripada 99 orang murid Biologi Tingkatan Empat daripada</p><p>tiga buah sekolah menengah harian di daerah Kinta Selatan yang dipilih</p><p>menggunakan teknik persampelan rawak berkelompok. Responden dibahagikan</p><p>kepada 53 orang murid dalam kumpulan rawatan dan 46 orang murid dalam kumpulan</p><p>kawalan. Tiga instrumen digunakan iaitu Skala Motivasi Akademik Untuk</p><p>Pembelajaran Biologi, Inventori Pelibatan Murid dan Ujian Pencapaian Komposisi</p><p>Kimia Dalam Sel. Data dianalisis secara statistik inferensi. Dapatan analisis</p><p>MANCOVA menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi min ujian pos</p><p>antara kumpulan bagi motivasi [F (1, 96) = 18.87, p < .05], pelibatan [F (1, 96) =</p><p>10.82, p < .05] dan pencapaian [F (1, 96) = 6.28, p < .05] dengan ujian pra</p><p>pencapaian sebagai kovariat. Dapatan analisis MANOVA pengukuran berulang juga</p><p>menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi min ujian pra dan</p><p>ujian pos bagi konstruk-konstruk motivasi, pelibatan dan pencapaian antara keduadua</p><p>kumpulan [F (3,95) =451.44, p < .05]. Kesimpulannya, modul Bio-GamyX</p><p>dapat meningkatkan tahap motivasi, pelibatan dan pencapaian murid secara</p><p>signifikan. Implikasinya, modul Bio-GamyX berkonsepkan gamifikasi boleh</p><p>dijadikan kaedah pembelajaran alternatif kepada guru untuk meningkatkan motivasi,</p><p>pelibatan dan pencapaian murid bagi topik Komposisi Kimia Dalam Sel.</p> |
---|