Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game board dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah
<p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game</p><p>board (GB) dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Pembinaan modul</p><p>ini menggunakan pendekatan model ASSURE da...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7239 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membina dan menilai kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game</p><p>board (GB) dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Pembinaan modul</p><p>ini menggunakan pendekatan model ASSURE dan telah melalui proses pengesahan. Kajian ini</p><p>juga menilai kesan modul terhadap pencapaian kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan</p><p>kaedah ujian pra dan ujian pos. Pemilihan subjek kajian melibatkan empat orang kanak-kanak</p><p>berumur 6 tahun di sebuah tadika di Ipoh, Perak. Dua jenis instrumen kajian iaitu modul GB</p><p>melibatkan permainan game goose, snake and ladders, dan saidina kids dan ujian pencapaian</p><p>pra pos. Data dianalisis menggunakan senarai semak, pemerhatian, temubual dan analisis</p><p>dokumen. Kaedah pengiraan kesahan kandungan modul berdasarkan Statistical Package for</p><p>the Social Sciences (SPSS) version 26. Dapatan kajian menunjukkan modul ini telah membantu</p><p>guru mengajar dalam pengajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Kesimpulan</p><p>daripada kajian menunjukkan penggunaan modul berasaskan GB telah meningkatkan</p><p>pencapaian kanak-kanak dalam operasi nombor. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan</p><p>modul pengajaran berasaskan GB dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan</p><p>pembelajaran awal Matematik.</p> |
---|