Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengen...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:7240 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Vasantha Ganesan Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran |
description |
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengenal pasti kesesuaian</p><p>elemenelemen multimedia interaktif dan fokus kemahiran membaca dan kemahiran</p><p>mengenal perkataan bagi murid-murid bermasalah pembelajaran. Pembinaan bahan</p><p>bantu mengajar melibatkan fasa satu (analisis) dan fasa dua (pembinaan). Kajian</p><p>melibatkan 50 orang guru pendidikan khas dan 10 orang pakar dalam bidang untuk</p><p>tujuan mengukur kesahan. Dapatan menunjukkan bahan bantu mengajar Bahasa</p><p>Inggeris ini mempunyai kesahan kandungan yang baik iaitu indeks cohen kappa</p><p>sebanyak .60 dan nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam bahan bantu</p><p>mengajar nilai alpha =0.953 iaitu berada di tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga</p><p>menunjukkan elemen multimedia dalam bahan bantu mengajar berada pada nilai min</p><p>tertinggi (M=4.30, SP=0.762), kesesuaian pada nilai min (M=4.32, SP=0.551) dan</p><p>kemahiran membaca dan mengenal perkataan pada nilai min bagi murid-murid</p><p>bermasalah pembelajaran pada min (M=3.98, SP=0.685). Implikasi kajian ini</p><p>menyumbang kepada pembinaan bahan bantu mengajar menggunakan perisian</p><p>Power Point yang boleh dilaksanakan oleh guru dan hasil bahan bantu mengajar</p><p>Bahasa Inggeris murid Tahun 1 boleh digunapakai kepada murid bermasalah</p><p>pembelajaran.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Vasantha Ganesan |
author_facet |
Vasantha Ganesan |
author_sort |
Vasantha Ganesan |
title |
Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran |
title_short |
Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran |
title_full |
Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran |
title_fullStr |
Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran |
title_sort |
pembangunan dan penilaian perisian pengajaran bahasa inggeris berbantukan mikrosoft power point bagi murid masalah pembelajaran |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 |
_version_ |
1747833368940118016 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:72402022-07-12 Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran 2019 Vasantha Ganesan LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengenal pasti kesesuaian</p><p>elemenelemen multimedia interaktif dan fokus kemahiran membaca dan kemahiran</p><p>mengenal perkataan bagi murid-murid bermasalah pembelajaran. Pembinaan bahan</p><p>bantu mengajar melibatkan fasa satu (analisis) dan fasa dua (pembinaan). Kajian</p><p>melibatkan 50 orang guru pendidikan khas dan 10 orang pakar dalam bidang untuk</p><p>tujuan mengukur kesahan. Dapatan menunjukkan bahan bantu mengajar Bahasa</p><p>Inggeris ini mempunyai kesahan kandungan yang baik iaitu indeks cohen kappa</p><p>sebanyak .60 dan nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam bahan bantu</p><p>mengajar nilai alpha =0.953 iaitu berada di tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga</p><p>menunjukkan elemen multimedia dalam bahan bantu mengajar berada pada nilai min</p><p>tertinggi (M=4.30, SP=0.762), kesesuaian pada nilai min (M=4.32, SP=0.551) dan</p><p>kemahiran membaca dan mengenal perkataan pada nilai min bagi murid-murid</p><p>bermasalah pembelajaran pada min (M=3.98, SP=0.685). Implikasi kajian ini</p><p>menyumbang kepada pembinaan bahan bantu mengajar menggunakan perisian</p><p>Power Point yang boleh dilaksanakan oleh guru dan hasil bahan bantu mengajar</p><p>Bahasa Inggeris murid Tahun 1 boleh digunapakai kepada murid bermasalah</p><p>pembelajaran.</p> 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan (2008). Hubung kait kemahiran penggunaan computer perisian</p><p>ke atas pencapaian matematik kanak kanak prasekolah. Proceeding</p><p>International Conference on the Education of Diverse Learners (ICELD 2008)</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p></p><p>Alesandrini,k. (1987) Computer graphics in learning and instruction.In H. Houghton</p><p>& D. Willow(Eds), The psychology of illustration, Volume 2 Instructional</p><p>issues(pp,159-188). New York,NY :Springer-Verlag</p><p></p><p>Alessi, S.M & Trollip, S.R. (1991).Computer base instructional:Metods and</p><p>development. Ed. Ke-2. New Jersey: Prentice Hall, Inc.</p><p></p><p>Anderson, R.C., & Pearson, P.D. (1984). A schema-theoretic view of basic processes</p><p>in reading. In P.D. Pearson (Ed.), Handbook of Reading Research pp.255-</p><p>291. New York: Longman.</p><p></p><p>Ayshe Talay-Ongan. (2005). Early Brain Development:Implication for teachers of</p><p>young children.Dlm.Ayshe Talay-Ongan & Emily A.AP, Ed.2005. Child</p><p>development and teaching young children. Sydney:Thomson Social Science</p><p>Press.Hlm 115-130.</p><p></p><p>Azmi bin Mat Safar.(2000). Multimedia dalam bahan pengajaran pembelajaran</p><p>berbantukan Komputer. Kertas projek sarjana yang belum diterbitkan,</p><p>Universiti Utara Malaysia, Sintok.</p><p></p><p>Cohen, J.(1968). Weighted Kappa: A Nominal Scale agreement with provision for</p><p>scaled disagreement or partial credit. Psychological bulletin,70,213-220.</p><p></p><p>Fisher,S.(1994). Discovering Statisticsn Using SPSS for Windows:Advanced</p><p>Techniquesfor the Beginner. Great Britain:Sage Publication Inc.</p><p></p><p>Grabe.M.& Grabe.C.(2007). Integrating technology for meaningful learning 5th</p><p>eition.New York,NY:Houghton Mifilin.</p><p></p><p>Individuals with Disabilities Education Act (IDEA).(1997). Diakses pada 18</p><p>November 2016 di http://www.apa.org/about/gr/issues/disability/idea.aspx</p><p></p><p>Jamaluddin Harun & Zaidatun Nasir.(2003).Multimedia dalam pendidikan.</p><p>Pahang:PTS Publications&Distributors Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Jeanne Wanzek, Stephanie Al Otaiba, and Yaacov Petscher (2013). Oral Reading</p><p>Fluency Development for Children with Emotional Disturbance or Learning</p><p>Disabilitie. Except Child. 80(2): 187204.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan</p><p>2006 2010. Edisi Pelancaran. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Marohaini Yusoff (1989). Strategi Pengajaran : Bacaan Dan Kefahaman. Kuala</p><p>Lumpur :Karya Bistari</p><p></p><p>Mahzan Arshad (2008). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu: Strategi Perancangan</p><p>Dan Pelaksanaan.Utusan Publications & Distributors</p><p></p><p>Maier,P. & Warren, A.(2002). Literacy technology in learning and teaching.</p><p>London: Kogan Page</p><p></p><p>Matheson, V., Abt-Perkins, D., & Sudden, D.(2002).Making Power Point interactive</p><p>with hyperlinks.Poster session presented at the annual American Economic</p><p>Association Convention, Atlanta, GA.</p><p></p><p>Mills, S.C, & Roblyer, M.D.(2006). Technology tools for teachers.A Microsoft Office</p><p>tutorial(2nd ed). Upper Saddle River, NJ:Pearson Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Montalbano,E.(2009).Forrester: Microsoft office in no danger from competitors.PC</p><p>World Retrieved from http://www.pcworld.com/businesscenter/article.</p><p></p><p>Mohd Khairuddin Jamaluddin (2005). Kesediaan guru bahasa Melayu menggunakan</p><p>teknologi berasaskan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Tesis</p><p>Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Mohd Zuri Ghani, Aznan Che Ahmad & Zainuddin Mohd Isa (2013). Masalah</p><p>Pembelajaran.Universiti Pendidikan Sultan Idris: Tanjong Malim</p><p></p><p>National Association for the Education of Young Children (2012). Technology and</p><p>Interactive medias toolsin early childhood programs serving children from</p><p>birth through age8.dimuat turun daripada laman web NAEYC</p><p>http://www.naeyc.org/positionstatements/dap</p><p></p><p>National Association for the Education of Young Children (2009).</p><p>DevelopmentallyAppropriate Practice in early childhood programs serving</p><p>children from birth through age 8.dimuat turun daripada laman web NAEYC</p><p>http://www.naeyc.org/positionstatements/dap</p><p></p><p>Norhashim Abu Samah, Mazenah Youp & Rose Alinda Alias(1996). Pemgajaran</p><p>bantuan Komputer. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka</p><p></p><p>Noor Awanis Muslim, Nora Dato Yahya dan Nurazariah Abidin (2006) Persepsi</p><p>guru-guru terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi. Kertas</p><p>Kerja Pembentangan Seminar SITMA. Terengganu. 19-20 Ogos.</p><p></p><p>Nur Aizya bt Mappissammeng.(2007). Pembangunan dan Penilaian perisian</p><p>pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (PPBK) Sains Tahun 2.</p><p>Tesis sarjana pendidikan yang belum diterbitkan lagi.Bangi. Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Parrete,H.P.,Blum,C.,& Hourcade,J.J.(2010).Using Powerpoint prompting strategies</p><p>coupled with direct instruction to teach students with developmental</p><p>disabilities. Confrence on Autism, Intellectual Disabilities & Other</p><p>Developmental Disabilities. Maui,Hawaii.</p><p></p><p>Parrete,H.P.,Blum,C.,& Hourcade,J.J(2011).Using animation in microsoft power</p><p>pointto enhance engagementand learning in young learners with</p><p>developmental delay. ProQuest Education Journals,(4),58-67</p><p></p><p>Parker,L.L.(2008). Technology-mediated learning environments for young English</p><p>Language learners:connections in and out of schools. New York:Lawrence</p><p>Erlbaum Associates.</p><p></p><p>Piaget,J.(1971). Insights and illusions of philosophy.New York:World.</p><p></p><p>Russell Gersten, Lynn S. Fuchs, Joanna P. Williams & Scott Baker (2001). Teaching</p><p>Reading Comprehension Strategies to Students With Learning Disabilities: A</p><p>Review of Research. Review of Educational Research Vol. 71, No. 2, pp. 279</p><p>320</p><p></p><p>Ronald R. Schmeck (1988). Learning Strategies and Learning Styles. Springer</p><p>United States.</p><p></p><p>Sergers,E., & Verhoeven,L.(2005). Long term effect of computer training of</p><p>phonological awareness in kindergarden. Journal Of Computer Assisted</p><p>Learning,21(1), 17-22.</p><p></p><p>Siti Fatimah & Baharudin Aris (2008). Penggunaan ICT dalam pembelajaran ICT</p><p>Dalam Yusof Boon, Mohamad Bilal Ali, Norrafendy Yahaya, Abdul Razak</p><p>Idris dan Shaharudin Md Salleh (pnyt)Isu kemahiran ICT dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Hlmn 1-16. Penerbitan UTM.</p><p></p><p>Shahizan Hassan & Ahmad Shahabudin Che Noh,(2005). Panduan Merancang</p><p>Aktiviti Prasekolah. Pahang:PTS Profesional Publishing Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Syahrul Nizam Junaini(2009).Anakku celik computer.Selangor:Buku Prima Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Sharifah Nor Puteh(2002). Kurikulum kebangsaan prasekolah:Perananya kepada</p><p>perkembangan holistikperingkat awal kanak kanak.Seminar Perdana</p><p>Kanak kanak Prasekolah . Pusat Latihan Mardi,Serdang.</p><p></p><p>Tan, Phei Yee (2007) Kesan gaya pembelajaran visual, audio dan kinestatik terhadap</p><p>pembelajaran bahasa pengaturcaraan di kalangan pelajar politeknik. Masters</p><p>thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p></p><p>Tengku Siti Zaleha bt Tengku Wook,(2006).Pembinaan bahan pengajaran</p><p>berbantukan komputer berasaskan CD-ROM :Tamadun Dunia.Tesis sarjana</p><p>belum diterbitkan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Vernadakis,N., Avgerinos,A., Tsitskari,E. & Zachopoulou,E.(2005). The use of</p><p>computer assisted instruction in preschool education:Making teaching</p><p>meaningful.Early Childhood Education Journal,33:99-104</p><p></p><p>Yun-Ju Huang (2011). Developing English As A Foreign Language Pedagogy For</p><p>Students With Learning Disabilities In Taiwan : Insights From Indivtoual</p><p>Cases. University Of Wisconsin-Madison</p><p></p><p>Zuraidah Abd. Karim.(2008). Aplikasi e-pembelajaran dalam pengajaran bahasa</p><p>Melayu:kajian kes di sekolah bestari. Tesis Doktor Falsafah Pendidikan yang</p><p>belum diterbitkan. Bangi. Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p> |