Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran

<p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Vasantha Ganesan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:7240
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Vasantha Ganesan
Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
description <p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengenal pasti kesesuaian</p><p>elemenelemen multimedia interaktif dan fokus kemahiran membaca dan kemahiran</p><p>mengenal perkataan bagi murid-murid bermasalah pembelajaran. Pembinaan bahan</p><p>bantu mengajar melibatkan fasa satu (analisis) dan fasa dua (pembinaan). Kajian</p><p>melibatkan 50 orang guru pendidikan khas dan 10 orang pakar dalam bidang untuk</p><p>tujuan mengukur kesahan. Dapatan menunjukkan bahan bantu mengajar Bahasa</p><p>Inggeris ini mempunyai kesahan kandungan yang baik iaitu indeks cohen kappa</p><p>sebanyak .60 dan nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam bahan bantu</p><p>mengajar nilai alpha =0.953 iaitu berada di tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga</p><p>menunjukkan elemen multimedia dalam bahan bantu mengajar berada pada nilai min</p><p>tertinggi (M=4.30, SP=0.762), kesesuaian pada nilai min (M=4.32, SP=0.551) dan</p><p>kemahiran membaca dan mengenal perkataan pada nilai min bagi murid-murid</p><p>bermasalah pembelajaran pada min (M=3.98, SP=0.685). Implikasi kajian ini</p><p>menyumbang kepada pembinaan bahan bantu mengajar menggunakan perisian</p><p>Power Point yang boleh dilaksanakan oleh guru dan hasil bahan bantu mengajar</p><p>Bahasa Inggeris murid Tahun 1 boleh digunapakai kepada murid bermasalah</p><p>pembelajaran.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Vasantha Ganesan
author_facet Vasantha Ganesan
author_sort Vasantha Ganesan
title Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
title_short Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
title_full Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
title_fullStr Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
title_sort pembangunan dan penilaian perisian pengajaran bahasa inggeris berbantukan mikrosoft power point bagi murid masalah pembelajaran
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240
_version_ 1747833368940118016
spelling oai:ir.upsi.edu.my:72402022-07-12 Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran 2019 Vasantha Ganesan LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengenal pasti kesesuaian</p><p>elemenelemen multimedia interaktif dan fokus kemahiran membaca dan kemahiran</p><p>mengenal perkataan bagi murid-murid bermasalah pembelajaran. Pembinaan bahan</p><p>bantu mengajar melibatkan fasa satu (analisis) dan fasa dua (pembinaan). Kajian</p><p>melibatkan 50 orang guru pendidikan khas dan 10 orang pakar dalam bidang untuk</p><p>tujuan mengukur kesahan. Dapatan menunjukkan bahan bantu mengajar Bahasa</p><p>Inggeris ini mempunyai kesahan kandungan yang baik iaitu indeks cohen kappa</p><p>sebanyak .60 dan nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam bahan bantu</p><p>mengajar nilai alpha =0.953 iaitu berada di tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga</p><p>menunjukkan elemen multimedia dalam bahan bantu mengajar berada pada nilai min</p><p>tertinggi (M=4.30, SP=0.762), kesesuaian pada nilai min (M=4.32, SP=0.551) dan</p><p>kemahiran membaca dan mengenal perkataan pada nilai min bagi murid-murid</p><p>bermasalah pembelajaran pada min (M=3.98, SP=0.685). Implikasi kajian ini</p><p>menyumbang kepada pembinaan bahan bantu mengajar menggunakan perisian</p><p>Power Point yang boleh dilaksanakan oleh guru dan hasil bahan bantu mengajar</p><p>Bahasa Inggeris murid Tahun 1 boleh digunapakai kepada murid bermasalah</p><p>pembelajaran.</p> 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan (2008). Hubung kait kemahiran penggunaan computer perisian</p><p>ke atas pencapaian matematik kanak kanak prasekolah. Proceeding</p><p>International Conference on the Education of Diverse Learners (ICELD 2008)</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p></p><p>Alesandrini,k. (1987) Computer graphics in learning and instruction.In H. Houghton</p><p>& D. Willow(Eds), The psychology of illustration, Volume 2 Instructional</p><p>issues(pp,159-188). New York,NY :Springer-Verlag</p><p></p><p>Alessi, S.M & Trollip, S.R. (1991).Computer base instructional:Metods and</p><p>development. Ed. Ke-2. New Jersey: Prentice Hall, Inc.</p><p></p><p>Anderson, R.C., & Pearson, P.D. (1984). A schema-theoretic view of basic processes</p><p>in reading. In P.D. Pearson (Ed.), Handbook of Reading Research pp.255-</p><p>291. New York: Longman.</p><p></p><p>Ayshe Talay-Ongan. (2005). Early Brain Development:Implication for teachers of</p><p>young children.Dlm.Ayshe Talay-Ongan & Emily A.AP, Ed.2005. Child</p><p>development and teaching young children. Sydney:Thomson Social Science</p><p>Press.Hlm 115-130.</p><p></p><p>Azmi bin Mat Safar.(2000). Multimedia dalam bahan pengajaran pembelajaran</p><p>berbantukan Komputer. Kertas projek sarjana yang belum diterbitkan,</p><p>Universiti Utara Malaysia, Sintok.</p><p></p><p>Cohen, J.(1968). Weighted Kappa: A Nominal Scale agreement with provision for</p><p>scaled disagreement or partial credit. Psychological bulletin,70,213-220.</p><p></p><p>Fisher,S.(1994). Discovering Statisticsn Using SPSS for Windows:Advanced</p><p>Techniquesfor the Beginner. Great Britain:Sage Publication Inc.</p><p></p><p>Grabe.M.& Grabe.C.(2007). Integrating technology for meaningful learning 5th</p><p>eition.New York,NY:Houghton Mifilin.</p><p></p><p>Individuals with Disabilities Education Act (IDEA).(1997). Diakses pada 18</p><p>November 2016 di http://www.apa.org/about/gr/issues/disability/idea.aspx</p><p></p><p>Jamaluddin Harun & Zaidatun Nasir.(2003).Multimedia dalam pendidikan.</p><p>Pahang:PTS Publications&Distributors Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Jeanne Wanzek, Stephanie Al Otaiba, and Yaacov Petscher (2013). Oral Reading</p><p>Fluency Development for Children with Emotional Disturbance or Learning</p><p>Disabilitie. Except Child. 80(2): 187204.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan</p><p>2006 2010. Edisi Pelancaran. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Marohaini Yusoff (1989). Strategi Pengajaran : Bacaan Dan Kefahaman. Kuala</p><p>Lumpur :Karya Bistari</p><p></p><p>Mahzan Arshad (2008). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu: Strategi Perancangan</p><p>Dan Pelaksanaan.Utusan Publications & Distributors</p><p></p><p>Maier,P. & Warren, A.(2002). Literacy technology in learning and teaching.</p><p>London: Kogan Page</p><p></p><p>Matheson, V., Abt-Perkins, D., & Sudden, D.(2002).Making Power Point interactive</p><p>with hyperlinks.Poster session presented at the annual American Economic</p><p>Association Convention, Atlanta, GA.</p><p></p><p>Mills, S.C, & Roblyer, M.D.(2006). Technology tools for teachers.A Microsoft Office</p><p>tutorial(2nd ed). Upper Saddle River, NJ:Pearson Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Montalbano,E.(2009).Forrester: Microsoft office in no danger from competitors.PC</p><p>World Retrieved from http://www.pcworld.com/businesscenter/article.</p><p></p><p>Mohd Khairuddin Jamaluddin (2005). Kesediaan guru bahasa Melayu menggunakan</p><p>teknologi berasaskan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Tesis</p><p>Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Mohd Zuri Ghani, Aznan Che Ahmad & Zainuddin Mohd Isa (2013). Masalah</p><p>Pembelajaran.Universiti Pendidikan Sultan Idris: Tanjong Malim</p><p></p><p>National Association for the Education of Young Children (2012). Technology and</p><p>Interactive medias toolsin early childhood programs serving children from</p><p>birth through age8.dimuat turun daripada laman web NAEYC</p><p>http://www.naeyc.org/positionstatements/dap</p><p></p><p>National Association for the Education of Young Children (2009).</p><p>DevelopmentallyAppropriate Practice in early childhood programs serving</p><p>children from birth through age 8.dimuat turun daripada laman web NAEYC</p><p>http://www.naeyc.org/positionstatements/dap</p><p></p><p>Norhashim Abu Samah, Mazenah Youp & Rose Alinda Alias(1996). Pemgajaran</p><p>bantuan Komputer. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka</p><p></p><p>Noor Awanis Muslim, Nora Dato Yahya dan Nurazariah Abidin (2006) Persepsi</p><p>guru-guru terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi. Kertas</p><p>Kerja Pembentangan Seminar SITMA. Terengganu. 19-20 Ogos.</p><p></p><p>Nur Aizya bt Mappissammeng.(2007). Pembangunan dan Penilaian perisian</p><p>pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (PPBK) Sains Tahun 2.</p><p>Tesis sarjana pendidikan yang belum diterbitkan lagi.Bangi. Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Parrete,H.P.,Blum,C.,& Hourcade,J.J.(2010).Using Powerpoint prompting strategies</p><p>coupled with direct instruction to teach students with developmental</p><p>disabilities. Confrence on Autism, Intellectual Disabilities & Other</p><p>Developmental Disabilities. Maui,Hawaii.</p><p></p><p>Parrete,H.P.,Blum,C.,& Hourcade,J.J(2011).Using animation in microsoft power</p><p>pointto enhance engagementand learning in young learners with</p><p>developmental delay. ProQuest Education Journals,(4),58-67</p><p></p><p>Parker,L.L.(2008). Technology-mediated learning environments for young English</p><p>Language learners:connections in and out of schools. New York:Lawrence</p><p>Erlbaum Associates.</p><p></p><p>Piaget,J.(1971). Insights and illusions of philosophy.New York:World.</p><p></p><p>Russell Gersten, Lynn S. Fuchs, Joanna P. Williams & Scott Baker (2001). Teaching</p><p>Reading Comprehension Strategies to Students With Learning Disabilities: A</p><p>Review of Research. Review of Educational Research Vol. 71, No. 2, pp. 279</p><p>320</p><p></p><p>Ronald R. Schmeck (1988). Learning Strategies and Learning Styles. Springer</p><p>United States.</p><p></p><p>Sergers,E., & Verhoeven,L.(2005). Long term effect of computer training of</p><p>phonological awareness in kindergarden. Journal Of Computer Assisted</p><p>Learning,21(1), 17-22.</p><p></p><p>Siti Fatimah & Baharudin Aris (2008). Penggunaan ICT dalam pembelajaran ICT</p><p>Dalam Yusof Boon, Mohamad Bilal Ali, Norrafendy Yahaya, Abdul Razak</p><p>Idris dan Shaharudin Md Salleh (pnyt)Isu kemahiran ICT dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Hlmn 1-16. Penerbitan UTM.</p><p></p><p>Shahizan Hassan & Ahmad Shahabudin Che Noh,(2005). Panduan Merancang</p><p>Aktiviti Prasekolah. Pahang:PTS Profesional Publishing Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Syahrul Nizam Junaini(2009).Anakku celik computer.Selangor:Buku Prima Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Sharifah Nor Puteh(2002). Kurikulum kebangsaan prasekolah:Perananya kepada</p><p>perkembangan holistikperingkat awal kanak kanak.Seminar Perdana</p><p>Kanak kanak Prasekolah . Pusat Latihan Mardi,Serdang.</p><p></p><p>Tan, Phei Yee (2007) Kesan gaya pembelajaran visual, audio dan kinestatik terhadap</p><p>pembelajaran bahasa pengaturcaraan di kalangan pelajar politeknik. Masters</p><p>thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p></p><p>Tengku Siti Zaleha bt Tengku Wook,(2006).Pembinaan bahan pengajaran</p><p>berbantukan komputer berasaskan CD-ROM :Tamadun Dunia.Tesis sarjana</p><p>belum diterbitkan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Vernadakis,N., Avgerinos,A., Tsitskari,E. & Zachopoulou,E.(2005). The use of</p><p>computer assisted instruction in preschool education:Making teaching</p><p>meaningful.Early Childhood Education Journal,33:99-104</p><p></p><p>Yun-Ju Huang (2011). Developing English As A Foreign Language Pedagogy For</p><p>Students With Learning Disabilities In Taiwan : Insights From Indivtoual</p><p>Cases. University Of Wisconsin-Madison</p><p></p><p>Zuraidah Abd. Karim.(2008). Aplikasi e-pembelajaran dalam pengajaran bahasa</p><p>Melayu:kajian kes di sekolah bestari. Tesis Doktor Falsafah Pendidikan yang</p><p>belum diterbitkan. Bangi. Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p>