Pembangunan manual dan video amali dalam Biologi tingkatan 4 melalui \'E-Pembelajaran\' bagi topik enzim
<p>Perkembangan teknologi pada masa kini secara pesat, terutama perkembangan</p><p>dalam multimedia telah memberikan laluan kepada e-pembelajaran. Makmal di sekolah</p><p>sering menghadapi masalah seperti radas makmal yang tidak m...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7250 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Perkembangan teknologi pada masa kini secara pesat, terutama perkembangan</p><p>dalam multimedia telah memberikan laluan kepada e-pembelajaran. Makmal di sekolah</p><p>sering menghadapi masalah seperti radas makmal yang tidak mencukupi atau bahan</p><p>kimia yang sudah melepasi tarikh luput, makmal yang sesak dan juga bilangan guru</p><p>sains dan teknologi yang tidak mencukupi. Ini bermakna pembangunan manual dan</p><p>video amali yang berkualiti perlu dihasilkan supaya dapat melaksanakan pengajaran</p><p>dan pembelajaran dengan lancar. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan manual</p><p>dan video amali dalam biologi tingkatan empat bagi topik enzim. Kajian ini turut</p><p>menentukan nilai kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan manual dan video</p><p>amali yang dibangunkan. Manual dan video amali dibangunkan berdasarkan Model</p><p>ADDIE dan reka bentuknya berasaskan model Dick and Reiser. Tiga orang pakar guru</p><p>biologi telah dilantik untuk menilai kesahan kandungan manual dan video amali.</p><p>Seramai 50 orang pelajar tingkatan empat yang mengambil subjek biologi dari sekolah</p><p>menengah kebangsaan di Hulu Selangor digunakan sebagai sampel kajian untuk</p><p>melihat kebolehgunaan manual dan video amali. Instrumen kajian yang digunakan ialah</p><p>soal selidik yang menggunakan skala likert dan mengandungi 20 items. Hasil data</p><p>analisis kajian menunjukkan nilai pekali kesahan kandungan manual dan video amali</p><p>ialah 0.83 dan nilai pekali kebolehpercayaan Cronbach Alpha ialah 0.84. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan nilai min untuk reka bentuk manual dan video amali ialah 4.80 (SP</p><p>= 0.22) dan untuk kebolehgunaan pula ialah 4.50 (SP = 0.33). Kesimpulannya, manual</p><p>dan video amali mempunyai nilai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang</p><p>tinggi serta nilai min yang tinggi untuk kebolehgunaannya. Implikasinya, manual dan</p><p>video amali ini sesuai digunakan sebagai bahan e-pembelajaran.</p> |
---|