Kesan modul Boros Maan berasaskan multimedia interaktif terhadap pencapaian kosa kata murid
<p>Kajian ini bertujuan meninjau kesan modul Boros Maan terhadap pencapaian kosa kata</p><p>murid tahun empat. Reka bentuk kajian kuantitatif berasaskan kaedah kuasi eksperimen</p><p>dilakukan dalam penyelidikan ini. Pemilihan sub...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7309 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan meninjau kesan modul Boros Maan terhadap pencapaian kosa kata</p><p>murid tahun empat. Reka bentuk kajian kuantitatif berasaskan kaedah kuasi eksperimen</p><p>dilakukan dalam penyelidikan ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara tidak</p><p>rawak. Seramai 40 orang murid tahun empat yang terlibat iaitu 20 orang murid lelaki</p><p>dan 20 orang murid perempuan. Lokasi kajian terletak di daerah Tambunan. Data</p><p>dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif skor min dan sisihan piawai.</p><p>Analisis inferens menggunakan Ujian-t Berpasangan. Hasil kajian menunjukkan</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan antara ujian pra dan ujian pasca dalam pencapaian</p><p>kosa kata murid. Skor min ujian pra murid ialah 35.63 (SP = 13.98) manakala ujian</p><p>pasca ialah 85.70 (SP = 14.57). Bagi data inferens, t = 19.5 (df = 39) dengan paras</p><p>signifikan bawah 0.05. Jelas bahawa terdapat peningkatan pencapaian murid dalam</p><p>kosa kata pada ujian pasca. Implikasi kajian memaparkan bahawa modul Boros Maan</p><p>yang berasaskan multimedia interaktif menyumbang kepada peningkatan pencapaian</p><p>kosa kata, dan sesuai dijadikan bahan pembelajaran Bahasa Kadazandusun.</p> |
---|