Kesan modul Boros Maan berasaskan multimedia interaktif terhadap pencapaian kosa kata murid

<p>Kajian ini bertujuan meninjau kesan modul Boros Maan terhadap pencapaian kosa kata</p><p>murid tahun empat. Reka bentuk kajian kuantitatif berasaskan kaedah kuasi eksperimen</p><p>dilakukan dalam penyelidikan ini. Pemilihan sub...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Tracy Valerian
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2021
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7309
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini bertujuan meninjau kesan modul Boros Maan terhadap pencapaian kosa kata</p><p>murid tahun empat. Reka bentuk kajian kuantitatif berasaskan kaedah kuasi eksperimen</p><p>dilakukan dalam penyelidikan ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara tidak</p><p>rawak. Seramai 40 orang murid tahun empat yang terlibat iaitu 20 orang murid lelaki</p><p>dan 20 orang murid perempuan. Lokasi kajian terletak di daerah Tambunan. Data</p><p>dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif skor min dan sisihan piawai.</p><p>Analisis inferens menggunakan Ujian-t Berpasangan. Hasil kajian menunjukkan</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan antara ujian pra dan ujian pasca dalam pencapaian</p><p>kosa kata murid. Skor min ujian pra murid ialah 35.63 (SP = 13.98) manakala ujian</p><p>pasca ialah 85.70 (SP = 14.57). Bagi data inferens, t = 19.5 (df = 39) dengan paras</p><p>signifikan bawah 0.05. Jelas bahawa terdapat peningkatan pencapaian murid dalam</p><p>kosa kata pada ujian pasca. Implikasi kajian memaparkan bahawa modul Boros Maan</p><p>yang berasaskan multimedia interaktif menyumbang kepada peningkatan pencapaian</p><p>kosa kata, dan sesuai dijadikan bahan pembelajaran Bahasa Kadazandusun.</p>