Tahap kefahaman dan pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) guru Bahasa Cina sekolah menengah

<p>Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti tahap kefahaman dan pelaksanaan</p><p>kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam pembelajaran dan pemudahcaraan guru</p><p>Bahasa Cina sekolah menengah di negeri Selangor. Seramai 183...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tan, Alex Siaw Wei
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7314
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti tahap kefahaman dan pelaksanaan</p><p>kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam pembelajaran dan pemudahcaraan guru</p><p>Bahasa Cina sekolah menengah di negeri Selangor. Seramai 183 orang guru Bahasa</p><p>Cina daripada 147 buah sekolah menengah di Selangor menjadi respoden kajian.</p><p>Kajian ini merupakan gabungan kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan</p><p>borang soal selidik dan temu bual sebagai metodologi dalam kajian ini. Analisis</p><p>deskriptif dilaksanakan untuk melihat nilai min, sisihan piawai, kekerapan dan</p><p>peratusan bagi mengenal pasti tahap kefahaman dan pelaksanaan penerapan KBAT</p><p>guru-guru Bahasa Cina di sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan bahawa</p><p>tahap pemahaman dan pengetahuan guru terhadap KBAT yang semakin tinggi akan</p><p>memberi kesan yang positif dalam pelaksanaan KBAT dalam kalangan guru Bahasa</p><p>Cina di sekolah menengah. Ini dapat dibuktikan melalui analisis statistik deskriptif</p><p>dengan skor min purata 3.70 bagi tahap kefahaman guru terhadap KBAT manakala</p><p>skor min bagi aspek pelaksanaan penerapan KBAT dalam PdPc di bilik darjah adalah</p><p>3.75. Kesimpulan kajian menunjukkan tahap kefahaman guru terhadap KBAT yang</p><p>tinggi akan mendorong usaha seseorang guru menggunakan kaedah pedagogi yang</p><p>pelbagai serta kreatif untuk meningkatkan KBAT dalam kalangan murid dan secara</p><p>tidak langsung dapat meningkatkan keberkesanan pelaksanaan KBAT di bilik darjah.</p><p>Pelaksanaan KBAT merentasi mata pelajaran Bahasa Cina memerlukan pemantauan</p><p>dari semasa ke semasa untuk menjamin keberkesanan pelaksanaan KBAT dalam</p><p>PdPc Bahasa Cina di sekolah menengah. Implikasi kajian menunjukkan bahawa tahap</p><p>pelaksanaan KBAT dalam PdPc Bahasa Cina di sekolah menengah adalah pada tahap</p><p>tinggi dan pendedahan kursus mengenai KBAT telah menunjukkan keberkesanan</p><p>dalam usaha menyalurkan dasar baharu kepada para guru.</p>