Pembinaan dan kebolehgunaan instrumen pentaksiran murid berkeperluan khas berdasarkan permainan kategori serangan dalam pendidikan jasmani tingkatan dua

<p>Kajian ini bertujuan untuk membina Instrumen Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas (IPMBK)</p><p>berdasarkan permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tingkatan</p><p>Dua. Asas pembinaan IP-MBK berdasarkan model Kitara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Faizal Hakimi Samsudin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7351
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membina Instrumen Pentaksiran Murid Berkeperluan Khas (IPMBK)</p><p>berdasarkan permainan kategori serangan dalam Pendidikan Jasmani Tingkatan</p><p>Dua. Asas pembinaan IP-MBK berdasarkan model Kitaran PDCA iaitu plan, do, check dan</p><p>act. Reka bentuk kajian kes sekali dijalankan di 11 buah sekolah menengah yang</p><p>menawarkan Program Pendidikan Khas Integrasi di daerah Kinta Utara, Perak. Sampel</p><p>kajian seramai 17 orang guru Pendidikan Jasmani dan 65 orang murid berkeperluan khas</p><p>dipilih melalui persampelan rawak bertujuan. Nilai kesahan panel pakar, kebolehpercayaan</p><p>instrumen, objektiviti antara penguji serta kebolehpercayaan item soal selidik adalah pada</p><p>tahap tinggi dan amat baik. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan min, sisihan</p><p>piawai dan peratusan. Analisis menggunakan Ujian-t menunjukkan tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian tahap penguasaan murid mengikut kategori</p><p>sekolah dan jantina. Keputusan ANOVA sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan pencapaian tahap penguasaan murid bagi permainan bola baling dan ragbi</p><p>sentuh mengikut jenis kurang upaya. Berdasarkan ANOVA dua hala, tiada kesan utama</p><p>dan kesan interaksi terhadap jenis kurang upaya dan jantina bagi permainan bola baling</p><p>dan ragbi sentuh. Analisis korelasi menggunakan kaedah Pearson Product Moment pula</p><p>menunjukkan terdapat hubungan yang sangat kuat dan signifikan antara pencapaian tahap</p><p>penguasaan murid dalam permainan kategori serangan dan jenis kurang upaya (autisme,</p><p>kurang upaya intelektual, lembam dan disleksia). Instrumen Pentaksiran Murid</p><p>Berkeperluan Khas sesuai digunakan untuk mentaksir pencapaian tahap penguasaan murid</p><p>bagi permainan kategori serangan. Penggunaan IP-MBK sebagai instrumen pentaksiran</p><p>alternatif dapat melahirkan murid yang cergas, sihat, berkemahiran dan berpengetahuan,</p><p>mampu bersosialisasi serta mengamalkan gaya hidup sihat.</p>