Pembangunan model pengajaran tahfiz berasaskan Teknologi Maklumat dan Komunikasi

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan model pengajaran tahfiz berasaskan elemen</p><p>(ICT) bagi pengajaran al-Quran. Kajian ini menggunakan metodologi kaedah Kajian</p><p>Reka bentuk dan Pembangunan (Design and developmental...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mardhiah Yahaya
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7356
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan model pengajaran tahfiz berasaskan elemen</p><p>(ICT) bagi pengajaran al-Quran. Kajian ini menggunakan metodologi kaedah Kajian</p><p>Reka bentuk dan Pembangunan (Design and developmental Research Approach) yang</p><p>diperkenalkan oleh Ritchy dan Klien (2007). Kaedah ini melibatkan tiga fasa iaitu fasa</p><p>keperluan, fasa reka bentuk dan pembangunan, dan fasa penilaian kebolehgunaan. Fasa</p><p>keperluan adalah menggunakan soal selidik yang dijalankan kepada 329 orang guru</p><p>tahfiz dan 379 orang murid tahfiz bagi melihat keperluan elemen ICT di dalam</p><p>pengajaran tahfiz. Data dianalisis melalui statistik deskriptif dengan menggunakan</p><p>perisian Satistical Package for the Social Science (SPSS) versi 22.0. Interpretasi</p><p>analisis keperluan adalah berdasarkan nilai min dan sisihan piawai. Fasa reka bentuk</p><p>dan pembangunan pula menggunakan pendekatan Kaedah Fuzzy Delphi (FDM) untuk</p><p>membangunkan model berdasarkan pandangan dan keputusan panel pakar seramai 11</p><p>orang. Data diinterpretasi berdasarkan komponen utama dan elemen model yang</p><p>diterima oleh panel pakar. Kemudian FDM digunakan untuk menentukan kedudukan</p><p>elemen setiap komponen utama dari aspek kuasa memandu (driving power) daripada</p><p>kesepakatan pakar. Manakala fasa penilaian kebolehgunaan yang melibatkan 30 orang</p><p>pakar pelaksana iaitu terdiri daripada guru-guru tahfiz yang telah terlibat dalam bidang</p><p>pengajaran tahfiz lebih daripada 5 tahun sebagai penilai bagi model kajian ini dengan</p><p>menggunakan pendekatan Teknik Kumpulan Nominal (NGT). Kesesuaian bagi</p><p>kesemua komponen dan elemen di dalam model pengajaran ini adalah ditentukan dari</p><p>nilai peratusan skor. Nilai peratusan skor yang melebihi 70% bagi setiap komponen dan</p><p>elemen dianggap sesuai dan boleh digunakan. Dapatan kajian bagi keseluruhan dari</p><p>fasa keperluan menunjukkan sebanyak 89.4% guru bersetuju menerapkan elemen ICT</p><p>dalam pengajaran dan mendapat min keseluruhan 4.27 (sp 0.344). Manakala bagi</p><p>dapatan murid pula mendapati 76.3% bersetuju berminat elemen ICT diserapkan ke</p><p>dalam pengajaran tahfiz dan mendapat min keseluruhan 3.80 (sp 0.716). Oleh itu,</p><p>pembinaan model pengajaran tahfiz berasakan elemen ICT adalah diperlukan. Dapatan</p><p>fasa kedua menghasilkan model pengajaran tahfiz yang mengandungi 6 komponen</p><p>utama dan elemen yang terdapat di dalamnya. Komponen utama iaitu pemilihan</p><p>kaedah, media dan bahan bantu mengajar, penggunaan media dan bahan bantu</p><p>mengajar, penilaian, penglibatan murid, objektif pengajaran dan analisa murid.</p><p>Seterusnya dapatan fasa ketiga menunjukkan kesemua komponen utama dan elemen</p><p>mendapat tahap sesuai dan boleh digunakan hasil dari dapatan nilai peratusan pakar</p><p>pelaksanan yang melebihi 70%. Rumusan kajian mendapati pengintergrasian ICT</p><p>dalam pengajaran tahfiz menjadi keperluan kepada Pendidikan tahfiz. Dapatan dari</p><p>keperluan tersebut membawa kepada pembangunan model pengajaran tahfiz yang</p><p>berasaskan ICT.Implikasi kajian merumuskan model ini mampu menyumbang kepada</p><p>pengajaran tahfiz yang lebih sistematik dan inovasi hasil dari penerapan elemen ICT</p><p>dalam pengajaran. Di samping itu juga, turut menjadi bahan rujukan dan panduan</p><p>kepada guru tahfiz melakukan penambahbaikan terhadap proses pengajaran agar lebih</p><p>menarik dan kreatif mengikut pendidikan terkini iaitu pendidikan abad ke 21.</p>