Pendidikan dan kerjaya guru perempuan Sekolah Melayu di Johor, 1914-1957

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji pendidikan dan kerjaya guru perempuan Sekolah Melayu</p><p>di Johor bermula pada tahun 1914 hingga tahun 1957. Kesan daripada kurangnya</p><p>pendedahan pendidikan kepada anak-anak perempuan berban...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Farhana Mohd Kosni
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7362
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengkaji pendidikan dan kerjaya guru perempuan Sekolah Melayu</p><p>di Johor bermula pada tahun 1914 hingga tahun 1957. Kesan daripada kurangnya</p><p>pendedahan pendidikan kepada anak-anak perempuan berbanding anak-anak lelaki, tidak</p><p>ramai dalam kalangan anak perempuan ini yang menjadi golongan cerdik pandai dan</p><p>layak menjadi tenaga pengajar di sekolah-sekolah Melayu. Ini menyebabkan bidang</p><p>perguruan lebih dimonopoli oleh golongan lelaki. Wujud jurang yang begitu ketara antara</p><p>guru lelaki dan guru perempuan. Jurang ini tidak terhad kepada bilangan guru sahaja,</p><p>namun juga melibatkan perbezaan gaji, pemberian elaun, kenaikan pangkat serta</p><p>pembiayaan peribadi. Kajian ini adalah olahan dan nilaian hasil daripada rujukan sumber</p><p>dokumen primer dan sekunder dari Arkib Negara Malaysia dan Perpustakaan Tunku</p><p>Bainun Universiti Pendidikan Sultan Idris. Semua data yang diperoleh hasil analisis</p><p>terhadap sumber primer dan sekunder ditulis laporan dalam bentuk deskriptif naratif.</p><p>Hasil kajian mendapati bahawa wujud perbezaan antara guru lelaki dan guru perempuan</p><p>dalam pelbagai aspek seperti pembayaran gaji, elaun, kenaikan pangkat serta pembiyaan</p><p>dan pinjaman wang. Perbezaan ini menunjukkan ketidakadilan pentadbiran kerajaan</p><p>kolonial British dalam memberikan hak yang sepatutnya kepada guru-guru perempuan.</p><p>Terdapat banyak permohonan yang meminta agar kerajaan mempertimbangkan semula</p><p>pembayaran gaji agar diberikan sama rata, kerana guru perempuan juga menanggung</p><p>beban tugas yang sama dengan guru lelaki. Namun begitu, masih ada hak dan kebajikan</p><p>untuk guru-guru perempuan yang dijaga dengan baik, contohnya cuti bersalin. Secara</p><p>kesimpulannya, kajian ini menunjukkan terdapatnya layanan berat sebelah yang nyata</p><p>memberi tekanan kepada guru-guru perempuan sekolah Melayu di Johor, mengakibatkan</p><p>bidang ini kurang diceburi sehingga ada sekolah Melayu yang terpaksa ditutup kerana</p><p>ketiadaan guru. Implikasi kajian ini menjelaskan bahawa pendidikan adalah sangat</p><p>penting untuk memajukan diri dan memperbaiki taraf hidup. Golongan cendikiawan dan</p><p>berilmu yang membawa kepada kemajuan bangsa adalah lahir dari kesamarataan hak</p><p>dalam menuntut ilmu yang tidak dibezakan mengikut gender.</p>