Aktiviti seni bagi mengurangkan masalah tingkah laku kanak-kanak bermasalah pembelajaran

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kaedah aktiviti seni sebagai intervensi untuk</p><p>mengurangkan masalah tingkah laku kanak-kanak bermasalah pembelajaran.</p><p>Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tingkah laku, jeni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mushni Hashim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7367
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kaedah aktiviti seni sebagai intervensi untuk</p><p>mengurangkan masalah tingkah laku kanak-kanak bermasalah pembelajaran.</p><p>Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tingkah laku, jenis aktiviti seni yang</p><p>sesuai dan kesan intervensi terhadap kanak-kanak bermasalah pembelajaran.</p><p>Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah digunakan dalam kajian</p><p>ini. Pemilihan responden kajian dijalankan secara persampelan bertujuan melibatkan</p><p>tiga orang kanak-kanak bermasalah pembelajaran dan dua orang guru pendidikan</p><p>khas di kelas integrasi pendidikan khas di Sungai Petani. Tiga jenis instrumen kajian</p><p>digunakan iaitu senarai semak tingkah laku, protokol temubual dan laporan sesi</p><p>intervensi. Sebanyak enam kali pemerhatian telah dilaksanakan dan melalui kaedah</p><p>ini di dapati masalah tingkah laku utama antaranya sukar mengekalkan tumpuan,</p><p>mudah terganggu, sukar memberikan kerjasama, kurang berinteraksi dengan orang</p><p>lain. Dapatan pemerhatian juga telah menunjukkan responden bertingkah laku positif</p><p>selepas sesi intervensi dijalankan. Dokumen yang dianalis menunjukkan aktiviti</p><p>mewarna ketulan batu dapat membantu kanak-kanak bermasalah pembelajaran</p><p>bertingkah laku positif. Kesimpulan kajian telah menunjukkan penggunaan kaedah</p><p>aktiviti seni sebagai intervensi dapat mengurangkan masalah tingkah laku kanakkanak</p><p>bermasalah pembelajaran. Hasil kajian ini menunjukkan aktiviti seni sesuai di</p><p>aplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran murid bermasalah</p><p>pembelajaran bagi menggalakkan mereka bertingkah laku positif.</p>