Hubungan persekitaran keluarga dengan tingkah laku ponteng murid berkeperluan Pendidikan Khas masalah pembelajaran (MBPKMP)
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan persekitaran keluarga dengan tingkah</p><p>laku ponteng murid berkeperluan pendidikan khas masalah pembelajaran</p><p>(MBPKMP). Teori Maslow (Humanistik) dan Teori Bronfenbrenner (ek...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7481 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan persekitaran keluarga dengan tingkah</p><p>laku ponteng murid berkeperluan pendidikan khas masalah pembelajaran</p><p>(MBPKMP). Teori Maslow (Humanistik) dan Teori Bronfenbrenner (ekologi)</p><p>digunakan dalam kajian ini untuk menerangkan konsep persekitaraan keluarga yang</p><p>merangkumi aspek pendapatan keluarga, aksesibiliti dan sosialisasi keluarga. Kaedah</p><p>tinjauan digunakan sebagai reka bentuk kajian. Kajian ini dijalankan di 16 buah</p><p>sekolah rendah PPKI daripada dua daerah di Negeri Selangor. Populasi kajian terdiri</p><p>daripada 143 pelajar MBPKMP dan sampel seramai 103 pelajar telah dipilih secara</p><p>rawak. Salah seorang ibu bapa pelajar yang terlibat dalam kajian ini telah juga dipilih</p><p>sebagai responden. Instrumen kajian terdiri daripada soal selidik yang telah disahkan</p><p>oleh enam orang pakar bidang. Kebolehpercayaan instrumen telah diukur</p><p>menggunakan pekali Cronbach Alpha, iaitu = 0.94. Statistik deskriptif dan inferens</p><p>seperti kekerapan, peratusan, min, sisihan piawai, dan korelasi Pearson telah</p><p>digunakan untuk menganalisis data. Dapatan kajian mendapati hubungan yang</p><p>signifikan tetapi lemah dan sonsang di antara pendapatan keluarga dengan tingkah</p><p>laku ponteng (r= -0.23; p<0.05). Hasil analisis korelasi juga menunjukkan hubungan</p><p>yang signifikan tetapi lemah dan sonsang di antara aksesibiliti dengan tingkah laku</p><p>ponteng (r= -0.21; p<0.05). Begitu juga dengan sosialisasi, didapati hubungan yang</p><p>signifikan sederhana kuat tetapi sonsang di antara sosialisasi dengan tingkah laku</p><p>ponteng (r= -0.37; p<0.05). Kesimpulannya, dapatan utama kajian menunjukkan</p><p>persekitaran keluarga mempunyai hubungan yang sonsang dengan tingkah laku</p><p>ponteng dalam kalangan pelajar MBPKMP di negeri Selangor. Dengan kata lain,</p><p>persekitaran keluarga yang positif akan mengurangkan tingkah laku ponteng.</p><p>Implikasi kajian menunjukkan dapatan kajian ini penting di mana pihak ibu bapa</p><p>perlu meningkatkan persekitaran keluarga yang sihat dan positif untuk mengurangkan</p><p>tingkah laku ponteng dalam kalangan anak mereka yang mempunyai masalah</p><p>pembelajaran.</p> |
---|