Sejarah pendidikan vernakular Cina zaman kolonial British di negeri Perak, 1900-1941

<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti sejarah pendidikan vernakular Cina pada zaman</p><p>kolonial British di negeri Perak dari tahun 1900 sehingga 1941. Kajian ini merupakan</p><p>kajian sejarah yang dilaksanakan dengan mengguna...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Phun, Lee Lee
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7483
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti sejarah pendidikan vernakular Cina pada zaman</p><p>kolonial British di negeri Perak dari tahun 1900 sehingga 1941. Kajian ini merupakan</p><p>kajian sejarah yang dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan kualitatif melalui</p><p>kaedah analisis dokumen dan manuskrip. Sumber primer dan sekunder digunakan secara</p><p>ekstensif. Antara sumber primer yang digunakan termasuklah rekod dan fail-fail kolonial</p><p>British, Laporan Tahunan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Perak Gazette, fail-fail</p><p>Pejabat Tanah Jajahan British, laporan tahunan dan fail-fail kerajaan kolonial British di</p><p>Perak. Penggunaan sumber sekunder turut menguatkan hujah yang disampaikan dalam</p><p>kajian ini termasuklah dalam bentuk buku, artikel, kertas kerja seminar, tesis, koleksi</p><p>keratan akhbar dan majalah sekolah-sekolah Cina di negeri Perak. Dapatan kajian ini</p><p>menunjukkan bahawa kerajaan kolonial British telah menarik ramai kemasukan orang</p><p>Cina ke negeri Perak terlibat dalam kegiatan dan aktiviti perlombongan. Fokus dan</p><p>perbincangan ditumpukan kepada sejarah latar belakang masyarakat Cina di negeri Perak</p><p>dan pembangunan pendidikan vernakular Cina zaman kolonial British di negeri Perak.</p><p>Kajian ini juga menunjukkan kerajaan kolonial British melaksanakan dasar campur tangan</p><p>terhadap pendidikan vernakular Cina zaman kolonial British di negeri Perak dengan</p><p>melaksanakan Ordinan Pendaftaran Sekolah 1920. Secara kesimpulannya, kajian ini</p><p>menunjukkan bahawa orang-orang Cina di bawah pentadbiran kolonial British bergiat</p><p>aktif dalam memperjuangkan pendidikan vernakular Cina zaman sehingga tahun 1941.</p><p>Implikasi kajian amat penting dalam membuktikan bahawa penglibatan komuniti Cina di</p><p>negeri Perak telah memberi sumbangan yang besar dalam pengajaran dan pembelajaran</p><p>pendidikan vernakular Cina walaupun tanpa bantuan kewangan daripada pihak kerajaan</p><p>kolonial British di negeri Perak pada era kolonial tersebut.</p>