Pembinaan dan penilaian modul bacaan QR Barcode dalam meningkatkan kemahiran membaca dengan sebutan betul Bahasa Tamil

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keperluan guru dan menganalisis tahap</p><p>pengetahuan, sikap dan kesediaan murid terhadap modul bacaan; membentuk dan</p><p>membangunkan modul bacaan QR Barcode serta menilai keberkes...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Veeraratchagi Rajigez
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7524
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keperluan guru dan menganalisis tahap</p><p>pengetahuan, sikap dan kesediaan murid terhadap modul bacaan; membentuk dan</p><p>membangunkan modul bacaan QR Barcode serta menilai keberkesanan penggunaan</p><p>modul bacaan QR Barcode dalam kalangan murid Tahun Tiga di SJK(T). Kajian ini</p><p>dijalankan dengan menggunakan Model ADDIE dan Model Kurikulum TABA. Reka</p><p>bentuk kajian ini ialah kaedah campuran, iaitu kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif.</p><p>Kajian ini dijalankan dalam kalangan lapan orang guru Bahasa Tamil dan 84 orang</p><p>pelajar Tahun Tiga di SJK(T). Data temu bual dan pemerhatian dianalisis secara</p><p>kualitatif dan data soal selidik dianalisis secara kuantitatif. Dapatan analisis keperluan</p><p>menunjukkan bahawa semua guru dan murid menegaskan bahawa Modul QR Barcode</p><p>diperlukan dalam meningkatkan kemahiran membaca dengan sebutan betul Bahasa</p><p>Tamil. Sebanyak 15 unit bahan bacaan berasaskan Modul Bacaan QR Barcode</p><p>dibangunkan berdasarkan kaedah Fuzzy Delphi. Keberkesanan modul ini dinilai</p><p>dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca bagi kumpulan kawalan dan rawatan.</p><p>Nilai skor min antara ujian pra dengan ujian pasca bagi kumpulan rawatan</p><p>menunjukkan peningkatan signifikan sebanyak 5.80 skor min, manakala kumpulan</p><p>kawalan mencatatkan peningkatan lebih rendah, iaitu nilai skor min 0.36 sahaja.</p><p>Kesimpulannya, pembangunan Modul QR Barcode didapati dapat meningkatkan</p><p>kemahiran membaca dengan sebutan betul dalam kalangan pelajar di SJK(T).</p><p>Implikasinya, Modul QR Barcode akan menjadi alat bantu mengajar yang berkesan</p><p>kepada guru dan panduan membaca kepada pelajar-pelajar Tahun Tiga dalam</p><p>meningkatkan kemahiran membaca dengan sebutan betul Bahasa Tamil di SJK(T).</p>