Pengaruh pengetahuan, sikap dan pengalaman terhadap kemahiran mengurus mata pelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru novis bukan opsyen

<p>Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh pengetahuan mengurus,</p><p>sikap dalam mengurus dan pengalaman terhadap kemahiran mengurus mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dalam kalangan guru novis bukan opsyen Baha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ding, Yim Shih
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7621
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh pengetahuan mengurus,</p><p>sikap dalam mengurus dan pengalaman terhadap kemahiran mengurus mata pelajaran</p><p>Bahasa Melayu dalam kalangan guru novis bukan opsyen Bahasa Melayu. Pendekatan</p><p>kajian ialah kajian kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan untuk menjawab tujuh</p><p>persoalan kajian dan tiga hipotesis. Sampel kajian ialah 80 orang guru novis yang</p><p>mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu dari 35 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina</p><p>(SJKC) daerah Kinta Utara, Ipoh, Perak yang dipilih menggunakan teknik</p><p>pensampelan rawak mudah. Satu set instrumen digunakan untuk menentukan</p><p>pengaruh pengetahuan mengurus, sikap dalam mengurus dan pengalaman terhadap</p><p>kemahiran mengurus mata pelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru novis</p><p>bukan opsyen Bahasa Melayu. Data kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif,</p><p>ANOVA satu hala, kolerasi Pearson dan regresi linear. Secara keseluruhannya, guru</p><p>novis bukan opsyen Bahasa Melayu mempunyai tahap kompetensi yang tinggi dengan</p><p>skor min 3.21 (sp=0.37) dalam pengurusan mata pelajaran Bahasa Melayu. Dapatan</p><p>kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap</p><p>kemahiran mengurus mata pelajaran Bahasa Melayu berdasarkan pengalaman</p><p>mengajar dalam kalangan guru novis bukan opsyen Bahasa Melayu. Analisis Kolerasi</p><p>Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang kuat antara pengetahuan mengurus</p><p>(r=0.75) dan sikap dalam mengurus (r=0.79) dengan kemahiran mengurus mata</p><p>pelajaran Bahasa Melayu. Analisis regresi linear menunjukkan pengetahuan mengurus</p><p>(=0.33, t=3.32, p=0.00) dan sikap dalam mengurus (=0.5, t=5.46, p=0.00) yang</p><p>menyumbang secara signifikan kepada kemahiran mengurus mata pelajaran Bahasa</p><p>Melayu. Kesimpulannya, pengetahuan mengurus dan sikap dalam mengurus penting</p><p>dalam pengurusan mata pelajaran Bahasa Melayu. Walau bagaimanapun, kajian yang</p><p>lebih komprehensif perlu dilaksanakan dengan melibatkan semua guru opsyen dan</p><p>bukan opsyen Bahasa Melayu yang mengajar di Sekolah Jenis Kebangsaan bagi</p><p>mendapatkan maklumat yang tepat mengenai pengaruh pengetahuan mengurus dan</p><p>sikap dalam mengurus dalam kalangan guru mata pelajaran Bahasa Melayu.</p>