Sistem rekod perkhidmatan guru di Pejabat Pendidikan Daerah dalam mendepani situasi bencana banjir
<p>Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti masalah yang dihadapi dalam pengurusan data di sekolah dan</p><p>Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), membangunkan satu kaedah alternatif baru iaitu prototaip sistem</p><p>berasaskan web dan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7649 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti masalah yang dihadapi dalam pengurusan data di sekolah dan</p><p>Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), membangunkan satu kaedah alternatif baru iaitu prototaip sistem</p><p>berasaskan web dan menilai kepenggunaan prototaip sistem yang dibangunkan. Pembangunan prototaip</p><p>sistem adalah berasaskan model prototyping. Manakala, penilaian bagi prototaip sistem pula</p><p>menggunakan kaedah kualitatif bagi menilai empat atribut utama iaitu kecekapan, keberkesanan,</p><p>kemudahbelajaran dan keselamatan. Bagi pengumpulan data, kaedah kualitatif menggunakan teknik temu</p><p>bual semi berstruktur digunakan. Responden bagi kajian ini terdiri daripada tiga pengetua sekolah</p><p>menengah serta sorang pegawai PPD di sebuah jajahan di Negeri Kelantan, Malaysia. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa prototaip sistem yang dibangunkan menepati empat atribut kepenggunaan yang</p><p>dinilai. Kecekapan prototaip sistem dapat dilihat apabila ia tidak mengambil masa yang lama untuk</p><p>menyimpan maklumat. Prototaip sistem berkesan dengan adanya fungsi yang membantu pengguna seperti</p><p>dapat menambah, mengemaskini, memadam dan mencari maklumat yang dikehendaki dengan tepat. Selain</p><p>itu, prototaip sistem juga mudah dipelajari dengan adanya bantuan seperti manual pengguna. Pengguna</p><p>juga tidak boleh mengakses maklumat yang tidak dibenarkan kerana prototaip sistem telah dibangunkan</p><p>dengan fungsi had capaian mengikut kategori pengguna menjadikan ia sistem yang selamat untuk</p><p>menyimpan maklumat. Kesimpulannya sistem ini memenuhi empat atribut kepengguna yang dinilai</p><p>iaitu kecekapan, keberkesesanan, kemudahbelajaran dan keselamatan. Melalui sistem yang dibangunkan</p><p>didapati ia dapat membantu pihak sekolah dan PPD serta guru dalam penyimpanan maklumat</p><p>rekod perkhidmatan mereka dalam mendepani masalah banjir yang melanda.</p><p></p> |
---|