Pembangunan aplikasi pembelajaran berasaskan permainan dalam talian (PBPDT) bagi topik kebarangkalian mudah dan kesannya terhadap pencapaian murid tingkatan dua
<p>Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan aplikasi pembelajaran berasaskan</p><p>permainan (PBPDT) bagi topik Kebarangkalian Mudah dan kesannya terhadap</p><p>pencapaian murid tingkatan dua. Penyelidikan ini menggunakan pende...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7685 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan aplikasi pembelajaran berasaskan</p><p>permainan (PBPDT) bagi topik Kebarangkalian Mudah dan kesannya terhadap</p><p>pencapaian murid tingkatan dua. Penyelidikan ini menggunakan pendekatan</p><p>penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (PRP). Kajian ini dijalankan dalam tiga</p><p>fasa. Fasa pertama adalah fasa analisis keperluan. Fasa ini menggunakan soal selidik</p><p>yang diedarkan kepada 500 orang murid tingkatan dua untuk memantau keperluan</p><p>pembangunan aplikasi PBPDT. Data soal selidik yang diperoleh dianalisis</p><p>menggunakan perisian IBM SPSS Statistics versi 23 menunjukkan bahawa terdapat</p><p>keperluan kepada pembangunan aplikasi PBPDT dimana minat murid terhadap</p><p>permainan dalam talian adalah sederhana dengan nilai min 3.382. Fasa kedua ialah fasa</p><p>rekabentuk dan pembangunan aplikasi melibatkan kesepakatan 11 orang pakar terhadap</p><p>komponen konstruk dan item menggunakan teknik Fuzzy Delphi Method. Dapatan</p><p>menunjukkan, pakar telah menerima 7 kontsruk utama dengan 39 item untuk reka</p><p>bentuk dan pembangunan aplikasi ini. Fasa ketiga ialah fasa penilaian menggunakan</p><p>kaedah kuasi experiment yang melibatkan 60 orang murid tingkatan dua untuk menguji</p><p>kesan terhadap pencapaian mereka. Dapatan menunjukkan pencapaian yang tinggi</p><p>dalam kalangan murid tingkatan dua bagi kumpulan rawatan berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Kesimpulannya, aplikasi PBPDT boleh digunakan untuk meningkatkan</p><p>pencapaian murid tingkatan dua bagi tajuk Kebarangkalian Mudah. Implikasinya,</p><p>pembangunan aplikasi PBPDT bagi topik yang lain boleh diterapkan.</p> |
---|