Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)

Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan penggunaan buku bersiri Luqman Al-Hakim melalui teknik penceritaan terhadap pembentukan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tiga aspek perlakuan yang difokuskan ialah nilai beriman, bersyukur dan pembalasan. Kajian ini menggunakan kaedah kuas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Najiyah Ghazali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=819
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:819
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:8192020-02-27 Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR) 2014 Nor Najiyah Ghazali LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan penggunaan buku bersiri Luqman Al-Hakim melalui teknik penceritaan terhadap pembentukan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tiga aspek perlakuan yang difokuskan ialah nilai beriman, bersyukur dan pembalasan. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimental melibatkan ujian, pemerhatian dan temu bual. Subjek kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kanak prasekolah berumur enam tahun yang terdiri daripada dua buah kelas di sebuah tadika. Subjek kajian dibahagikan kepada dua kumpulan yang terdiri daripada satu kumpulan kawalan dan satu kumpulan rawatan. Kajian telah dijalankan selama enam minggu meliputi pemerhatian, ujian pra dan ujian pos serta proses penceritaan menggunakan buku bersiri Luqman Al-Hakim. Data kuantitatif telah dianalisis menggunakan ujian-t sampel tak bersandar untuk menilai sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi perlakuan nilai akidah antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan manakala data kualitatif dianalisis secara manual iaitu melalui peringkat transkripsi, pengekodan serta pembentukan kategori tema. Seramai lima orang kanak-kanak dipilih bagi proses pemerhatian dan temu bual dengan ibu dan guru. Dapatan data kuantitatif menunjukkan terdapat perbezaan min antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan bagi perlakuan nilai bersyukur (p 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=819 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=819 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nor Najiyah Ghazali
Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan penggunaan buku bersiri Luqman Al-Hakim melalui teknik penceritaan terhadap pembentukan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tiga aspek perlakuan yang difokuskan ialah nilai beriman, bersyukur dan pembalasan. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimental melibatkan ujian, pemerhatian dan temu bual. Subjek kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kanak prasekolah berumur enam tahun yang terdiri daripada dua buah kelas di sebuah tadika. Subjek kajian dibahagikan kepada dua kumpulan yang terdiri daripada satu kumpulan kawalan dan satu kumpulan rawatan. Kajian telah dijalankan selama enam minggu meliputi pemerhatian, ujian pra dan ujian pos serta proses penceritaan menggunakan buku bersiri Luqman Al-Hakim. Data kuantitatif telah dianalisis menggunakan ujian-t sampel tak bersandar untuk menilai sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi perlakuan nilai akidah antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan manakala data kualitatif dianalisis secara manual iaitu melalui peringkat transkripsi, pengekodan serta pembentukan kategori tema. Seramai lima orang kanak-kanak dipilih bagi proses pemerhatian dan temu bual dengan ibu dan guru. Dapatan data kuantitatif menunjukkan terdapat perbezaan min antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan bagi perlakuan nilai bersyukur (p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nor Najiyah Ghazali
author_facet Nor Najiyah Ghazali
author_sort Nor Najiyah Ghazali
title Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)
title_short Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)
title_full Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)
title_fullStr Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)
title_full_unstemmed Kesan penggunaan buku bersiri Luqman al-Hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (IR)
title_sort kesan penggunaan buku bersiri luqman al-hakim terhadap perlakuan nilai akidah dalam kalangan kanak-kanak prasekolah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=819
_version_ 1747832913396760576