Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan koswer Bahan Bantu Mengajar-Visual Audio Teaching Approach (BBM-VATA) dan mengenal pasti keberkesanannya dalam mengatasi miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman bagi topik fasa-fasa bulan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dan sampel terdiri d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Soleh Mohd Noor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=833
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:833
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:8332020-02-27 Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR) 2016 Soleh Mohd Noor LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk membangunkan koswer Bahan Bantu Mengajar-Visual Audio Teaching Approach (BBM-VATA) dan mengenal pasti keberkesanannya dalam mengatasi miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman bagi topik fasa-fasa bulan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dan sampel terdiri daripada 70 orang murid dari dua kelas tahun enam yang setara. Satu kelas seramai 35 orang murid mewakili kumpulan eksperimen dan satu kelas lagi seramai 35 murid mewakili kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data adalah satu set ujian pra dan pasca yang setara dan soal selidik. Data yang diperoleh dianalisis secara statistik desktriptif dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam ujian t bagi kedua kumpulan bagi menguji miskonsepsi. Murid dalam kumpulan eksperimen yang menggunakan BBM-VATA didapati mempunyai kurang miskonsepsi berbanding dengan murid dalam kumpulan kawalan. Dari aspek kefahaman mengenai fasa-fasa bulan, hasil kajian menunjukkan peningkatan pencapaian ujian pos bagi kumpulan eksperimen. Dapatan ini disokong dengan skor min yang tinggi bagi kumpulan eksperimen dalam kefahaman mengenai fasa-fasa bulan. Boleh disimpulkan bahawa penggunaan koswer BBM-VATA dapat membantu dalam memahami isi kandungan topik yang dipelajari serta menangani miskonsepsi yang wujud. Justeru para pendidik digalakkan untuk memperkenalkan BBM-VATA dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=833 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=833 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Soleh Mohd Noor
Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan koswer Bahan Bantu Mengajar-Visual Audio Teaching Approach (BBM-VATA) dan mengenal pasti keberkesanannya dalam mengatasi miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman bagi topik fasa-fasa bulan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dan sampel terdiri daripada 70 orang murid dari dua kelas tahun enam yang setara. Satu kelas seramai 35 orang murid mewakili kumpulan eksperimen dan satu kelas lagi seramai 35 murid mewakili kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data adalah satu set ujian pra dan pasca yang setara dan soal selidik. Data yang diperoleh dianalisis secara statistik desktriptif dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam ujian t bagi kedua kumpulan bagi menguji miskonsepsi. Murid dalam kumpulan eksperimen yang menggunakan BBM-VATA didapati mempunyai kurang miskonsepsi berbanding dengan murid dalam kumpulan kawalan. Dari aspek kefahaman mengenai fasa-fasa bulan, hasil kajian menunjukkan peningkatan pencapaian ujian pos bagi kumpulan eksperimen. Dapatan ini disokong dengan skor min yang tinggi bagi kumpulan eksperimen dalam kefahaman mengenai fasa-fasa bulan. Boleh disimpulkan bahawa penggunaan koswer BBM-VATA dapat membantu dalam memahami isi kandungan topik yang dipelajari serta menangani miskonsepsi yang wujud. Justeru para pendidik digalakkan untuk memperkenalkan BBM-VATA dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Soleh Mohd Noor
author_facet Soleh Mohd Noor
author_sort Soleh Mohd Noor
title Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)
title_short Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)
title_full Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)
title_fullStr Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)
title_full_unstemmed Keberkesanan bahan bantu mengajar VATA dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (IR)
title_sort keberkesanan bahan bantu mengajar vata dalam menangani miskonsepsi dan meningkatkan kefahaman konsep abstrak sains sekolah rendah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=833
_version_ 1747832916823506944