Kaedah Outbound Nature dalam pembelajaran sains awal kanak-kanak di Lombok Timur Indonesia

<p>Kajian ini bertujuan untuk meneroka aktiviti pembelajaran Sains Awal, meneroka pengurusan</p><p>pembelajaran, dan meneroka penggunaan bahan pembelajaran untuk aktiviti pembelajaran</p><p>Sains Awal dengan kaedah Outbound Nature...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maulidian, Muslihatun
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8446
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk meneroka aktiviti pembelajaran Sains Awal, meneroka pengurusan</p><p>pembelajaran, dan meneroka penggunaan bahan pembelajaran untuk aktiviti pembelajaran</p><p>Sains Awal dengan kaedah Outbound Nature. Kajian ini adalah kajian kualitatif yang</p><p>menggunakan reka bentuk kajian kes eksploratori di Lombok Timur, Indonesia. Peserta kajian</p><p>seramai enam orang guru dari tiga sekolah tadika yang berbeza dan dipilih menggunakan teknik</p><p>persampelan bertujuan. Dapatan data kajian diperoleh menerusi hasil triangulasi data iaitu</p><p>temubual berstruktur, pemerhatian dan analisis dokumen. Instumen yang digunakan dalam</p><p>kajian ini ialah borang temubual, senarai semak dan borang penilaian pakar. Analisis data</p><p>menggunakan analisis bertema yang dilakukan secara induktif. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>bahawa aktiviti pembelajaran Sains Awal dengan kaedah Outbound Nature adalah berasaskan</p><p>pembelajaran aktif dan pembelajaran saintifik, dimana pengurusan pembelajaran yang</p><p>dilaksanakan oleh guru terdiri dari perancangan pembelajaran berkesan, pengalaman sebenar</p><p>dan, pembelajaran bermakna. Seterusnya penggunaan bahan pembelajaran yang digunakan</p><p>oleh guru ialah berdasarkan kriteria bahan maujud, selamat untuk kanak-kanak dan</p><p>memberikan informasi pembelajaran. Kajian ini menunjukkan bahawa topik yang menjadi</p><p>fokus pembelajaran dan mudah difahami oleh guru ialah aspek tumbuh-tumbuhan dan haiwan.</p><p>Namun begitu terdapat kekangan yang dihadapi oleh guru semasa menjalankan aktiviti ini,</p><p>antaranya ialah penguasaan ilmu atau pengetahuan mengenai Sains alam sekitar.</p><p>Kesimpulannya ialah kajian ini telah berjaya dilaksanakan dengan baik oleh guru dalam</p><p>meneroka dan memahami pembelajaran Sains Awal kanak-kanak menggunakan kaedah</p><p>Outbound Nature. Implikasi kajian ini adalah kaedah Outbound Nature dalam pembelajaran</p><p>Sains Awal kanak-kanak sangat sesuai dijadikan modul pembelajaran bagi topik alam sekitar</p><p>dalam kurikulum PAUD 2013 mengingat ketiadaan modul yang jelas mengenai topik Sains</p><p>Awal kanakk-kanak didalam kurikulum. Seterrusnya kajian ini juga berguna dalam keperluan</p><p>latihan pembelajaran bagi guru tadika untuk lebih memahami Sains alam sekitar.</p>