Pembangunan dan penilaian perisian multimedia interaktif asas pembelajaran ukulele untuk pelajar tingkatan 1: ukulele sulung saya

<p>Perisian multimedia interaktif ialah perisian komputer yang memberikan pengguna</p><p>kebebasan untuk mengawal, menggabungkan, dan memanipulasi berbagai jenis media</p><p>seperti teks, audio, video, grafik dan animasi. Tujuan k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muadzam Muhamad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8472
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Perisian multimedia interaktif ialah perisian komputer yang memberikan pengguna</p><p>kebebasan untuk mengawal, menggabungkan, dan memanipulasi berbagai jenis media</p><p>seperti teks, audio, video, grafik dan animasi. Tujuan kajian ini ialah untuk</p><p>membangunkan satu perisian multimedia interaktif pembelajaran asas permainan</p><p>ukulele untuk pelajar tingkatan satu sekolah menengah. Berbeza dengan kebanyakan</p><p>bahan pembelajaran yang terdapat di atas talian dan pasaran, kajian ini dilakukan</p><p>secara sistematik dan dibangunkan dalam Bahasa Melayu bagi memudahkan</p><p>pemahaman murid di sekolah. Perisian multimedia ini dibangunkan berdasarkan</p><p>kepada kandungan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Mata</p><p>Pelajaran Pendidikan Muzik Sekolah Menengah Malaysia. Proses untuk</p><p>membangunkan perisian multimedia ini menggunakan model pembangunan</p><p>instruksional ADDIE yang mempunyai 5 fasa iaitu fasa analisis, fasa reka bentuk, fasa</p><p>pembangunan, fasa pelaksanaan dan fasa penilaian. Perisian multimedia ini</p><p>diharapkan menjadi sumber alternatif yang dapat dimanfaatkan oleh pelajar dan guruguru</p><p>muzik. Kutipan data dilakukan melalui kaedah temu bual dan penilaian</p><p>kebolehgunaan oleh lima orang pakar yang terdiri daripada guru muzik dan guru</p><p>teknologi pendidikan. Penilaian kebolehgunaan perisian multimedia turut dilakukan</p><p>oleh tiga orang pelajar sekolah aliran muzik. Hasil kajian menunjukkan kandungan,</p><p>reka bentuk dan penilaian kebolehgunaan perisian multimedia ini menepati keperluan</p><p>dan sesuai digunakan dalam pembelajaran ukulele untuk sekolah menengah.</p>