Analisis sikap terhadap Matematik dan tingkah laku semasa menyelesaikan masalah Matematik mengikut aliran dan jantina, dan hubungannya dengan pencapaian Matematik dalam kalangan murid tingkatan empat

<p>Kajian kuantitatif ini bertujuan menganalisis perbezaan sikap terhadap matematik dan</p><p>tingkah laku semasa menyelesaikan masalah matematik mengikut jantina dan aliran</p><p>serta menentukan hubungan antara sikap terhadap ma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fauziah Hanim Abdul Ghafar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8474
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian kuantitatif ini bertujuan menganalisis perbezaan sikap terhadap matematik dan</p><p>tingkah laku semasa menyelesaikan masalah matematik mengikut jantina dan aliran</p><p>serta menentukan hubungan antara sikap terhadap matematik dan tingkah laku semasa</p><p>menyelesaikan masalah matematik dengan pencapaian matematik murid tingkatan</p><p>empat. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan dan korelasi. Seramai 350 orang</p><p>murid tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Kuala Selangor,</p><p>Selangor dipilih menggunakan teknik persampelan rawak berstrata terlibat dalam kajian</p><p>ini. Data dikumpul menggunakan Soal Selidik Sikap Terhadap Matematik, Soal Selidik</p><p>Tingkah Laku semasa Menyelesaikan Masalah Matematik dan Ujian Pencapaian</p><p>Matematik. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min dan sisihan</p><p>piawai dan statistik inferensi iaitu Analisis Varians Dua Hala dan Korelasi Pearson.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan min sikap</p><p>terhadap matematik antara jantina (F(1, 346)=5.60, p<.05) dengan murid perempuan</p><p>(min=124.87, s.p=11.13) mempunyai min sikap terhadap matematik yang lebih tinggi</p><p>berbanding murid lelaki (min=123.15, s.p.=10.57). Namun begitu, tiada perbezaan</p><p>yang signifikan min sikap terhadap matematik antara aliran sains dan bukan sains (F(1,</p><p>346)=0.10, p>.05). Dapatan juga menunjukkan, terdapat hubungan signifikan yang</p><p>positif dengan kekuatan sederhana antara sikap terhadap matematik dengan tingkah</p><p>laku semasa menyelesaikan masalah matematik (r=0.493). Terdapat juga hubungan</p><p>signifikan yang positif tetapi lemah antara pencapaian matematik dengan sikap</p><p>terhadap matematik (r=0.180) dan pencapaian matematik dengan tingkah laku semasa</p><p>menyelesaikan masalah matematik (r=0.224). Kesimpulan kajian ialah sikap terhadap</p><p>matematik adalah berbeza mengikut jantina dengan murid perempuan mempunyai</p><p>sikap terhadap matematik yang lebih positif tetapi murid dalam aliran sains dan bukan</p><p>sains tidak menunjukkan perbezaan terhadap sikap tersebut. Sikap terhadap matematik</p><p>dengan tingkah laku semasa menyelesaikan masalah matematik mempunyai hubungan</p><p>dengan kekuatan sederhana positif, namun kedua-dua pemboleh ubah ini mempunyai</p><p>kaitan positif lemah dengan pencapaian matematik. Implikasi kajian ialah murid lelaki</p><p>perlu diberi perhatian dalam meningkatkan sikap mereka terhadap matematik serta</p><p>mensinergikan murid perempuan untuk terus bersikap positif terhadap subjek</p><p>matematik. Di samping itu, sikap terhadap matematik dan tingkah laku semasa</p><p>menyelesaikan masalah matematik murid adalah pemboleh ubah domain afektif yang</p><p>wajar diberi penekanan semasa proses pengajaran dan pembelajaran matematik</p>