Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya
<p>Pada pandangan masyarakat bahawa pendidikan merupakan satu perkara yang amat</p><p>penting dalam masa depan hidup mereka. Para guru merupakan orang yang berperanan</p><p>dalam melahirkan murid yang berpengetahuan dan mempunyai...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8497 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:8497 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc Muhamad Zulfadli Zulkifli Hassan Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya |
description |
<p>Pada pandangan masyarakat bahawa pendidikan merupakan satu perkara yang amat</p><p>penting dalam masa depan hidup mereka. Para guru merupakan orang yang berperanan</p><p>dalam melahirkan murid yang berpengetahuan dan mempunyai akhlak yang mulia.</p><p>Selain daripada itu juga tugas hakiki para guru adalah melaksanakan proses pengajaran</p><p>dan pembelajaran di sekolah. Namun sejak akhir akhir ini selain daripada tugas asas</p><p>mengajar guru-guru juga turut dibebani dengan tugasan luar. Hal ini kerana</p><p>perkembangan dunia pendidikan semasa juga telah mempengaruhi faktor kepuasan</p><p>kerja guru. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji latar belakang guru KAFA</p><p>Putrajaya serta mengkaji faktor-faktor kepuasan kerja guru dan diakhiri dengan</p><p>menganalisis tahap kepuasan kerja guru KAFA di Putrajaya. Kajian ini merupakan</p><p>penyelidikan berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah soal selidik dan</p><p>dianalisis menggunakan sistem SPSS . Dapatan kajian menunjukkan faktor kepuasan</p><p>kerja paling tinggi ialah bebanan tugas dengan nilai min=4.492. Manakala bidang tugas</p><p>dan peningkatan kerjaya juga berada pada tahap tinggi dengan masing-masing mencatat</p><p>skor min=4.301 dan min=4.206. Seterusnya suasana tempat kerja dan</p><p>penghargaan/pengiktirafan juga berada pada tahap tinggi dengan masing- masing</p><p>mencatat skor min min=4.063. dan min=3.920. Namun terdapat faktor kepuasan kerja</p><p>yang berada pada tahap sederhana iaitu faktor gaji dengan nilai skor min min=3.492.</p><p>Secara keseluruhan guru KAFA Putrajaya berpuas hati dari beban tugas, bidang tugas,</p><p>peningkatan kerjaya, penghargaan/pengiktirafan dan suasana tempat kerja. Sebaliknya</p><p>mereka kurang berpuas hati dari segi gaji yang diterima. Oleh itu kajian ini</p><p>mencadangkan agar pihak pengurusan mengambil perhatian di dalam isu kebajikan</p><p>guru KAFA dengan mengekalkan kepuasan yang sedia ada dan mengambil tindakan</p><p>serta membuat penambahbaikan terhadap faktor yang kurang memberi kepuasan dari</p><p>masa ke semasa agar para guru di sekolah dapat mencapai kepuasan dalam bekerja</p><p>seterusnya menlonjakkan lagi prestasi dan kualiti kerja guru.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Muhamad Zulfadli Zulkifli Hassan |
author_facet |
Muhamad Zulfadli Zulkifli Hassan |
author_sort |
Muhamad Zulfadli Zulkifli Hassan |
title |
Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya |
title_short |
Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya |
title_full |
Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya |
title_fullStr |
Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya |
title_full_unstemmed |
Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya |
title_sort |
tahap kepuasan bekerja di kalangan guru kafa putrajaya |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8497 |
_version_ |
1776104533021163520 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:84972022-12-06 Tahap kepuasan bekerja di kalangan guru KAFA Putrajaya 2021 Muhamad Zulfadli Zulkifli Hassan BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>Pada pandangan masyarakat bahawa pendidikan merupakan satu perkara yang amat</p><p>penting dalam masa depan hidup mereka. Para guru merupakan orang yang berperanan</p><p>dalam melahirkan murid yang berpengetahuan dan mempunyai akhlak yang mulia.</p><p>Selain daripada itu juga tugas hakiki para guru adalah melaksanakan proses pengajaran</p><p>dan pembelajaran di sekolah. Namun sejak akhir akhir ini selain daripada tugas asas</p><p>mengajar guru-guru juga turut dibebani dengan tugasan luar. Hal ini kerana</p><p>perkembangan dunia pendidikan semasa juga telah mempengaruhi faktor kepuasan</p><p>kerja guru. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji latar belakang guru KAFA</p><p>Putrajaya serta mengkaji faktor-faktor kepuasan kerja guru dan diakhiri dengan</p><p>menganalisis tahap kepuasan kerja guru KAFA di Putrajaya. Kajian ini merupakan</p><p>penyelidikan berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah soal selidik dan</p><p>dianalisis menggunakan sistem SPSS . Dapatan kajian menunjukkan faktor kepuasan</p><p>kerja paling tinggi ialah bebanan tugas dengan nilai min=4.492. Manakala bidang tugas</p><p>dan peningkatan kerjaya juga berada pada tahap tinggi dengan masing-masing mencatat</p><p>skor min=4.301 dan min=4.206. Seterusnya suasana tempat kerja dan</p><p>penghargaan/pengiktirafan juga berada pada tahap tinggi dengan masing- masing</p><p>mencatat skor min min=4.063. dan min=3.920. Namun terdapat faktor kepuasan kerja</p><p>yang berada pada tahap sederhana iaitu faktor gaji dengan nilai skor min min=3.492.</p><p>Secara keseluruhan guru KAFA Putrajaya berpuas hati dari beban tugas, bidang tugas,</p><p>peningkatan kerjaya, penghargaan/pengiktirafan dan suasana tempat kerja. Sebaliknya</p><p>mereka kurang berpuas hati dari segi gaji yang diterima. Oleh itu kajian ini</p><p>mencadangkan agar pihak pengurusan mengambil perhatian di dalam isu kebajikan</p><p>guru KAFA dengan mengekalkan kepuasan yang sedia ada dan mengambil tindakan</p><p>serta membuat penambahbaikan terhadap faktor yang kurang memberi kepuasan dari</p><p>masa ke semasa agar para guru di sekolah dapat mencapai kepuasan dalam bekerja</p><p>seterusnya menlonjakkan lagi prestasi dan kualiti kerja guru.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8497 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8497 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Abu Ajip ( 1994 ). Satu Tinjauan Mengenai Kepuasan Bekerja di Kalangan Guru- Guru Vokasional di</p><p>Sekolah Menengah Vokasional Kursus Kejuruteraan Ketukangan di Kawasan Negeri Sembilan Darul Khusus</p><p>Universiti Teknologi Malaysia : Projek Sarjana Muda.</p><p></p><p>(Cohen L & Morrison K: 2000) Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2000) Research Methods in</p><p>Education. 5th Edition, Routledge Falmer, London.</p><p></p><p>(Fauzi et al.2014: 102). Fauzi Hussin, Jamal Ali & Mohd Saifoul Zamzuri Noor 2014. Kaedah</p><p>Penyelidikan & Analisis Data SPSS. Sintok: Penerbit Universiti Utara Malaysia.</p><p></p><p>(Lay et al. 2012:52) Lay, Yoon Fah & Khoo, Chee Hoo. 2012. Pengenalan Kepada Pendekatan Kuantitatif</p><p>dalam Penyelidikan Pendidikan. Kota Kinabalu: Penerbit Universiti Malaysia Sabah.</p><p></p><p>(Mohd Faiz, Rozaimi & Jamal 2016) Mohd Faiz Mohd Yaakob, Muhamad Rozaimi Ramle & Jamal @Nordin</p><p>Yunus. 2016. Konsep Kolaborasi dalam Komuniti Pembelajaran Profesional: Satu tinjauan dalam</p><p>perspektif Islam. Malaysian Journal of Society and Space. 12 Issue 10: 1-9</p><p></p><p>(Noor Aziera et al. 2017) Noor Aziera Mohammad Rohana, Mohd Faizal P. Rameli, Rawi Nordin & Siti</p><p>Nurul Izza Hashim. 2017. Kepelbagaian dan Kesepaduan Etnik di Malaysia Menurut Islam. Jurnal Sains</p><p>Insani. Vol 2(2): 88-97.</p><p></p><p>(Smylie & Denny, 1990) Smylie, M. A., & Denny, J. W. 1990. Teacher leadership: Tensions and</p><p>ambiguities inorganizational perspective. Educational Administration Quarterly, 26(3), 235-259.</p><p></p><p>(Yusof Ismail 2004) Yusof Ismail. 2004. Mengurus Secara Islam: Model dan prinsip- prinsip</p><p>pengurusan Islam bagi individu dan organisasi. Kuala Lumput: Penerbit</p><p>A.S NOORDEEN.</p><p></p><p>Ab. Halim Tamuri. "Prinsip-prinsip aplikasi teknologi maklumat dalam pengajaran Pendidikan Islam".</p><p>dalam Mohd Arif Ismail et. al. 2006.Teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran. Shah Alam: Pusat Sumber Pendidikan Negeri Selangor. ms. 56-68</p><p></p><p>Abdur Rahman an-Nahlawi. 1995. Pendidikan Islam Di Rumah, Sekolah Dan</p><p>Masyarakat. Jakarta: Penerbit Gema Insani.</p><p></p><p>Ahmad Fauzi, M. R. Abdullah, A. Rosini, I. Habsah, & A. K. Rusnani (Eds.), Prosiding Seminar Majlis</p><p>Dekan-Dekan Pendidikan IPTA 2011 (pp. 11611182). Kuala Lumpur: Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Jawahir (2009) Ahmad Jawahir Tugiman. 2009. Perkaitan antara faktor demografi dengan kepuasan</p><p>kerja dalam kalangan Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP): Satu kajian kes di Daerah Jasin dan Melaka</p><p>Tengah, Negeri Melaka. Journal of Human Capital Development 2(2): 1-22.</p><p></p><p>Ahmad Jawahir Tugiman. 2009. Perkaitan antara faktor demografi dengan kepuasan kerja dalam kalangan</p><p>Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP): Satu kajian kes di Daerah Jasin dan Melaka Tengah, Negeri Melaka.</p><p>Journal of Human Capital Development 2(2): 1- 22.</p><p></p><p>Ahmad Munawar (2009) Ahmad Munawwar. 2009. Pengaruh Akidah Terhadap Penghayatan Akhlak Pelajar-</p><p>Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia. Tesis Dr Falsafah , Fakulti Pendidikan Bangi,</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Munawar Ismail dan Mohd Nor Shahizan Ali.2016. Mengenali Kuantitatif & Kualitatif dalam</p><p>Penyelidikan Pengajian Islam. Bangi: Penerbit FPI Universiti Kebangsaan Malaysia. Ahmad Munawwar.</p><p>2009. Pengaruh Akidah</p><p></p><p>Ahmad Munawwar & Mohd NorShahizan (2014) Ahmad Munawwar & Mohd Nor Shahizan Ali, 2014, Kaedah</p><p>Penyelidikan Sosial daripada Perspektif Islam, Bangi : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Nawawi Yaakob (2000) : Penghayatan Komunikasi Islam Dalam Pengurusan Kalangan Pengetua dan</p><p>Komitmen Guru: Satu Tinjauan. Tesis Sarjana Tidak Diterbitkan. Skudai, Johor: Universiti Teknologi</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Sunawari (2015) Ahmad Sunawari Long. 2015. Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Bangi:</p><p>Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Al-Quran</p><p></p><p>Aminudin, Y., & Cheng Chuan, C. (2011). Tekanan Kerja dan Kepuasan Kerja Di Kalangan Guru</p><p>Pendidikan Jasmani Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. In M. A.</p><p></p><p>Azizi Umar, Shaharuddin Pangilun, Ikmal Zaidi Hashim, Imran Kamal Basah, Mohd. Kamal Abdul Fattah</p><p>Pardon (2016) Masalah Pengurusan Dan Keperluan</p><p>Sekolah Agama Rakyat(SAR) / Kelas Al-Quran Dan Fardu Ain (KAFA)</p><p>Persendirian Di Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan dan Pengajian Islam,</p><p>12, 136-161. KUIS : Pusat Perkembangan Penyelidikan.</p><p></p><p>Badril Anuar (2009) Badril Anuar Su. 2009. A Study of Job Satisfaction Among Teachers. Disertasi</p><p>Master of Science in Management.Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, Darul Aman</p><p></p><p>Badril Anuar, S. (2009). A Study of Job Satisfaction Among Teachers. Tesis Master.</p><p>Universiti Utara Malaysia.</p><p></p><p>Blakely, G.L. 1993. The effect of perfomance rating discrepancies on supervisors and subordinates.</p><p>Organizational Behavior & Human Decision Processes. 54: 57- 80.</p><p></p><p>Blum M L & Naylor JC (1968). Industrial psychology: Its theoretical and social foundations.</p><p>NewYork: Harper & Row.</p><p></p><p>Castillo, J. X., Conklin, E. a., & Cano, J. (1999). Job Satisfaction Of Ohio Agricultural Education</p><p>Teachers. Journal of Agricultural Education, 40(2), 1927.</p><p></p><p>Chua, Yan piaw. 2006. Kaedah dan Statistik Penyelidikan, Buku 1. Kuala Lumpur : McGraw-hill.</p><p></p><p>Fatimah Binti Affendi (2014) Fatimah Binti Affendi. 2014. Tahap Kepuasan Kerja dan Komitmen</p><p>Organiasasi Dalam Kalangan Guru Kolej Vakasional : Pendekatan Structural Equation Model. Tesis</p><p>Ijazah Sarjana Fakulti Pendidikan dan vakasional Universiti Tun Hussein On Malaysia.</p><p></p><p>Fatimah Binti Affendi (2014). Tahap Kepuasan Kerja Dan Komitmen Organisasi Dalam Kalangan Guru</p><p>Kolej Vokasional: Pendekatan Structural Equation Model. Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional.</p><p>Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p></p><p>Garis Panduan KAFA : www.islam.gov.my/images/garis-panduan/garis-panduan- kafa.pdf</p><p></p><p>Gruneberg (1981). Gruneberg, J. 1981. Understanding Job Satisfaction. London: Macmillan Press LTD</p><p></p><p>Hailan Salamun, UMT (hailan@umt.edu.my). Rahimah Hj. Ahmad, UM</p><p>(rahimaha@um.edu.my). Zuraidah Abdullah, UM) (zuraida@um.edu.my)</p><p></p><p>Rofishah Hj. Rashid (IPIS) (rofishah@usthai@yahoo.com). Pengupayaan</p><p>Kepemimpinan Guru Di Sekolah.</p><p></p><p>Herzberg, F. (1974). Work and The Nature Of Man. New York : Granada Publishing Ltd.</p><p></p><p>Herzberg, F. M. (1959). The Motivation to Work. (2nd . Ed). New York: John Wile y and Sons.</p><p></p><p>Herzberg, Frederick. 1959. (Trans.) Frederick Herzberg, Bernard Mausner, Barbara Bloch Snyderman.</p><p>2010 (twelfth printing) The Motivation to Work. New Brunswick (USA)</p><p></p><p>Ibn Kathr (2003). Ibn Kathr, Ab l-Fid Isml ibn Umar. 2010. Lubbu al-Tafsr min IbnKathr.</p><p>T.tp: Perpustakaan Imam as-Syafie</p><p></p><p>Ibn Kathr (2009). Ibn Kathr, Ab l-Fid Isml ibn Umar. 2000. Tafsir al-Qurn al- Azm. Jilid</p><p>5. Beirut: Dar al-Ihya' al-Turath al Arabi, hlm 513.</p><p></p><p>Junaidah Mohamad & Nik Rosila Nik Yaacob. (2013). Kajian tentang kepuasan bekerja dalam kalangan</p><p>guru-guru pendidikan khas. Asia Pacific Journal of Educators and Education 28: 102-115.</p><p></p><p>Khaziah Abdul Aziz dan Fauzi Hussin (2016) : Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja Guru</p><p>Di Sekolah Menengah dalam Daerah Kuala Terengganu, Proceeding of ICECRS, 1, 49- 58.</p><p>http://dx.doi.org/10.21070/ picecrs.v1i1.575.</p><p></p><p>Khaziah Abdul Aziz dan Fauzi Hussin (2016) iaitu kajian terhadap Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap</p><p>Kepuasan Kerja Guru Di Sekolah Menengah Dalam Daerah Kuala</p><p></p><p>Lim Nan Chong (2006) Hubungan Kepuasan Kerja Dan Kecenderungan Hendak Berhenti Kerja Di Kalangan</p><p>Guru-Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Di Daerah Manjung, Perak.</p><p></p><p>Terengganu. Proceeding of ICECRS, 1 (2016) 49-58. ISSN. 2548-6160. International Seminar on</p><p>Generating Knowledge Through Research, UUM-UMSIDA, 25- 27 October 2016, Universiti Utara Malaysia,</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Mahazari (1997) Mahazari. 1997. Kepuasan Kerja Guru-Guru Sains Pertanian Di</p><p>Sekolah Menengah Vokasional Pertanian Dan Sekolah Menengah akademik Di</p><p>Negeri Pahang Satu Tinjau n. Tesis Sarjana Fakulti Pendidikan, Universiti</p><p>Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Maslow (1968) Maslow, A. 1970.ivation and Personality. New York: Harper</p><p>Collins Publishers.</p><p></p><p>Mohamad Fuad Bin Ishak, Sapie Bin Sabilan Suhana Bt Mohamed Lip, Mohamad Amin Azwin Bin Jaafar,</p><p>Mohd Shahril Bin Ahmad Razimi, Mohd Zam Zam Bin Saroni (2012). Kepuasan Kerja Guru-Guru Agama</p><p>Sekolahrendah Agama (Sra) Jabatan Agama Islam Selangor. Fakulti Pendidikan, Kolej Universiti Islam</p><p>Antarabangsa Selangor. Jurnal JPPPIKUIS.</p><p></p><p>Mohamad Fuad Bin Ishak, Sapie Bin Sabilan Suhana Bt Mohamed Lip, Mohamad Amin Azwin Bin Jaafar,</p><p>Mohd Shahril Bin Ahmad Razimi, Mohd Zam Zam Bin Saroni (2012). Kepuasan Kerja Guru-Guru Agama</p><p>Sekolah Rendah Agama (SRA) Jabatan Agama Islam Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan dan</p><p>Pengajian Islam, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.</p><p></p><p>Mohamad Fuad Haji Ishak, Ab. Halim Tamuri, Suhana Mohamed Lip , Sapie Bin Sabilan, Zetty Norzuliana</p><p>Rashed & Suziana Hanini Sulaiman (2015) Mohamad Fuad Haji Ishak,</p><p></p><p>Ab. Halim Tamuri, Suhana Mohamed Lip, Sapie Bin Sabilan, Zetty Norzuliana Rashed & Suziana Hanini</p><p>Sulaiman. 2015. Tahap Kepuasan Bekerja Dari Aspek Hubungan Rakan Sekerja Dalam Kalangan Guru-Guru</p><p>Kafa Sekolah Rendah Agama Negeri Selangor. Jurnal Pendidikan Fakulti Pendidikan Kolej Universiti</p><p>Islam Antarabangsa Selangor, 2(1), 62-78.</p><p></p><p>Mohamad Fuad Haji Ishak, Ab. Halim Tamuri, Suhana Mohamed Lip, Sapie Bin Sabilan, Zetty Norzuliana</p><p>Rashed, Suziana Hanini Sulaiman. (2015). Tahap Kepuasan Bekerja Dari Aspek Hubungan Rakan Sekerja</p><p>Dalam Kalangan Guru-Guru Kafa Sekolah Rendah Agama Negeri Selangor. Jurnal Pendidikan Fakulti</p><p>Pendidikan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.</p><p></p><p>Mohamad Fuad Haji Ishak, Suhana Mohamed Lip, Mohd Izzuddin Mohd Pisol, Sapie Sabilan (2014). Tahap</p><p>Kepuasan Bekerja Dari Aspek Persekitaran Pekerjaan & Bebanan Tugas Dalam Kalangan Ketua Guru Kafa</p><p>Negeri Selangor. Jurnal Pendidikan Fakulti Pendidikan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.</p><p></p><p>Mohamad Fuad Haji Ishak,Suhana Mohamed Lip, Mohd Izzuddin Mohd Pisol dan Sapie Sabilan (2014) :</p><p>Tahap Kepuasan Bekerja Dari Aspek Persekitaran Pekerjaan & Bebanan Tugas Dalam Kalangan Ketua Guru</p><p>Kafa Negeri</p><p>Selangor. Jurnal Pendidikan Bil 1 (2) 2014.</p><p></p><p>Mohamad Najib Abdul Ghafar (1999) Mohamad Najib Abdul Ghafar (1999).</p><p>Penyelidikan Pendidikan. Skudai: Penerbitan Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Mohd Majid (2005) Mohd. Majid Konting, 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidiakan.</p><p>Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd Najib (2003) Mohd Najib Abdu Ghafar. 2003. Reka Bentuk Tinjauan Soal</p><p>Selidik Pendidikan. Skudai : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Mok (2010) Mok, Soon Sang. 2010. Penyelidikan dalam Pendidikan Perancangan dan</p><p>Pelaksanaan Penyelidikan Tindakan. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn.</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Mokhtar, Ahmad. (1998). Tekanan kerja di kalangan guru sekolah menengah: satu</p><p>kajian di daerah Kulim Bandar Baharu, Kedah Darul Aman. Universiti Malaysia</p><p>Sarawak.</p><p></p><p>Muhamad Hatim Mahazari & Ahmad Irdha Mokhtar (2018). Faktor Kepuasan Kerja</p><p>Guru Maahad Kawalan Yayasan Islam Kelantan. At-Tahkim, Vol. 8, No. 11</p><p>.12. 2018 Issn No. 2541-3856. Program Dakwah & Kepimpinan, Pusat</p><p>Kesejahteraan Insan & Komuniti, Fakulti Pengajian Islam Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia, 43600 Ukm Bangi Kampus, Selangor Darul Ehsan,</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Mustakim (2015). Muhammad Mustakim Mohamed Noh, Siti Arni Basir, Lukhman</p><p>Taib,Musaiyadah Ahmadun & Wan Norhasniah Haji Wan Husin, 2015. Kajian</p><p>Kes Perlaksaan Etika Kerja Islam (EKI) di Johor Corporation (JCORP):</p><p>Tumpuan Kepada Perlaksanaan dan Faedahnya. Jurnal Pengurusan 45 (2015)</p><p>105-118.</p><p></p><p>Noraini (2010) Noraini Idris. 2010. Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur</p><p></p><p>Norani Mohd Noor & Ruzilayati Rameli (2011), Norani Mohd Noor & Ruzilayati</p><p>Rameli 2011. Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan kerja</p><p>dalam kalangan guru teknikal sekolah menengah teknik daerah Johor Bahru.</p><p>Journal of Science & Mathematics Education, 1-9.</p><p></p><p>Noryani Mamat (2010). Noryani Binti Mamat 2010, Kepuasan kerja guru dan</p><p>pengaruhnya terhadap komitmen dalam profesion perguruan. Tesis sarjana</p><p>Open University Malaysia.</p><p></p><p>Noryani Mamat (2010). Noryani Binti Mamat 2010, Kepuasan Kerja Guru Dan</p><p>Pengaruhnya Terhadap Komitmen Dalam Profesion Perguruan. Tesis Sarjana</p><p>Open University Malaysia.</p><p></p><p>Nunally (1978) Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.</p><p></p><p>Pinder, C.C. (1984) Work Motivation: Theory, Issues and Aplications. Illinois: Scott,</p><p>Foresmen & Company.</p><p></p><p>Rohana (2004) Penyelidikan sains sosial (Edisi Kemas Kini). Pahang: PTS Publications</p><p>& Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Rozmi (2013) Rozmi Ismail. 2013. Metodologi Penyelidikan Teori dan Praktis Bangi:</p><p>PenerbitUniversiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Sara (2012) Sara, F. 2012. Job satisfaction among English language teachers in</p><p>Malaysia. International Journal of Applied Linguistics & English Literature</p><p>1(4): 30-37.</p><p></p><p>Shah, Saeeda. (2006, June). Educational leadership: An Islamic perspective. British</p><p>Educational Research Journal, 32(3), 363-385.</p><p></p><p>Shambani Binti Mahamad (2013). Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Motivasi Guru:</p><p>Kajian Di Dua Buah Sekolah Rendah Luar Bandar Kota Tinggi. Fakulti</p><p>Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Sidek dan Mardiana (1991) Sidek Mohd Noah dan Mardiana Hj. Muhamad, 1999.</p><p>Kepuasan bekerja di kalangan pegawai tadbir Universiti Putra Malaysia,</p><p>Serdang, Selangor. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum 7(1):59 70</p><p></p><p>Siti Hawa & Haliyana (2011) Siti Hawa Radin Eksan & Haliyana Tonot. 2011. The</p><p>Concept of Syura, Taawun and Nasihah as Strategic Implementation in</p><p>Managing Conflict in KUIS. International Management Conference (IMAC).</p><p>UNISZA, Terengganu.</p><p></p><p>Suhaili dan Khaliza (2016) Suhaili Mohd Yusoff & Khaliza Saidin. 2016. Tahap Iklim</p><p>Sekolah, Tahap Komitmen Guru Serta Hubungan Di Antara Iklim Sekolah</p><p>Dengan Komitmen Guru Sekolah-Sekolah Menengah Daerah Machang,</p><p>Kelantan. International Seminar on Generating Knowledge Through Research.</p><p>Universiti Utara Malaysia, Malaysia. 635-646.</p><p></p><p>Sulaiman (2003) Sulaiman Masri. 2003. Kaedah Penyelidikan dan Panduan Penulisan</p><p>(Esei, Tesis). Cheras: Utusan Publications & Distributor Sdn Bhd.</p><p></p><p>Tengku Sarina Aina dan Fadillah Mansor (2007) Tengku Sarina Aini Tengku Kasim &</p><p>Fadillah Mansor, 2007. Keperluan Motivasi Dalam Pengurusan Kerja Berkualiti</p><p>Dari Perspektif Pemikiran Islam. Jurnal Usuluddin, Bil 25 [2007] 103-124</p><p></p><p>Weaver, C. N. (1980). Job Satisfaction in the United States in the 1970s. Journal of</p><p>Applied Psychology. 65(3):pp. 364-367.</p><p></p><p>Zaharah Hussin. (2005). Mendidik generasi berakhlak mulia: Fokus peranan guru</p><p>pendidikan Islam. Masalah Pendidikan, 28, 79-94.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p> |