Kecenderungan pemilihan kerjaya dalam kalangan pelajar sekolah menengah bandar dan luar bandar di Kelantan

<p>Kajian ini dijalankan untuk mengkaji jenis-jenis kerjaya yang diminati oleh pelajar,</p><p>faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan kerjaya, cara-cara untuk mengatasi</p><p>masalah pemilihan kerjaya serta peranan pihak sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noor Athirah Sukri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8512
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan untuk mengkaji jenis-jenis kerjaya yang diminati oleh pelajar,</p><p>faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan kerjaya, cara-cara untuk mengatasi</p><p>masalah pemilihan kerjaya serta peranan pihak sekolah untuk membantu pemilihan</p><p>kerjaya bagi pelajar Tingkatan Empat Aliran Sains bagi kawasan bandar dan luar</p><p>bandar di Negeri Kelantan. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan</p><p>soal selidik soalan jenis terbuka kepada 15 orang pelajar di kawasan bandar dan 15</p><p>orang pelajar di kawasan luar bandar. Kaedah temu bual bersama seorang guru</p><p>kaunselor dari sekolah menengah bandar dan luar bandar turut digunakan. Data yang</p><p>diperoleh dalam kajian ini, kemudiannya dianalisis menggunakan kaedah Hermeneutik</p><p>untuk mendalami pemilihan kerjaya dalam kalangan pelajar. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan jenis kerjaya yang dipilih merangkumi kerjaya yang melibatkan bidang</p><p>Sains dan bukan Sains seperti doktor perubatan, doktor haiwan, ahli psikologi, guru,</p><p>pensyarah dan sebagainya. Keputusan kajian juga mendapati faktor minat merupakan</p><p>faktor utama yang mempengaruhi pelajar dalam pemilihan kerjaya berbanding faktor</p><p>peluang pekerjaan, dorongan keluarga, ganjaran dan lain-lain. Kajian yang diperoleh</p><p>juga menunjukkan bahawa pelajar berusaha untuk menjadi pelajar yang tekun, merujuk</p><p>kaunselor, melayari internet, percaya diri sebagai cara mereka mengatasi masalah</p><p>pemilihan kerjaya. Hasil temu bual bersama guru kaunselor pula mendapati bahawa</p><p>pelbagai inisiatif program atau aktiviti telah dilakukan oleh pihak sekolah sebagai</p><p>bimbingan dan pendedahan awal kepada pelajar sekolah menengah tentang bidang</p><p>kerjaya. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa pemilihan kerjaya adalah</p><p>suatu proses yang kompleks dan pelajar perlu membuat keputusan dan persediaan</p><p>sebelum memasuki dunia pekerjaan yang sebenar. Implikasi kajian ini diharapkan dapat</p><p>memberikan pendedahan awal kepada pelajar sekolah menengah dalam pemilihan</p><p>kerjaya dengan mengetahui kelebihan dan cabaran bekerja dalam sesuatu bidang</p><p>kerjaya tertentu.</p>