Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)

Tujuan kajian ialah untuk mengukur kesan Intervensi Modul Rakan Mentor (MRM) ke atas penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester antara Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Kajian eksperimen kuasi praujian-pascaujian dijalankan ke atas 90 subjek (30 dari Kumpulan Rawatan MRM Indi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Haizan Mohd Taha
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=852
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:852
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:8522020-02-27 Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR) 2016 Haizan Mohd Taha LB Theory and practice of education Tujuan kajian ialah untuk mengukur kesan Intervensi Modul Rakan Mentor (MRM) ke atas penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester antara Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Kajian eksperimen kuasi praujian-pascaujian dijalankan ke atas 90 subjek (30 dari Kumpulan Rawatan MRM Individu, 30 dari Kumpulan Rawatan MRM Kelompok, dan 30 dari Kumpulan Kawalan) dalam kalangan pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah Universiti Swasta. Subjek Kumpulan Rawatan didedahkan dengan Intervensi MRM sebanyak sepuluh sesi yang mengambil masa sepuluh minggu. Instrumen Rosenberg Self-Esteem Scale dan Achievement Goal Questionnaire, serta gred keputusan trimester digunakan untuk mengukur penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester dalam ukuran praujian dan pascaujian. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan dan min, serta analisis secara inferensi menggunakan ujian ANOVA, ujian ANCOVA, dan ujian Mann Whitney U. Hasil kajian menunjukkan Intervensi MRM dapat meningkatkan penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester bagi Kumpulan Rawatan berbanding Kumpulan Kawalan. Intervensi ke atas Kumpulan Rawatan MRM Kelompok didapati lebih berkesan berbanding Kumpulan Rawatan MRM Individu. Kesimpulannya, Modul Rakan Mentor terbukti berkesan meningkatkan penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester dalam kalangan pelajar rendah pencapaian akademik. Kajian ini memberikan implikasi bidang latihan rakan mentor dalam bimbingan pementoran di Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=852 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=852 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Haizan Mohd Taha
Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)
description Tujuan kajian ialah untuk mengukur kesan Intervensi Modul Rakan Mentor (MRM) ke atas penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester antara Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Kajian eksperimen kuasi praujian-pascaujian dijalankan ke atas 90 subjek (30 dari Kumpulan Rawatan MRM Individu, 30 dari Kumpulan Rawatan MRM Kelompok, dan 30 dari Kumpulan Kawalan) dalam kalangan pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah Universiti Swasta. Subjek Kumpulan Rawatan didedahkan dengan Intervensi MRM sebanyak sepuluh sesi yang mengambil masa sepuluh minggu. Instrumen Rosenberg Self-Esteem Scale dan Achievement Goal Questionnaire, serta gred keputusan trimester digunakan untuk mengukur penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester dalam ukuran praujian dan pascaujian. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan dan min, serta analisis secara inferensi menggunakan ujian ANOVA, ujian ANCOVA, dan ujian Mann Whitney U. Hasil kajian menunjukkan Intervensi MRM dapat meningkatkan penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester bagi Kumpulan Rawatan berbanding Kumpulan Kawalan. Intervensi ke atas Kumpulan Rawatan MRM Kelompok didapati lebih berkesan berbanding Kumpulan Rawatan MRM Individu. Kesimpulannya, Modul Rakan Mentor terbukti berkesan meningkatkan penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester dalam kalangan pelajar rendah pencapaian akademik. Kajian ini memberikan implikasi bidang latihan rakan mentor dalam bimbingan pementoran di Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Haizan Mohd Taha
author_facet Haizan Mohd Taha
author_sort Haizan Mohd Taha
title Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)
title_short Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)
title_full Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)
title_fullStr Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)
title_full_unstemmed Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (IR)
title_sort kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=852
_version_ 1747832921439338496