Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
<p>Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana</p><p>ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang</p><p>berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8522 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana</p><p>ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang</p><p>berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti keperluan</p><p>penggunaan bahan bantu belajar yang efektif, membangunkan kit BSV sebagai bahan</p><p>bantu belajar dan mengenalpasti keberkesanan penggunaan kit BSV sebagai bahan</p><p>bantu belajar dalam meningkatkan tahap penguasaan murid-murid tingkatan 2. Kajian ini</p><p>dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan reka bentuk kajian kes ke atas murid</p><p>tingkatan dua di SMK Maran berbeza aliran, iaitu sebuah kelas aliran agama dan tiga</p><p>buah kelas aliran biasa yang terletak di luar bandar. Lima sampel telah dipilih daripada</p><p>setiap kelas berdasarkan pencapaian PBD tertinggi di dalam kelas masing-masing. Dua</p><p>orang guru bukan opsyen Pendidikan Seni Visual tingkatan dua dan mantan pengetua</p><p>sebagai responden. Pemerhatian dan temu bual menjadi kaedah utama pengumpulan</p><p>data kajian. Kaedah pemerhatian dilakukan sebelum dan selepas penggunaan Kit BSV.</p><p>Temu bual berstruktur dijalankan ke atas 20 orang murid yang dipilih bagi mendapatkan</p><p>maklum balas selepas penggunaan Kit BSV. Temu bual separa berstruktur juga dilakukan</p><p>ke atas dua orang guru bukan opsyen yang mengajar PSV dan mantan pengetua. Analisis</p><p>data dilakukan dalam bentuk transkripsi dan dibuat pengekodan dalam mengikut tema.</p><p>Tafsiran data dilakukan bagi memahami data yang diperolehi dan dilakukan berulang kali.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan Kit BSV dapat membantu murid-murid</p><p>tampil yakin berkomunikasi menggunakan Bahasa Seni Visual semasa sesi Apresiasi</p><p>Seni di bilik darjah. Murid-murid tahu menggunakan laras Bahasa Seni Visual dengan</p><p>betul dalam penyampaian. Dapatan kajian turut memperolehi maklum balas positif</p><p>daripada guru-guru bukan opsyen yang mengajar Pendidikan Seni Visual. Penggunaan</p><p>kit BSV mampu mengubah corak PdPc dalam bilik darjah dan dapat menghasilkan murid</p><p>yang berkualiti dalam penguasaan laras bahasa seni visual selari dengan standard</p><p>kandungan apresiasi seni.</p> |
---|