Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2

<p>Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana</p><p>ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang</p><p>berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Eza Martu
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8522
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:8522
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic N Fine Arts
spellingShingle N Fine Arts
Nurul Eza Martu
Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
description <p>Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana</p><p>ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang</p><p>berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti keperluan</p><p>penggunaan bahan bantu belajar yang efektif, membangunkan kit BSV sebagai bahan</p><p>bantu belajar dan mengenalpasti keberkesanan penggunaan kit BSV sebagai bahan</p><p>bantu belajar dalam meningkatkan tahap penguasaan murid-murid tingkatan 2. Kajian ini</p><p>dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan reka bentuk kajian kes ke atas murid</p><p>tingkatan dua di SMK Maran berbeza aliran, iaitu sebuah kelas aliran agama dan tiga</p><p>buah kelas aliran biasa yang terletak di luar bandar. Lima sampel telah dipilih daripada</p><p>setiap kelas berdasarkan pencapaian PBD tertinggi di dalam kelas masing-masing. Dua</p><p>orang guru bukan opsyen Pendidikan Seni Visual tingkatan dua dan mantan pengetua</p><p>sebagai responden. Pemerhatian dan temu bual menjadi kaedah utama pengumpulan</p><p>data kajian. Kaedah pemerhatian dilakukan sebelum dan selepas penggunaan Kit BSV.</p><p>Temu bual berstruktur dijalankan ke atas 20 orang murid yang dipilih bagi mendapatkan</p><p>maklum balas selepas penggunaan Kit BSV. Temu bual separa berstruktur juga dilakukan</p><p>ke atas dua orang guru bukan opsyen yang mengajar PSV dan mantan pengetua. Analisis</p><p>data dilakukan dalam bentuk transkripsi dan dibuat pengekodan dalam mengikut tema.</p><p>Tafsiran data dilakukan bagi memahami data yang diperolehi dan dilakukan berulang kali.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan Kit BSV dapat membantu murid-murid</p><p>tampil yakin berkomunikasi menggunakan Bahasa Seni Visual semasa sesi Apresiasi</p><p>Seni di bilik darjah. Murid-murid tahu menggunakan laras Bahasa Seni Visual dengan</p><p>betul dalam penyampaian. Dapatan kajian turut memperolehi maklum balas positif</p><p>daripada guru-guru bukan opsyen yang mengajar Pendidikan Seni Visual. Penggunaan</p><p>kit BSV mampu mengubah corak PdPc dalam bilik darjah dan dapat menghasilkan murid</p><p>yang berkualiti dalam penguasaan laras bahasa seni visual selari dengan standard</p><p>kandungan apresiasi seni.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurul Eza Martu
author_facet Nurul Eza Martu
author_sort Nurul Eza Martu
title Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
title_short Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
title_full Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
title_fullStr Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
title_full_unstemmed Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
title_sort pembinaan bahasa seni visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8522
_version_ 1776104535244144640
spelling oai:ir.upsi.edu.my:85222022-12-21 Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2 2020 Nurul Eza Martu N Fine Arts <p>Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana</p><p>ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang</p><p>berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti keperluan</p><p>penggunaan bahan bantu belajar yang efektif, membangunkan kit BSV sebagai bahan</p><p>bantu belajar dan mengenalpasti keberkesanan penggunaan kit BSV sebagai bahan</p><p>bantu belajar dalam meningkatkan tahap penguasaan murid-murid tingkatan 2. Kajian ini</p><p>dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan reka bentuk kajian kes ke atas murid</p><p>tingkatan dua di SMK Maran berbeza aliran, iaitu sebuah kelas aliran agama dan tiga</p><p>buah kelas aliran biasa yang terletak di luar bandar. Lima sampel telah dipilih daripada</p><p>setiap kelas berdasarkan pencapaian PBD tertinggi di dalam kelas masing-masing. Dua</p><p>orang guru bukan opsyen Pendidikan Seni Visual tingkatan dua dan mantan pengetua</p><p>sebagai responden. Pemerhatian dan temu bual menjadi kaedah utama pengumpulan</p><p>data kajian. Kaedah pemerhatian dilakukan sebelum dan selepas penggunaan Kit BSV.</p><p>Temu bual berstruktur dijalankan ke atas 20 orang murid yang dipilih bagi mendapatkan</p><p>maklum balas selepas penggunaan Kit BSV. Temu bual separa berstruktur juga dilakukan</p><p>ke atas dua orang guru bukan opsyen yang mengajar PSV dan mantan pengetua. Analisis</p><p>data dilakukan dalam bentuk transkripsi dan dibuat pengekodan dalam mengikut tema.</p><p>Tafsiran data dilakukan bagi memahami data yang diperolehi dan dilakukan berulang kali.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan Kit BSV dapat membantu murid-murid</p><p>tampil yakin berkomunikasi menggunakan Bahasa Seni Visual semasa sesi Apresiasi</p><p>Seni di bilik darjah. Murid-murid tahu menggunakan laras Bahasa Seni Visual dengan</p><p>betul dalam penyampaian. Dapatan kajian turut memperolehi maklum balas positif</p><p>daripada guru-guru bukan opsyen yang mengajar Pendidikan Seni Visual. Penggunaan</p><p>kit BSV mampu mengubah corak PdPc dalam bilik darjah dan dapat menghasilkan murid</p><p>yang berkualiti dalam penguasaan laras bahasa seni visual selari dengan standard</p><p>kandungan apresiasi seni.</p> 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8522 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8522 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif <p>Abdul Ghani Ahmad. (2018, Mei). Melangkah ke hadapan fokus dan gerak kerja KPPM</p><p>2018. Pendidik, 10-14.</p><p></p><p>Ainon Mohd & Abdullah Hassan. (2005). Pemikiran Reka Cipta: Kaedah mengajar dan</p><p>bahan Latihan untuk guru dan jurulatih. Pahang: PTS Publication & Distributors</p><p>Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Afifah Syathirah (2012). Kecerdasan Pelbagai Dalam Kalangan Pelajar BPSP, UPM.</p><p>Tesis Ijazah, Universiti Putra Malaysia. Diperolehi pada 9 Julai, 2019 daripada:</p><p>https://www.researchgate.net/publication/260942697_KECERDASAN_PELBAGA</p><p>I_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_BPSP_UPM</p><p></p><p>Alizah Lambri & Zamri Mahamood (2019). Penggunaan Alat Bantu Mengajar Dalam</p><p>Pengajaran Bahasa Melayu Menggunakan Pendekatan Pembelajaran</p><p>Berpusatkan Pelajar. International Journal of Education, Psychology and</p><p>Counseling. Volume 4, Issues 33 [December,2019] pp.78-94]. Diperolehi pada 5</p><p>Januari, 2020 daripada:</p><p>http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-33-12-07.pdf</p><p></p><p>Alvin Lau Ek Been (2015). Bahan Bantu Pembelajaran i-Spec Dalam Pendidikan Seni</p><p>Visual. Artikel Penuh sehingga 8 Julai 2015 Seminar Penyelidikan Pendidikan</p><p>Kebangsaan (SPPK) 2015. SPPK2015/023. 225-236.</p><p></p><p>Che Aleha Ladin, Intan Marfarrina Omar, Hairol Nezam Mohd Zaki, Kamaruddin Ilias &</p><p>Nurul Ain Saffar Ullah (2018). Pembelajaran Dan Pemudahcaraan (PdPc)</p><p>Pendidikan Seni Visual Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Conference</p><p>Proceeding: 7th International Seminar On Nusantara Heritage (7th ISONH 2018).</p><p>Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada:</p><p>https://docplayer.info/125663189-Pembelajaran-dan-pemudahcaraan-pdpcpendidikan-</p><p>seni-visual-dalam-menghadapi-revolusi-industri-4-0.html</p><p></p><p>Chua Yan Piaw, Sharifah Md. Nor, Naim Mohd & Wan Zah Wan Ali (2003). Kreativiti Guru Pendidikan</p><p>Seni. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 11(1). ISSN: 0128-7702. 11-17. Diperolehi pada 29 April, 2020</p><p>daripada: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/3412/1/Kreativiti_Guru_Pendidikan_Seni.pdf</p><p></p><p>Faizah Jaapar (2017). Bahan Bantu Mengajar (BBM) Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) Di</p><p>Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn</p><p>Malaysia. Diperolehi pada 6 Julai, 2019 daripada:</p><p>http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9573/1/FAIZAH_JA%E2%80%99APAR.pdf</p><p></p><p>Fatimah Ismail (2015). Kemahiran Menvisualisasi Ruang Dalam Kalangan Pelajar Bagi Mata Pelajaran</p><p>Pendidikan Seni Visual. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh pada 29 April,</p><p>2019 daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7065/</p><p></p><p>Hamidah Mohamed (2012). Kecerdasan Pelbagai Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup. Tesis Master,</p><p>Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada:</p><p>http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4220/1/HAMIDAH_BINTI_MOHAMED.pdf</p><p></p><p>Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah Penyelidikan Pengurusan Pendidikan. Edisi</p><p>Ketiga. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Hanafi Hj. Mohd Tahir & Normah Mustaffa (2013). Kemudahbacaan Dan Kebolehbacaan Tipografi Dan</p><p>Visual Pada Rekabentuk Kulit Buku. Proceeding of the World Conference on Integration of Knowledge,</p><p>WCIK, 25-26 November 2013. 405-</p><p>411. Diperolehi pada 29 Mei, 2020 daripada:</p><p>https://worldconferences.net/proceedings/wcik2013/toc/papers_wcik2013/WCIK</p><p>%20103%20HANAFI%20BIN%20HJ%20MOHD%20TAHIR_read_shahrul.pdf</p><p></p><p>Hashimah Hassan (2012). Kesan Penggunaan Digital Electronic Kit Terhadap</p><p>Pencapaian Pelajar Yang Berbeza Gaya Kognitif. Tesis Master, Universiti Tun</p><p>Hussein Onn Malaysia. Diperolehi pada 30 April, 2020 daripada:</p><p>http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4221/1/HASHIMAH_BINTI_HASSAN.pdf</p><p></p><p>Ikhsan Othman & Rohizani Yaacub (2010). Aplikasi Kecerdasan Pelbagai Dalam</p><p>Pelaksanaan Kurikulum. Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol.</p><p>25. 21-32. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada:</p><p>http://docplayer.net/39958814-Aplikasi-teori-kecerdasan-pelbagai-dalampelaksanaan-</p><p>kurikulum-application-of-the-multiple-intelligence-theory-incurriculum-</p><p>implementation.html</p><p></p><p>Kamus Dewan. 2007. Edisi Keempat. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 1. Putrajaya: Bahagian</p><p>Pembangunan Kurikulum.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2. Putrajaya: Bahagian</p><p>Pembangunan Kurikulum.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Buku Penerangan Kurikulum Standard</p><p>Sekolah Menengah (KSSM). Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Panduan Pendekatan Modular Dalam</p><p>Pengajaran Dan Pembelajaran. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.</p><p></p><p>Lili Sunaini Hj. Ramli (2006). Perkaitan Antara Bahan Bantu Belajar Dan Gaya</p><p>Pembelajaran Dengan Pencapaian Kertas Bahasa Melayu Dalam Kalangan Murid</p><p>Bukan Melayu. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperoleh pada</p><p>14 Mei, 2020 daripada:</p><p>http://ir.upsi.edu.my/701/1/Perkaitan%20antara%20bahan%20bantu%20belajar</p><p>%20dan%20gaya%20pembelajaran%20dengan%20pencapaian%20kertas%20B</p><p>ahasa%20Melayu%20dalam%20kalangan%20murid%20bukan%20melayu.pdf</p><p></p><p>Lim Carol & Amir Hamzah Sharaai (2012). Perbandingan Kaedah Menggunakan Kad</p><p>Permainan Dan Buku Besar Bagi Meningkatkan Pencapaian Murid Tahun 4 Dalam</p><p>Topik Penyesuaian Tumbuhan Terhadap Cuaca Melampau. Persidangan</p><p>Kebangsaan Pembangunan dan Pendidikan Lestari, 19-20 September 2012. 41-</p><p>56. Diperolehi pada 5 Januari, 2020 daripada:</p><p>https://www.researchgate.net/publication/259932613_PERBANDINGAN_KAEDA</p><p>H_MENGGUNAKAN_KAD_PERMAINAN_DAN_BUKU_BESAR_BAGI_MENING</p><p>KATKAN_PENCAPAIAN_MURID_TAHUN_4_DALAM_TOPIK_PENYESUAIAN_</p><p>TUMBUHAN_TERHADAP_CUACA_MELAMPAU</p><p></p><p>Mahdzir Khalid (2018). PAK21-Bukan Bermakna Guna Teknologi dan Gajet Sematamata.</p><p>Pendidik Februari 2018. Diperoleh pada 4 Julai, 2020 daripada:</p><p>https://www.pendidik.com.my/2018/02/01/pak21-bukan-bermakna-gunateknologi-</p><p>dan-gajet-semata-mata/</p><p></p><p>Mashira Yahaya, Rusyati Hanafiah, Nor Sazila Zakaria, Rohana Osman & Khairul Anuar</p><p>Bahrin (2019). Amalan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21) Dalam Pengajaran</p><p>Dan Pemudahcaraan (PdPc) Guru-Guru Sekolah Rendah. Jurnal IPDA, Bil. 26,</p><p>2019. Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada:</p><p>file:///C:/Users/user/Downloads/8022-1794-26292-1-10-20200225.pdf</p><p></p><p>Md. Nasir Ibrahim & Iberahim Hassan. (2003). Pendidikan Seni Untuk Maktab & Universiti.</p><p>Kuala Lumpur: PTS Publication & Distributors.</p><p></p><p>Mohd Johari Ab. Hamid. (2013). Falsafah Dan Kritikan Seni. Tanjung Malim: Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Moh. Rondhi. (2017). Apresiasi Seni dalam konteks pendidikan seni. Jurnal Imajinasi Vol</p><p>XI No 1 Januari 2017, 9-18. Diperolehi pada 6 Julai, 2019 daripada:</p><p>https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/imajinasi/article/view/11182</p><p></p><p>Mohd Zahuri Khairani & Mohamad Sayuti Seman (2019). Pembelajaran Dan Pengajaran</p><p>Bersepadu Dalam Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah. Journal of Applied</p><p>Arts. Vol. 1 Issue 1 (2019). E-ISSN 2710-7019. 44-49. Diperolehi pada 3 April,</p><p>2020 daripada: https://journal.scientiaca.org/index.php/Jappa/article/view/36</p><p></p><p>Muhibbin Syah. (2015). Psikologi Pendidikan: Menangani Masalah Dengan Profesional.</p><p>Kuala Lumpur: SAM Synergy Media.</p><p></p><p>Nasir Ibrahim. (2014). Teori Pendidikan Seni. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris.</p><p></p><p>Noraini Ismail (2020). Cikgu Takkan Menyesal Guna Cara Ini Tarik Minat Murid Lemah</p><p>Belajar. GPS Bestari Januari 2020. Diperoleh pada 6 Mei, 2020 daripada:</p><p>https://www.gpsbestari.com/tip/tip-mengajar/cikgu-takkan-menyesal-guna-caraini-</p><p>tarik-minat-murid-lemah-belajar-1.782505</p><p></p><p>Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah Ali (2019). Amalan Dan Cabaran Pelaksanaan</p><p>Pembelajaran Abad Ke-21. Proceedings of the International Conference on</p><p>Islamic Civilization and Technology Management, 23-24 November 2019. E-ISBN</p><p>978-967-2231-26-4. 87-105. Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada:</p><p>https://www.tatiuc.edu.my/assets/files/ICTM19-Papers/ICTM-09.pdf</p><p></p><p>Norhana Bakhary (2019). Pelaksanaan PBD: Pentaksiran Pembelajaran Berorientasikan</p><p>Perkembangan Murid. Pendidik Februari 2019. Diperoleh pada 18 Mei, 2020</p><p>daripada:</p><p>https://www.pendidik.com.my/2019/01/29/pelaksanaan-pbd-pentaksiranpembelajaran-</p><p>berorientasikan-perkembangan-murid/</p><p></p><p>Norhidayah Norizam, Siti Nuha Azmi, Nuratikah Mohd Asri, Norsidah Abu Husin & Rosli</p><p>Harun (2016). Penggunan Kit Kisa Membantu Kemahiran Menambah Dan</p><p>Menolak Dalam Matematik. Koleksi Inovasi IPG, Jilid 3. 74-79. ISSN 0128-1410.</p><p>Selangor: IPG KPM.</p><p></p><p>Nurul Ain Saffar Ullah, Md. Nasir Ibrahim & Abd Manaf Bejau (2019). Amalan Aktiviti</p><p>Pembelajaran Koperatif Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan (PdPC)</p><p>Pendidikan seni Visual Di Sekolah Rendah. Journal of Educational Research and</p><p>Indigeneous Studies. Volume 2(1). Diperoleh pada 29 April, 2020 daripada:</p><p>https://cdn-cms.f-static.com/uploads/1759562/normal_5d7c4cff2555b.pdf</p><p></p><p>Nurul Amalina Jajuli (2018). Pembinaan Dan Keberkesanan Pembaris Garis Nombor</p><p>Terhadap Pencapaian Operasi Asas Matematik Dalam Kalangan Murid</p><p>Prasekolah. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi pada 15</p><p>Disember, 2019 daripada:</p><p>http://ir.upsi.edu.my/3922/7/Pembinaan%20dan%20keberkesanan%20pembaris</p><p>%20garis%20nombor%20terhadap%20pencapaian%20operasi%20asas%20Mat</p><p>ematik%20dalam%20kalangan%20murid%20prasekolah.pdf</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2001). Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam</p><p>Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.</p><p></p><p>Roslina Mohd Nor, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff & Hamdzun Haron (2019). Pengetahuan</p><p>Pedagogi Ilmu Kandungan Dalam Kalangan Guru Seni Visual Sekolah Menengah</p><p>Di Hulu Langat. Jurnal Pendidikan Malaysia 44(1) Isu Khas (2019): 137-150.</p><p></p><p>Rosnah Yunus (2016). Keberkesanan Kad Imbasan Bergambar Dalam Meningkatkan</p><p>Kemahiran Membaca Suku Kata Jawi Dalam Kalangan Murid Tahun 5 Sekolah</p><p>Kebangsaan Parit Jawa, Muar, Johor. Tesis Ijazah, Universiti Sains Islam</p><p>Malaysia. Diperolehi pada 18 April, 2019 daripada:</p><p>http://ddms.usim.edu.my/bitstream/123456789/12603/1/ROSNAH%20YUNUS%2</p><p>01112769_LATIHAN%20ILMIAH.pdf</p><p></p><p>Saedah Siraj, Zainun Ishak & Tunku Mohani Tunku Mokhtar. (1997). Motivasi Dalam</p><p>Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Sazlina Nor Azmi (2016). Aplikasi Kaedah Negotiated Drawing Dalam Proses</p><p>Pembelajaran Dunia Seni Visual Kurikulum Standard Sekolah Rendah Bahagian</p><p>Miri, Sarawak. Tesis Sarjana, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi pada</p><p>18 April, 2019 daripada:</p><p>http://ir.upsi.edu.my/3028/1/Aplikasi%20kaedah%20negotiated%20drawing%20d</p><p>alam%20proses%20pembelajaran%20dunia%20seni%20visual%20kurikulum%2</p><p>0standard%20sekolah%20rendah%20bahagian%20Miri%20Sarawak.pdf</p><p></p><p>Shamsul Nazri Ariffin (2010). Sejauhmana Keberkesanan Perlaksanaan Sesi Apresiasi</p><p>Seni Di Sekolah Menengah Dalam Pendidikan Seni. Tesis Master, Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris. Diperoleh pada 19 Disember, 2018 daripada:</p><p>http://ir.upsi.edu.my/960/1/SEJAUHMANA%20KEBERKESANAN%20PERLAKS</p><p>ANAAN%20SESI%20APRESIASI%20SENI%20DI%20SEKOLAH%20MENENG</p><p>AH%20DALAM%20PENDIDIKAN%20SENI.pdf</p><p></p><p>Siti Hayati Haji Mohd Yusoff & Lee Hoi Yeh. (2018). Pengetahuan Kesediaan Guru PSV</p><p>Hilir Perak Dan Bagan Datuk Dalam Melaksanakan PBS Dalam PdP. Jurnal</p><p>Penyelidikan Dedikasi Jilid 14. 122-142. Diperoleh pada 29 April, 2020 daripada:</p><p>http://myjms.moe.gov.my/index.php/jd/article/view/7980/3367</p><p></p><p>Siti Nursaila Alias & Faridah Ibrahim. (2017). Keberkesanan Permainan Pendidikan</p><p>Terhadap Pembelajaran Hukum Newton. Journal of Nusantara Studies. Vol 2(1)</p><p>71-85. ISSN 0127-9386. Diperoleh pada 3 May, 2020 daripada:</p><p>https://journal.unisza.edu.my/jonus/index.php/jonus/article/view/66</p><p></p><p>Siti Rahayah Ariffin, Roseni Ariffin, Arbaiyah Md Zain & Nik Norulhuda Nik Mohamed</p><p>(2011). Faktor Kecerdasan Pelbagai Dalam Pembentukan Profil Remaja.</p><p>Malaysian Journal of Learning and Instruction: Vol. 8 (2011): 183-204. Diperoleh</p><p>pada 5 Mei, 2020 daripada:</p><p>http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=16295</p><p></p><p>Sophy Bernard (2013). Keperluan Penguasaan Kemahiran Pendidikan Seni Visual</p><p>Sekolah Menengah Untuk Guru-Guru Seni Di Sarawak. Tesis Master, Universiti</p><p>Malaysia Sarawak. Diperoleh pada 17 Disember, 2018 daripada:</p><p>https://ir.unimas.my/id/eprint/7546/1/Keperluan%20penguasaan%20kemahiran%</p><p>20pendidikan%20seni%20visual%20sekolah%20menengah%20untuk%20guruguru%</p><p>20seni%20di%20Sarawak%20(24pgs).pdf</p><p></p><p>Suhana Abdullah. (2019, Mac). IPGKBA komited lahir guru berkualiti. Pendidik, 23-26.</p><p></p><p>Suraya Bahrum & Md Nasir Ibrahim (2018). Kebolehgunaan Modul steAm Dalam</p><p>Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah. Kupas</p><p>Seni Jurnal Seni dan Pendidikan Seni. Vol. 6(2018) 65-79. ISSN 2289-4640.</p><p></p><p>Zaharimah Subaini (2016). Keberkesanan Pembelajaran Koperatif Dan Kolaboratif Untuk</p><p>Meningkatkan Kecerdasan Pelbagai Murid Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu.</p><p>Prosiding Konferens Kebangsaan Pendidikan Abad Ke-21 2016: 203-213.</p><p>Diperoleh pada 4 Jun, 2020 daripada:</p><p>https://www.academia.edu/33397211/BUKU_PROSIDING_FINAL_28.07.2016_.</p><p>pdf</p><p></p><p>Zakaria Ali. (2012). Teori-Teori Seni: Bacaan Pilihan. Selangor: Persatuan Penulis</p><p>Budiman Malaysia.</p><p></p><p>Zuraini Jusoh (2014). Kesan Pendekatan Naratif Dan Komuniaktif Terhadap Motivasi</p><p>Belajar, Keterlibatan Dalam Pembelajaran Dan Pencapaian Kemahiran</p><p>Mengarang. Tesis Master, Universiti Putra Malaysia. Diperolehi pada 27 Februari,</p><p>2020 daripada:</p><p>http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52163/1/FPP%202014%2047IR.pdf</p><p></p>