Kesan peranti kohesi rujukan dalam kefahaman membaca pelajar berdasarkan kaum

<p>Kajian ini bertujuan menentukan kesan peranti kohesi rujukan dalam kefahaman</p><p>membaca pelajar bagi menangani isu pencapaian murid dalam pemahaman membaca. Reka bentuk</p><p>penyelidikan yang dipilih ialah kajian kuasi eksp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Azila Mohamad Darus
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8585
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan menentukan kesan peranti kohesi rujukan dalam kefahaman</p><p>membaca pelajar bagi menangani isu pencapaian murid dalam pemahaman membaca. Reka bentuk</p><p>penyelidikan yang dipilih ialah kajian kuasi eksperimental crossover design untuk menjawab satu</p><p>objektif kajian dan 18 hipotesis kajian. Enam set instrumen ujian pemahaman telah digunakan untuk</p><p>mengukur kesan peranti kohesi rujukan terhadap kefahaman membaca pelajar. Seramai 60 orang murid</p><p>tingkatan dua di sebuah sekolah di Perak dipilih menjadi sampel kajian menggunakan teknik</p><p>pensampelan bertujuan. Sampel terdiri daripada tiga kaum, iaitu pelajar Melayu (n=20), Cina (n=20)</p><p>dan India (n=20). Enam jenis ujian iaitu ujian pra yang berdasarkan teks asal Teks 1: Cerpen Menuai</p><p>Emas (asal), Teks 2: Cerpen Banjir di Mata Emak (asal), Teks 3: Cerpen Talia dan Raksaksa Qadqad</p><p>(asal) dan ujian pasca yang berdasarkan Teks 4: Cerpen Menuai Emas (ubah peranti kohesi), Teks 5:</p><p>Cerpen Banjir di Mata Emak (ubah peranti kohesi) dan Teks 6: Cerpen Talia dan Raksaksa Qadqad (ubah</p><p>peranti kohesi). Semua teks dinilai oleh guru sebelum ujian pra dan pasca dijalankan. Ujian-t</p><p>sampel berpasangan dan ANOVA satu hala digunakan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan</p><p>pencapaian murid dalam ujian pra dan ujian pasca. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam</p><p>pencapaian, iaitu ujian pra (M = 6.5, SD = 1.38) berbanding ujian pasca (M = 7.9, SD = 1.34), t (57</p><p>) = 4.3, p <.001 bagi teks Cerpen Menuai Emas. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam</p><p>pencapaian, iaitu ujian pra (M = 7.1, SD = 1.24) berbanding ujian pasca (M = 8.6, SD = 1.13), t</p><p>(57) = 4.3, p <.001 bagi teks Cerpen Banjir di Mata Emak. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan</p><p>dalam pencapaian, iaitu ujian pra (M = 7.75, SD = 1.08) berbanding ujian pasca (M = 8.9, SD</p><p>= 0.91), t (57) = 4.3, p <.001 bagi teks Cerpen Talia dan Raksaksa Qadqad. Kesimpulannya, kajian</p><p>ini mendapati petikan yang diubah suai peranti kohesi rujukan telah meningkatkan kefahaman pelajar</p><p>terhadap teks. Implikasi kajian menunjukkan bahawa penulisan teks bacaan untuk pelajar perlu</p><p>mengambil kira penggunaan peranti kohesi rujukan bagi meningkatkan kefahaman membaca pelajar.</p><p></p>