Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek</p><p>keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping</p><p>itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesih...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Nurazimah Ab Rasid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:8586
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Siti Nurazimah Ab Rasid
Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek</p><p>keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping</p><p>itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesihatan dan nutrisi pada kanak-kanak.</p><p>Pendekatan kaedah campuran digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif</p><p>dan kualitatif. Kaedah tinjauan dilaksanakan bagi mengenalpasti tahap pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih. Responden yang</p><p>terlibat adalah seramai 110 orang ibu bapa kanak-kanak TASKA. Temu bual separa</p><p>berstruktur digunakan untuk meneroka isu-isu berkaitan keselamatan, kesihatan dan</p><p>nutrisi dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak TASKA untuk menangani</p><p>masalah yang dihadapi. Persampelan bertujuan melibatkan lima orang guru awal</p><p>kanak-kanak yang ditemu bual menggunakan protokol temu bual. Analisis deskriptif</p><p>soal selidik menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan,</p><p>kesihatan dan nutrisi berada pada tahap sederhana antara skor min 2.34 hingga 3.66</p><p>(s.p. = 0.60). Kajian ini menggunakan analisis tematik bagi data temu bual. Hasil</p><p>dapatan temu bual mengetengahkan tiga tema utama, iaitu kesejahteraan kanak-kanak,</p><p>pengurusan penyakit dan keperluan nutrisi untuk kanak-kanak TASKA.</p><p>Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa guru perlu meningkatkan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi untuk memastikan penjagaan kanakkanak</p><p>yang berkualiti. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA adalah penting untuk</p><p>kesejahteraan kanak-kanak.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Siti Nurazimah Ab Rasid
author_facet Siti Nurazimah Ab Rasid
author_sort Siti Nurazimah Ab Rasid
title Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
title_short Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
title_full Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
title_fullStr Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
title_full_unstemmed Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
title_sort pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri terengganu
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586
_version_ 1776104542129094656
spelling oai:ir.upsi.edu.my:85862023-01-10 Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu 2021 Siti Nurazimah Ab Rasid LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek</p><p>keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping</p><p>itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesihatan dan nutrisi pada kanak-kanak.</p><p>Pendekatan kaedah campuran digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif</p><p>dan kualitatif. Kaedah tinjauan dilaksanakan bagi mengenalpasti tahap pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih. Responden yang</p><p>terlibat adalah seramai 110 orang ibu bapa kanak-kanak TASKA. Temu bual separa</p><p>berstruktur digunakan untuk meneroka isu-isu berkaitan keselamatan, kesihatan dan</p><p>nutrisi dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak TASKA untuk menangani</p><p>masalah yang dihadapi. Persampelan bertujuan melibatkan lima orang guru awal</p><p>kanak-kanak yang ditemu bual menggunakan protokol temu bual. Analisis deskriptif</p><p>soal selidik menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan,</p><p>kesihatan dan nutrisi berada pada tahap sederhana antara skor min 2.34 hingga 3.66</p><p>(s.p. = 0.60). Kajian ini menggunakan analisis tematik bagi data temu bual. Hasil</p><p>dapatan temu bual mengetengahkan tiga tema utama, iaitu kesejahteraan kanak-kanak,</p><p>pengurusan penyakit dan keperluan nutrisi untuk kanak-kanak TASKA.</p><p>Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa guru perlu meningkatkan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi untuk memastikan penjagaan kanakkanak</p><p>yang berkualiti. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA adalah penting untuk</p><p>kesejahteraan kanak-kanak.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Akta Pendidikan 1996, Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia. Diperolehi</p><p>pada 2 Nov 2017 daripada https://www.moe.gov.my/index.php/my/pekeliling/pekelilling-</p><p>ikhtisas/item/164-akta-pendidikan-1996-dan-peraturan-perat.</p><p></p><p>Ang Kean Hua. (2016). Pengenalan rangkakerja metodologi dalam kajian penyelidikan: satu kajian kes.</p><p>Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities. Serdang: Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p></p><p>Berita Harian Online. (2018). HFMD: 10 TASKA diarah tutup. Georgetown: Pulau Pinang. Diperolehi</p><p>pada 6 Julai 2018 daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/445982/hfmd-10-taska-</p><p>diarah-tutup</p><p></p><p></p><p>Berita Malaysia. (2019). Pengusaha taska boleh tolak kehadiran kanak-kanak ada masalah kesihatan.</p><p>Diperolehi pada 11 Mac 2019 daripada</p><p>http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pengusaha-taska-boleh-tolak-</p><p>kehadiran-kanak-kanak-ada-masalah-kesihatan-200861</p><p></p><p></p><p>Camphell, D. & Fiske, D. (1959). Convergent and discriminantvalidation.</p><p>Psychological Bulletin.</p><p></p><p></p><p>Cathie Robertson. (2013). Safety Nutrition and Health In Early Education (6th edi.).</p><p>Belmont, California.</p><p></p><p></p><p>Chandrakantan Subramaniam, Md Lazim Mohd Zin & Siti Rohani Nadir. (2013).</p><p>Hubungan amalan pengurusan keselamatan dengan pematuhan keselamatan pekerjaan di jabatan bomba dan</p><p>penyelamat malaysia. Jurnal Pengurusan.</p><p></p><p>Emma Mohamad, Nur Afiqah Mohd Haniff, Sabariah Mohamed Salleh, Abdul Latiff Ahmad & Hasrul Hashim</p><p>(2015). Media dan literasi kesihatan: Pemilihan susu tumbesaran kanak-kanak dalam kalangan ibu.</p><p>Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p></p><p>Faizal Amin Yunus, Ruhizan Yasin, Bakri Rahim dan Ridzwan Che Rus (2014).</p><p>Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pemindahan pembelajaran berdasarkan pendekatan model rasch:</p><p>kajian rintis. First technical and</p><p>vocasional educational seminar 2014.</p><p></p><p>Frankel , J. R & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research. United</p><p>State</p><p></p><p>Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur:</p><p>Universiti Malaya.</p><p></p><p></p><p>Harian Metro Online. (2020). Tak buka TASKA demi keselamatan anak-anak. A part of Media Prima</p><p>Group. Diperolehi pada 4 Mei 2020 daripada</p><p>https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/05/574587/tak-buka-taska-demi- keselamatan-anak-anak</p><p></p><p></p><p>Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia (2017). Garis panduan penubuhan tadika dan</p><p>taska. Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.</p><p></p><p></p><p>John W. Creswell & Vicki L. Plano Clark. (2011). Designing and Conducting Mixed Method Research</p><p>(2nd ed.). SAGE Publication.</p><p></p><p></p><p>John W. Creswll. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mix Method Approaches (5th</p><p>ed.). SAGE Publication.</p><p></p><p></p><p>Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian kualitatif.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p></p><p>Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Pemakanan di taska/ prasekolah. Portal rasmi bahagian</p><p>pemakanan. daripada http://nutrition.moh.gov.my/pemakanan-di-taska-prasekolah/</p><p></p><p></p><p>Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Situasi semasa kejadian penyakit tangan, kaki dan mulut</p><p>(HFMD) di Malaysia. https://kpkesihatan.com/2018/09/07/kenyataan-akhbar-kpk-7-september-2018-</p><p>situasi-semasa-kejadian-penyakit-tangan-kaki-dan-mulut-hfmd-di-malaysia</p><p></p><p></p><p>Krejcie, V. R., & Morgan. W. D., (1970). Determining sample size for research</p><p>activities. Educational and psychological Measurement.</p><p></p><p>Kurikulum PERMATA Negara (cetakan ketiga).(2013). Bahagian Pendidikan Awal</p><p>Kanak-Kanak (PERMATA). Jabatan Perdana Menteri.</p><p></p><p>Mette V Mikkelsen, Sofie Husby, Laurits R Skov & Federico JA Perez-Cueto. (2014).</p><p></p><p>Miles, M. B. & Huberman M. A. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of</p><p>new methods. Sage Publication. A systematic review of types of healthy eating</p><p>interventions in preschool. Nurtrition Journal.</p><p></p><p>Mohamad Amir Harun. (2015). Pembinaan model pelan pemakanan berdasarkan</p><p>prinsip allan ayyiban. Kuala Lumpur: Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Mohammad Ramzi Zakaria. (2015). Kecuaian dan pengabaian kanak-kanak oleh ibu</p><p>bapa: kedudukannya di bawah akta kanak-kanak 2001 dan prinsip syariah.</p><p></p><p>Mohammad Rezal Hamzah, Emma Mohamad & Mohd Yusof Abdullah. (2016).</p><p>Pengaruh literasi kesihatan terhadap tingkah laku pencarian maklumat</p><p>kesihatan dalam kalangan pelajar universiti awam. Malaysian Journal Of</p><p>Communication.</p><p></p><p>Mokhtar Ismail. (2011). Kaedah penyelidikan kuantitatif dalam pendidikan. Dewan</p><p>Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Muhammad Faizal A. Ghani. (2015). Pengurusan strategik dan modal insan:</p><p>Penambahbaikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Norulhuda Sarnon, Maisarah Ali & Ezarina Zakaria. (2017). Amalan persekitaran</p><p>selamat kanak-kanak dalam kalangan pengasuh di rumah yang tidak berdaftar.</p><p>Journal Of Social Sciences and Humanities.</p><p></p><p>Noremy Md. Akhir, Khadijah Alavi, Salina Nen, Fauziah Ibrahim, M. Suhaimi</p><p>Mohamad & Nazirah Hassan (2012). Hubungan faktor dalaman penderaan</p><p>fizikal terhadap kanak-kanak oleh ibubapa. Bangi: Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Nor Nazimi Mohd Mustaffa, Jaffary Awang & Aminuddin Basir@Ahmad. (2017).</p><p>Teori maslow dan kaitannya dengan kehidupan muslim. An international</p><p>journal. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Nur Shahidah Mohd Nazri, Mohd Shukri Mohd Aris & Shamzani Affendy Mohd Din.</p><p>(2017). Indoor air quality assessments in selected child care institutions</p><p>(nurseries & kindergarten) at kuantan, pahang: the implication of occupancy on</p><p>iaq. Journal of Built Environment, Technology and Engineering, Vol. 2.</p><p></p><p>Othman Lebar (2012). Penyelidikan kualitatif: pengenalan kepada teori dan metod.</p><p>Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>PERMATA Q. (2017). Panduan kualiti kurikulum permata negara. Jabatan Perdana</p><p>Menteri. Putrajaya.</p><p></p><p>Punam Ohri-Vachaspati. (2014). Parental perception of the nutritional quality of</p><p>school meals and its association with students school lunch participation.</p><p>Arizona State University. United States.</p><p></p><p>Sabitha Marican. (2005). Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor:</p><p>Pearson Prentice Hall.</p><p></p><p>Sinar Online. (2018). Ramai pengasuh di TASKA tiada kelayakan minimum.</p><p>Putrajaya.</p><p></p><p>Siti Asilah Yusof, Zahara Abdul Manaf, Poh Bee Koon & Roslee Rajikan. (2017).</p><p>Kepercayaan terhadap amalan pemakanan dalam kalangan penjaga kanakkanak</p><p>leukemia dan kumpulan profesional kesihatan di hospital Kuala Lumpur</p><p> kajian kualitatif. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia.</p><p></p><p>Siti Hajar Abu Bakar Ah, Noralina Omar & Zaiton Azman. (2017). Penyertaan sosial</p><p>dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia.</p><p>Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Syarifah Rahimah Tuan A. Rahman & Aliza Alias. (2020). Faktor pemilihan Tadika</p><p>swasta Islamik oleh ibu bapa: satu kajian kes di Daerah Marang Terengganu.</p><p>BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p>