Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)

Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa. Pendekatan kualitatif telah digunakan untuk melaksanakan kajian ini. Terdapat dua kaedah pengumpulan data yang digunakan iaitu dokumenta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Nuraishah Ab Jalil
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=859
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:859
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:8592020-02-27 Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR) 2016 Siti Nuraishah Ab Jalil MT Musical instruction and study Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa. Pendekatan kualitatif telah digunakan untuk melaksanakan kajian ini. Terdapat dua kaedah pengumpulan data yang digunakan iaitu dokumentasi dan temubual. Kaedah dokumentasi melibatkan sumber literatur yang berkaitan dengan tradisi Gamelan Melayu, silibus peperiksaan muzik berkumpulan badan peperiksaan muzik bergred dan sukatan pelajaran Gamelan Melayu di Institusi Pengajian Tinggi. Temubual telah dijalankan ke atas tiga orang informan yang merupakan tokoh, ahli akademik dan penggiat seni muzik Gamelan Melayu. Hasil daripada analisis data, terbentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu bergred yang mempunyai tiga peringkat iaitu peringkat awal (gred 1 dan gred 2), peringkat pertengahan (gred 3 & gred 4) dan peringkat atas (gred 5 & gred 6). Sukatan pelajaran yang dibangunkan terdiri daripada empat aspek utama iaitu gred, pengetahuan, kemahiran dan repertoir. Penilaian terhadap sukatan pelajaran yang dibangunkan telah diperoleh daripada seorang pakar. Penambahbaikan telah dilakukan terhadap draf sukatan pelajaran yang dibangunkan berdasarkan kepada komen dan maklum balas pakar. Sukatan pelajaran yang dibangunkan boleh dijadikan panduan bagi guru-guru dan tenaga pengajar untuk mengajar Gamelan Melayu secara terancang dan tersusun mengikut tahap-tahap tertentu. Hasil kajian ini dapat menjadi rujukan kepada usaha menubuhkan dan melaksanakan satu sistem peperiksaan muzik bergred Malaysia bagi meningkatkan standard muzik tradisional Melayu. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=859 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=859 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic MT Musical instruction and study
spellingShingle MT Musical instruction and study
Siti Nuraishah Ab Jalil
Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
description Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa. Pendekatan kualitatif telah digunakan untuk melaksanakan kajian ini. Terdapat dua kaedah pengumpulan data yang digunakan iaitu dokumentasi dan temubual. Kaedah dokumentasi melibatkan sumber literatur yang berkaitan dengan tradisi Gamelan Melayu, silibus peperiksaan muzik berkumpulan badan peperiksaan muzik bergred dan sukatan pelajaran Gamelan Melayu di Institusi Pengajian Tinggi. Temubual telah dijalankan ke atas tiga orang informan yang merupakan tokoh, ahli akademik dan penggiat seni muzik Gamelan Melayu. Hasil daripada analisis data, terbentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu bergred yang mempunyai tiga peringkat iaitu peringkat awal (gred 1 dan gred 2), peringkat pertengahan (gred 3 & gred 4) dan peringkat atas (gred 5 & gred 6). Sukatan pelajaran yang dibangunkan terdiri daripada empat aspek utama iaitu gred, pengetahuan, kemahiran dan repertoir. Penilaian terhadap sukatan pelajaran yang dibangunkan telah diperoleh daripada seorang pakar. Penambahbaikan telah dilakukan terhadap draf sukatan pelajaran yang dibangunkan berdasarkan kepada komen dan maklum balas pakar. Sukatan pelajaran yang dibangunkan boleh dijadikan panduan bagi guru-guru dan tenaga pengajar untuk mengajar Gamelan Melayu secara terancang dan tersusun mengikut tahap-tahap tertentu. Hasil kajian ini dapat menjadi rujukan kepada usaha menubuhkan dan melaksanakan satu sistem peperiksaan muzik bergred Malaysia bagi meningkatkan standard muzik tradisional Melayu.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Siti Nuraishah Ab Jalil
author_facet Siti Nuraishah Ab Jalil
author_sort Siti Nuraishah Ab Jalil
title Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
title_short Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
title_full Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
title_fullStr Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
title_sort pembangunan sukatan pelajaran gamelan melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Muzik dan Seni Persembahan
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=859
_version_ 1747832921930072064