Kesan penyebatian kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran kemahiran menulis karangan Bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penyebatian kemahiran berfikir aras tinggi</p><p>terhadap penulisan karangan dalam kalangan 48 orang murid tahun lima yang</p><p>berpencapaian rendah dan sederhana. Kajian ini dilakukan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8590 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penyebatian kemahiran berfikir aras tinggi</p><p>terhadap penulisan karangan dalam kalangan 48 orang murid tahun lima yang</p><p>berpencapaian rendah dan sederhana. Kajian ini dilakukan di sebuah sekolah jenis</p><p>kebangsaan Cina di daerah Melaka Tengah, Melaka. Reka bentuk kajian ini</p><p>menggunakan kaedah kuasi eksperimental dengan membahagikan responden kepada</p><p>dua kumpulan yang terdiri daripada dua buah kelas iaitu kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan. Responden kedua-dua kumpulan diberikan ujian pra dan ujian</p><p>pasca untuk membandingkan prestasi penulisan karangan daripada aspek keseluruhan</p><p>karangan, bilangan patah perkataan dan aspek kemahiran berfikir. Hasil kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan iaitu, p=0.402 dalam</p><p>pencapaian ujian pra antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Ini</p><p>menunjukkan kedua-dua kumpulan dikatakan setara sebelum kajian dilakukan.</p><p>Keputusan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan iaitu</p><p>(t=2.879, df=46, p<0.05) bagi pencapaian ujian pasca antara kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan. Dapatan kajian juga menunjukkan sebanyak 3469 jumlah perkataan</p><p>berjaya ditulis oleh responden kumpulan rawatan dalam ujian pasca berbanding hanya</p><p>998 perkataan pada ujian pra. Manakala dapatan bagi kemahiran berfikir yang</p><p>ditonjolkan pula terdapat sebanyak 97 situasi kemahiran berfikir dalam ujian pasca</p><p>berbanding 55 situasi kemahiran berfikir dalam ujian pra bagi kumpulan rawatan.</p><p>Kesimpulannya, kaedah penyebatian kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran</p><p>penulisan karangan ini jelas memberikan impak yang positif terhadap pencapaian</p><p>murid. Oleh yang demikian, guru digalakkan menyebatikan kemahiran berfikir aras</p><p>tinggi dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran menulis untuk meningkatkan</p><p>penguasaan kemahiran menulis karangan.</p> |
---|