Keberkesanan kaedah analisis fitur dalam menambah kosa kata murid Tamil tahun dua
<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk meneroka keberkesanan kaedah analisis fitur dalam</p><p>menambahkan kosa kata Bahasa Melayu murid tahun dua sekolah Tamil. Kaedah kajian</p><p>yang telah digunakan ialah kuasi eksperimental. Re...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8596 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini adalah bertujuan untuk meneroka keberkesanan kaedah analisis fitur dalam</p><p>menambahkan kosa kata Bahasa Melayu murid tahun dua sekolah Tamil. Kaedah kajian</p><p>yang telah digunakan ialah kuasi eksperimental. Responden kajian ini terdiri daripada</p><p>60 orang murid perempuan. Hasil kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan</p><p>yang signifikan iaitu, p=0.255 dalam pencapaian ujian pra antara kumpulan kawalan</p><p>dan kumpulan rawatan. Ini menunjukkan kedua-dua kumpulan boleh dikatakan setara</p><p>dalam membina ayat sebelum kajian dilakukan. Keputusan kajian menunjukkan</p><p>bahawa terdapat perbezaan yang signifikan iaitu (t = -6.780, df = 58, p < 0.05 ) bagi</p><p>pencapaian ujian pasca antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Dapatan</p><p>kajian seterusnya menunjukkan bahawa jumlah kosa kata kumpulan kawalan</p><p>meningkat dengan kadar yang rendah iaitu, 359 patah perkataan dalam ujian pra dan</p><p>496 patah perkataan dalam ujian pasca. Dapatan juga menunjukkan peningkatan kosa</p><p>kata yang tinggi bagi kumpulan rawatan dengan 372 patah perkataan dalam ujian pra</p><p>dan 1463 patah perkataan dalam ujian pasca. Berdasarkan dapatan perbezaan min ujian</p><p>pra dan pasca serta perbezaan jumlah kosa kata dalam ujian pra dan pasca bagi</p><p>kumpulan rawatan, kaedah analisis fitur meningkatkan kosa kata murid.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan keberkesanan kaedah analisis fitur dalam</p><p>menambahkan kosa kata murid. Implikasinya kaedah analisis fitur sebaiknya digunakan</p><p>sebagai kaedah pengajaran bagi sekolah jenis kebangsaan.</p> |
---|