Amalan pembelajaran hafazan al quran dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran hafazan al-Quran dalam</p><p>kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) yang melaksanakan program Tahfiz Model</p><p>Ulul Albab (TMUA). Kajian ini dij...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Rozaini Ali Hasan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8604
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran hafazan al-Quran dalam</p><p>kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) yang melaksanakan program Tahfiz Model</p><p>Ulul Albab (TMUA). Kajian ini dijalankan dengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kuantitatif</p><p>dengan menggunakan kaedah tinjauan bagi mengkaji enam objektif kajian dan menjawab lapan persoalan</p><p>kajian serta 16 hipotesis. Seramai 183 orang pelajar dipilih sebagai responden kajian yang diambil</p><p>dari empat buah SMKA TMUA. Instrumen set soal selidik digunakan untuk mengenal pasti kaedah</p><p>hafazan, faktor-faktor pembelajaran hafazan dan permasalahan pelajar dalam hafazan al-Quran. Data</p><p>kajian ini dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan kekerapan, peratus, min, ujian-t, dan</p><p>ujian Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Dapatan kajian menunjukkan</p><p>amalan pembelajaran hafazan berdasarkan perspektif pelajar berada pada tahap sederhana. Selain itu,</p><p>dapatan melalui ujian-t pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara kaedah hafazan</p><p>pelajar berdasarkan latar belakang demografi dari segi jantina, pencapaian hafazan dan aspek khatam</p><p>al- Quran. Manakala dapatan kajian terhadap faktor-faktor pembelajaran hafazan al-Quran menunjukkan</p><p>faktor ibu bapa dan rakan mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan pencapaian hafazan</p><p>pelajar. Walau bagaimanapun, faktor guru, masyarakat, sekolah dan selebriti didapati tidak</p><p>menyokong hipotesis kajian. Oleh itu, dapatan ini menunjukkan kepentingan peranan ibu bapa dan</p><p>rakan dalam amalan pembelajaran hafazan al-Quran pelajar. Secara umumnya, kaedah hafazan al-Quran</p><p>dan faktor pembelajaran hafazan al-Quran mempunyai pengaruh dalam pembelajaran hafazan al- Quran</p><p>pelajar SMKA TMUA. Di samping itu, permasalahan pelajar perlu diberikan perhatian oleh semua pihak</p><p>yang terlibat dalam pembelajaran hafazan al-Quran pelajar. Implikasi kajian ini dapat menentukan</p><p>beberapa kaedah hafazan, faktor-faktor pembelajaran dan permasalahan pelajar yang perlu diberi</p><p>perhatian oleh semua pihak yang terlibat dalam merancang dan melaksanakan pengajaran dan</p><p>pembelajaran pelajar</p><p>di SMKA TMUA.</p><p></p>