Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail Husin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:866
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:8662020-02-27 Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) 2016 Ismail Husin Z665 Library Science. Information Science Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan data melalui soal selidik, temu bual, pemerhatian dan semakan dokumen. Seramai 312 orang responden dipilih sebagai sampel kajian iaitu terdiri daripada guru-guru yang terlibat sebagai ahli jawatankuasa pengurusan pusat sumber sekolah. Instrumen kajian dianalisis menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai manakala bagi mengenalpasti perhubungan antara kemahiran khusus berkaitan pusat sumber sekolah, pengalaman perkhidmatan dan pengalaman mengurus ujian korelasi pearson r digunakan. Hasil kajian menunjukkan bahawa garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan secara positif ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah, terutama bagi aspek personal, kemudahan fizikal, pembangunan koleksi, program dan aktiviti serta pengurusan kewangan yang mencapai min yang tinggi. Walau bagaimanapun , dapatan bagi aspek teknologi maklumat dan komunikasi serta perkhidmatan menunjukkan perbezaan min yang sederhana dalam pelaksanaannya ke atas pengurusan pusat sumber. Pelaksanaan garis panduan International Federation Library of Association / UNESCO memberi kesan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah bagi mewujudkan satu bentuk keseragaman, kawalan, piawaian, dasar yang selaras dengan matlamat organisasi bagi mewujudkan pengurusan pusat sumber sekolah yang cemerlang menjelang Wawasan 2020 dan abad ke-21. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic Z665 Library Science
Information Science
spellingShingle Z665 Library Science
Information Science
Ismail Husin
Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan data melalui soal selidik, temu bual, pemerhatian dan semakan dokumen. Seramai 312 orang responden dipilih sebagai sampel kajian iaitu terdiri daripada guru-guru yang terlibat sebagai ahli jawatankuasa pengurusan pusat sumber sekolah. Instrumen kajian dianalisis menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai manakala bagi mengenalpasti perhubungan antara kemahiran khusus berkaitan pusat sumber sekolah, pengalaman perkhidmatan dan pengalaman mengurus ujian korelasi pearson r digunakan. Hasil kajian menunjukkan bahawa garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan secara positif ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah, terutama bagi aspek personal, kemudahan fizikal, pembangunan koleksi, program dan aktiviti serta pengurusan kewangan yang mencapai min yang tinggi. Walau bagaimanapun , dapatan bagi aspek teknologi maklumat dan komunikasi serta perkhidmatan menunjukkan perbezaan min yang sederhana dalam pelaksanaannya ke atas pengurusan pusat sumber. Pelaksanaan garis panduan International Federation Library of Association / UNESCO memberi kesan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah bagi mewujudkan satu bentuk keseragaman, kawalan, piawaian, dasar yang selaras dengan matlamat organisasi bagi mewujudkan pengurusan pusat sumber sekolah yang cemerlang menjelang Wawasan 2020 dan abad ke-21.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Ismail Husin
author_facet Ismail Husin
author_sort Ismail Husin
title Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
title_short Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
title_full Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
title_fullStr Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
title_full_unstemmed Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
title_sort pelaksanaan garis panduan international federation of library association, unesco ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di sabah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866
_version_ 1747832923153760256