Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR)
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan me...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:866 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:8662020-02-27 Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) 2016 Ismail Husin Z665 Library Science. Information Science Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan data melalui soal selidik, temu bual, pemerhatian dan semakan dokumen. Seramai 312 orang responden dipilih sebagai sampel kajian iaitu terdiri daripada guru-guru yang terlibat sebagai ahli jawatankuasa pengurusan pusat sumber sekolah. Instrumen kajian dianalisis menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai manakala bagi mengenalpasti perhubungan antara kemahiran khusus berkaitan pusat sumber sekolah, pengalaman perkhidmatan dan pengalaman mengurus ujian korelasi pearson r digunakan. Hasil kajian menunjukkan bahawa garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan secara positif ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah, terutama bagi aspek personal, kemudahan fizikal, pembangunan koleksi, program dan aktiviti serta pengurusan kewangan yang mencapai min yang tinggi. Walau bagaimanapun , dapatan bagi aspek teknologi maklumat dan komunikasi serta perkhidmatan menunjukkan perbezaan min yang sederhana dalam pelaksanaannya ke atas pengurusan pusat sumber. Pelaksanaan garis panduan International Federation Library of Association / UNESCO memberi kesan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah bagi mewujudkan satu bentuk keseragaman, kawalan, piawaian, dasar yang selaras dengan matlamat organisasi bagi mewujudkan pengurusan pusat sumber sekolah yang cemerlang menjelang Wawasan 2020 dan abad ke-21. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
Z665 Library Science Information Science |
spellingShingle |
Z665 Library Science Information Science Ismail Husin Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan data melalui soal selidik, temu bual, pemerhatian dan semakan dokumen. Seramai 312 orang responden dipilih sebagai sampel kajian iaitu terdiri daripada guru-guru yang terlibat sebagai ahli jawatankuasa pengurusan pusat sumber sekolah. Instrumen kajian dianalisis menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai manakala bagi mengenalpasti perhubungan antara kemahiran khusus berkaitan pusat sumber sekolah, pengalaman perkhidmatan dan pengalaman mengurus ujian korelasi pearson r digunakan. Hasil kajian menunjukkan bahawa garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan secara positif ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah, terutama bagi aspek personal, kemudahan fizikal, pembangunan koleksi, program dan aktiviti serta pengurusan kewangan yang mencapai min yang tinggi. Walau bagaimanapun , dapatan bagi aspek teknologi maklumat dan komunikasi serta perkhidmatan menunjukkan perbezaan min yang sederhana dalam pelaksanaannya ke atas pengurusan pusat sumber. Pelaksanaan garis panduan International Federation Library of Association / UNESCO memberi kesan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah bagi mewujudkan satu bentuk keseragaman, kawalan, piawaian, dasar yang selaras dengan matlamat organisasi bagi mewujudkan pengurusan pusat sumber sekolah yang cemerlang menjelang Wawasan 2020 dan abad ke-21. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Ismail Husin |
author_facet |
Ismail Husin |
author_sort |
Ismail Husin |
title |
Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) |
title_short |
Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) |
title_full |
Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) |
title_fullStr |
Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan garis panduan International Federation of Library Association, UNESCO ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah (IR) |
title_sort |
pelaksanaan garis panduan international federation of library association, unesco ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di sabah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=866 |
_version_ |
1747832923153760256 |